Programy i innowacje

               Programy wiodące realizowane w pracy wychowawczo- dydaktycznej

Nasze przedszkole realizuje Podstawę programową wychowania przedszkolnego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017 r. poz.356)
W placówce realizowany jest główny program zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego „ Program wychowania przedszkolnego” W. Żaba – Żabińska, W. Majewska, R. Paździo - MAC Edukacja. Został opracowany pod kątem kształtowania kompetencji kluczowych. Jest bogaty w treści, które w zintegrowany sposób pogłębiają wiedzę, rozszerzają umiejętności praktyczne i kształtują postawy, wspierając  wszystkie obszary rozwoju dziecka. Dzieci w okresie przedszkolnym przejawiają niezwykłą dynamikę w poznawaniu świata i zachodzących w nim relacji, stąd stopniowo dziecko staje się jednostką transgresyjną. To na założeniach pedagogiki transgresyjnej powstaje pięć form aktywności dziecięcej:
  • aktywność społeczna,
  • językowa,
  • poznawcza,
  • artystyczna,
  • ruchowa i zdrowotna
w odniesieniu do ośmiu kompetencji kluczowych:
  •  kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  •  kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
  •  kompetencje matematyczne i kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
  • kompetencje cyfrowe,
  • kompetencje osobiste i  społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
  • kompetencje obywatelskie,
  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
W placówce realizowane są także dodatkowe programy własne autorstwa nauczycielek:

1.„Polubić przedszkole" - program adaptacyjny, opracowany przez Lenę   Krawczyńską, Jolantę Jeznach, Dorotę Bogdańską .Cel główny programu : zbliżenie środowiska wychowawczego rodziny i przedszkola w celu pokonania trudność zawiązanych z adaptacją dziecka w przedszkolu.
Cele programu:
 - wejście w życie przedszkolne w sposób jak najmniej szkodliwy dla psychiki dziecka.
- nawiązanie pozytywnych relacji rodzic - nauczyciel, rodzic - personel przedszkola.
- uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych małego dziecka.
- integracja rodziców dzieci przyjętych do przedszkola.
- pomoc rodzicom w pokonaniu lęku związanego z  pozostawieniem dziecka w placówce.
- wyeliminowanie negatywnych emocji
Program realizowany jest w grupie I „Biedronki”

2. „Chcemy być twórczy”- program rozwijający zdolności twórcze dzieci, opracowany przez Danutę Bogucką, Małgorzatę Sadowską
Cele programu:
- rozwijanie umiejętności samodzielnego, twórczego myślenia i działania.
- nabywanie poczucia bezpieczeństwa.
- budowanie zaufania kolegów i nauczyciela.
- rozwijanie integracji w grupie.
- budowanie poczucia własnej wartości.
- kształtowanie pozytywnej samooceny.
Program realizowany jest w grupie IV „Zające”.

3. „Jestem częścią przyrody”- program edukacji ekologicznej, opracowany przez Danutę Bogucką
Cele programu :
- kształtowanie wrażliwości na otaczające środowiska
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
- obserwowanie, przeżywanie i ocena przyrody ożywionej oraz nieożywionej
- rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury
- kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska
- przewidywanie decyzji własnych i innych oraz działań wobec środowiska  
- postrzeganie i zdolność oceny określonych zachowań ludzi wobec przyrody
- ugruntowanie wiadomości na temat roślin i zwierząt, szczególnie rzadko występujących,  ginących, wymagających opieki
Program realizowany jest w grupie IV „Zające”.

4. „ Program Stymulująco – Wspomagający” dla dzieci zdolnych i dzieci z trudnościami,  opracowany przez Małgorzatę Sadowską, Urszulę Basiewicz, Iwonę Cak, Danutę Bogucką, Małgorzatę Fortunę, Jolantę Jeznach, Lenę Krawczyńską. Program przeznaczony jest do pracy z dziećmi zdolnymi w celu rozwijania, wspomagania i ukierunkowania zdolności zgodnie z ich  potencjałem i możliwościami oraz z dziećmi mającymi trudności : z dziećmi, które nie dysponują pewnym „zapasem” wiadomości i umiejętności, przez co mogą nie sprostać wymaganiom w szkole. Głównym założeniem programu jest stworzenie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju. Został opracowany dla dzieci 5, 6 letnich. Składa się z dwóch części:
Część I: Wzbogacanie wiedzy, wspieranie uzdolnień i rozwijanie zainteresowań dzieci.
Część II: Wspomaganie dzieci z trudnościami związanymi z osiągnięciem gotowości szkolnej.
Cele edukacyjne :
- wspomaganie szybkiego rozwoju dziecka,
- wzbogacanie wiedzy i umiejętności poznawczych dzieci,
- doskonalenie poszczególnych czynności ruchowych u dzieci, nabywane przez nich zręczności, wyrabianie szybkości, zwinności i wytrzymałości,
- osiąganie samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności, wytrwałe pokonywanie trudności,
- rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych  i dochodzenia do kompromisu, panowanie nad emocjami,
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami w grupie.
Realizacja celów ogólnych powinna uwzględnia cele szczegółowe w poszczególnych sferach/podskalach Skali Gotowości Szkolnej.
Należą do nich:
- sfera poznawcza/ kompetencje poznawcze
- sfera poznawcza/umiejętności szkolne
- sfera fizyczna/sprawność motoryczna
- sfera emocjonalna- społeczna/samodzielność
- sfera emocjonalna- społeczna/niekonfliktowość
-  sfera emocjonalna- społeczna/aktywność społeczna
Program realizowany jest w grupie I „Biedronki”, III „Wiewiórki”, IV „Zające” , V „Pajace”.

5. „ Podróż w świat emocji” - program bajkoterapii  dla dzieci 5 - 6 letnich. opracowany przez Natalię Piłat. Głównym celem programu jest pomoc dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwoju w kontaktach interpersonalnych oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Pozostałe cele programu to :
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, wzmacnianie koncentracji i skupienia uwagi
- pogłębianie kontaktu emocjonalnego i społecznego, wspieranie rozwoju poznawczego poprzez ukazywanie związków przyczynowo -skutkowych,
- doskonalenie słuchania ze zrozumieniem
- rozwijanie kreatywności, wyobraźni i twórczego myślenia
- odkrywanie różnych form radzenia sobie ze złością, problemami, nowymi sytuacjami
- kształtowanie postaw społecznych u dzieci wobec osób z niepełnosprawnością.
Program realizowany jest w grupie III „Wiewiórki”.

6. „Przygoda z książką”- program czytelniczy, opracowany przez Luizę Gołębiowską, Elwirę Betner. Założeniem programu jest umożliwienie dzieciom poznawania utworów literatury dziecięcej i rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez jak najczęstszy kontakt z książką oraz dobrowolny i spontaniczny udział w zabawach z tekstem. Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu i dlatego  też często zapraszamy do współpracy rodziców.
Cele programu:
  • promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni, jako sposobu na ich rozwój oraz kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka;
  • poznawanie zasad życia w rodzinie, grupie w szerszym otoczeniu społecznym i przyrodniczym;
  • rozbudzanie zachowań prospołecznych: chęć niesienia pomocy innym ludziom; wrażliwość na krzywdę innych i niesprawiedliwość; rozwijanie empatii w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zapoznanie ze sposobami rozładowywania napięć i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, problemowych;   nauka tolerancji; doświadczanie sposobów wyrażania i rozpoznawania emocji.
  • budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne,   
  •     wycieczki oraz wyeksponowany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej;
  • rozwijanie umiejętność komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny;
  • kształtowanie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki;
  • zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputera;
  • budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem;
  • zachęcenie  rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom;
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek i obcowania    
  •     z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.
    Program realizowany jest w grupie I „Biedronki ”.

7.Język angielski w wychowaniu przedszkolnym– program w zakresie nauki języka     angielskiego – M. Szpotowicz, M. Szulc-Kurpaska wydawnictwa Oxford , realizowany na zajęciach języka angielskiego przez Katarzynę Kowalak, we wszystkich grupach. Głównym celem kształcenia językowego w naszym przedszkolu jest osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie ich na brzmienie języka innego niż język ojczysty. Stopniowo też dzieci są zachęcane do reagowania i wypowiadania rutynowych zwrotów. Dzieci podczas zajęć nabywają sprawności językowe takie jak rozumienie ze słuchu i mówienie w języku obcym. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu polega na przyzwyczajaniu dzieci do poleceń wydawanych w języku obcym, na słuchaniu bajek, piosenek, rymowanek i materiałów audiowizualnych, a także wykorzystywaniu języka obcego w zabawach i grach językowych.

Jako uzupełnienie programów wiodących w placówce realizowane są dodatkowo programy , projekty międzynarodowe i ogólnopolskie.

8.Przyjaciele Zippiego”-  międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Realizowany jest w grupie Wiewiórki przez Natalię Piłat. Program uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Poprzez zabawę, ćwiczenia i rozmowy dzieci uczą się:
  • jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
  • jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźń,
  • jak rozwiązywać konflikty,
  • jak zachowywać się w nowych sytuacjach,
  • jak radzić sobie z trudnościami
Program realizowany jest w grupie III „Wiewiórki” przez Natalię Piłat.

9.„FAST Heroes"- międzynarodowy projekt profilaktyczno-edukacyjny z misją uczenia dzieci korzystania z numeru alarmowego 112 oraz rozpoznawania objawów udaru mózgu, w tym nauki udzielania pierwszej pomocy. Realizowany we wszystkich grupach przedszkolnych.
   
10.„Zdrowo jem, więcej wiem!"- ogólnopolski  projekt edukacyjny Fundacji Banku Ochrony Środowiska. Celem projektu jest upowszechnianie prawidłowych nawyków żywieniowych, uświadomienie dzieciom, że jedzenie słodyczy prowadzi do otyłości oraz wywołuje wiele chorób, uczenie odpowiedzialności za swoje zdrowie. Projekt realizowany jest w grupie V Pajace przez Paulinę Żabkę.

11.„Kubusiowi Przyjaciele Natury"- ogólnopolski program edukacyjny poświęcony tematyce zdrowotnej. XVI edycja programu poświęcona jest ekologii , a jego głównym celem jest : zachęcanie dzieci do życia zgodnie z naturą, aktywnego spędzania czasu i ruchu, uczenie kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw. Program realizowany jest w grupie V Pajace.
 

12.Klub Mleczaka”- ogólnopolski program edukacyjny profilaktyki zdrowotnej oraz higieny jamy ustnej. Celem programu jest wytworzenie trwałego nawyku higieny jamy ustnej, poprzez regularne szczotkowanie zębów, a także spożywanie odpowiednich pokarmów. Już nawet 3 -latek wie, że jego ząbki są mu bardzo potrzebne i należy o nie dbać, by rosły zdrowe i nigdy nie chorowały. Program realizowany jest od października 2023r. do czerwca 2024r., w grupie II Krasnale przez Adriannę Mielczarek.

13.„Skąd się biorą produkty ekologiczne” – ogólnopolski program edukacyjny   organizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny opracowany z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ogólnym założeniem programu jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. W programie podkreśla się także znaczenie prawidłowych zachowań rodziny tj.: wspólne, regularne spożywanie posiłków, zachęcanie dzieci do wspólnego przygotowania jedzenia.
Pozostałe cele programu to:
  • poznanie niskoprzetworzonych produktów ekologicznych i zachęcenie do ich rozpoznawania i spożywania,
  •  poznanie piramidy zdrowego odżywiania,
  •  kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • rozpoznawanie po znaku  wybranych produktów ekologicznych
Program realizowany jest w grupie I Biedronki

14.„Czyste powietrze wokół nas"- J. Szymborski, W. Zatoński, Instytut Matki i Dziecka, ogólnopolski program edukacji antynikotynowej, który jest jednym z projektów Narodowego Programu Zdrowia w zakresie ochrony zdrowia oraz rozwoju dzieci przed narażeniem na dym tytoniowy. Przedsięwzięcie koordynowane jest przez Państwowy Inspektorat Sanitarny. Cele programu :
- zwiększenie wiedzy dzieci na temat skutków palenia papierosów,
-  wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego,
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymu.
Program realizowany jest w trzech grupach: III Wiewiórki , IV Zające i V Pajace.

 15.Bajki - pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii" - ogólnopolski projekt edukacyjno-czytelniczy, Głównym założeniem projektu jest czytanie bajek, słuchanie audiobooków skupiając się na konkretnych problemach dziecka ,a nadrzędnym celem jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka oraz budowanie wiary we własne umiejętności i kształtowanie poczucia pewności siebie. Program realizowany jest w grupie V Pajace przez Elwirę Betner i Paulinę Żabkę.

16.SensoSmyki"- ogólnopolski projekt  edukacyjny, którego celem jest dostarczenie dzieciom wychowawcom i rodzicom narzędzi i inspiracji, które będą  zachętą do wielozmysłowego poznawania i odkrywania świata oraz wpłyną na harmonijną pracę układu nerwowego dzieci poprzez odpowiednią stymulację zmysłów. Projekt realizowany  w grupie V Pajace przez Elwirę Betner.

17. „Akademia Lwa Honorka"- autorski program profilaktyczno-edukacyjny realizowany przez Zespół Profilaktyki Straży Miejskiej w Płocku , który składa się z cyklu słuchowisk emitowanych w Katolickim Radiu Diecezji Płockiej (104.3 FM). Opowieści mają za zadanie promowanie bezpiecznych zachowań oraz ochrony zdrowia swojego i innych. Program realizowany jest w grupie IV Zające.

W ramach realizacji  w/w programów współpracujemy z: 

Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Płocku
 - Szkołą Podstawową Nr 3,1 w Płocku
Płockim Ośrodkiem Kultury i Sztuki w Płocku
- Teatrem Dramatycznym w Płocku
- Muzeum Mazowieckim
- Książnicą Płocką:
- Biblioteką im. W. Chotomskiej „Chotomek” w Płocku
- Mediateką eMką – Działem Zbiorów Audiowizualnych
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 1 dla „Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami    Edukacyjnymi”; w Płocku,
- Stowarzyszeniem dla osób z autyzmem „Odzyskać więzy”
- Klubem Osiedlowym  Łukasiewicza
- Radą Mieszkańców Osiedla "Łukasiewicza"
- Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Płocku
- Strażą Miejską
 - Strażą Pożarną
- Komendą Policji w Płocku

Realizujemy także innowacyjne działania stosując najnowsze metody pracy wspierające predyspozycje twórcze dzieci, w związku z posiadaniem Certyfikatu twórczego przedszkola w ramach programu „Przedszkole Wspierające Uzdolnienia".

W pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola nauczyciele wykorzystują  elementy następujących innowacyjnych metod :

gimnastyki twórczej Rudolfa Labana - metoda ta nazwana jest także metodą improwizacji ruchowej i uwzględnia się łączenie ruchu z muzyką i rytmem i dlatego często przy jej realizacji zadań wykorzystuje się instrumenty perkusyjne.
metody Karola Orffa – metoda ta polega rozwijaniu kultury fizycznej dziecka w ścisłej korelacji z zabawami rytmiczno – muzycznymi oraz z kulturą słowa. Nawiązuje ona do tradycyjnych, znikających we współczesnych czasach form zabaw, ćwiczeń tańców, muzyki, porzekadeł, legend, baśni, poezji, itp.
metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - szczególnie przydatnej w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych. Ideą metody jest posługiwanie się ruchem rozwijającym świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, a także umiejętność i potrzebę dzielenia jej z innym prowadzącą do nawiązywania bliskiego kontaktu.
pedagogiki zabawy- jest to metoda pracy z grupą ,która angażuje emocjonalnie dzieci, pobudza do twórczego działania, inspiruje do maksymalnego wykorzystywania swoich możliwości, a jednocześnie jest źródłem radości i satysfakcji. W czasie zajęć nauczycielki wykorzystują dużą aktywność poszczególnych członków grupy, jednocześnie wdrażając dzieci do stosowania określonych zasad zachowania w grupie. Wykorzystujemy szeroką gamę zabaw tj.: zabawy związane z organizacją sytuacji początkowych (nawiązanie kontaktu z grupą), zabawy rozluźniające (likwidowanie napięć i stresów), zabawy nastawione na poznanie odczuć i doświadczeń poszczególnych członków grupy ,zabawy o charakterze gier dydaktycznych (poszukiwanie dróg rozwiązania, wybór właściwego kierunku, zabawy w odgrywanie ról, zabawy ułatwiające samoocenę.
metody projektu która zakłada u uczących się dzieci  znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Projekty są wykonywane grupowo. Metoda projektu pomaga stworzyć zintegrowany zespół, w którym dzieci przez pracę w grupie uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także zdobywają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża dzieci do planowania oraz organizowania swojej pracy, a także do dokonywania samooceny.  Dzięki jej stosowaniu umożliwiamy dzieciom doświadczanie solidarności oraz radości ze wspólnego wysiłku, a także poczucie identyfikacji z zadaniem, które pozwala przezwyciężyć konflikty.

                                               Akcja „Wędrująca książka”

Wieloletnią tradycją naszego przedszkola jest głośne czytanie dzieciom utworów klasyki literatury dziecięcej. Odbywa się ono codziennie. Oprócz nauczycielek czytają dzieciom także zaproszeni goście ,rodzice, babcie i dziadkowie. Od wielu lat uczestniczymy w akcji  Fundacji ABCXXI „Cała Polska czyta dzieciom”.
W roku 2023 księgozbiór przedszkolny został wzbogacony o 23 tomową kolekcję książek ufundowaną przez Dyrektora BRE Banku, a wydaną przez „Politykę”, pod patronatem medialnym TVP i Polskiego Radia., oraz o 386 nowych książek , które od listopada 2023r umożliwiły nam rozpoczęcie akcji  popularyzującej systematyczne czytanie wśród dzieci i rodziców „Wędrująca książka”. Polega ona na wypożyczaniu do domu książek z biblioteki przedszkolnej. Comiesięczne wyniki „czytelniczej rywalizacji” między grupami są zamieszczane regularnie na tablicy ogłoszeniowej w szatni. W celu koordynacji działań czytelniczych w naszej placówce dyrektor, powołał liderów akcji, którymi są: Natalia Piłat (grupy starsze) i Adrianna Mielczarek (grupy młodsze).
Celem naszych działań jest propagowanie idei głośnego czytania, które:
- rozwija pamięć i wyobraźnię ,
- wzbogaca słownik czynny dziecka, rozwija inteligencję emocjonalną dziecka.
W listopadzie organizujemy uroczystość - „Dzień Pluszowego Misia”.
Wspólnie z dziećmi przygotowujemy teatrzyki, przedstawienia oparte na tekstach literackich.
Organizujemy tematyczne wystawki książek, dbając o wzbogacanie kącików książek” w salach zajęć.
Organizujemy wystawki prac plastycznych inspirowanych utworami literackimi.

      Od 4 lat jesteśmy organizatorami międzyprzedszkolnego plastycznego konkursu ekologicznego „Cztery pory roku ”. W konkursie biorą udział dzieci z miejskich przedszkoli. Głównymi celami konkursu jest: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci i wiedzy ekologicznej, kształtowanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy ekologicznej w praktycznym działaniu, wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie indywidualnych zdolności plastycznych.