01.04.2020
Kwiecień - grupa Biedronki
Tematyka kompleksowa- Tradycje Świąt Wielkanocnych.
Drodzy Rodzice! Tematem tygodnia będzie Wielkanoc. Porozmawiamy o tym, jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Dziecko dowie się czym jest Niedziela Palmowa, przypomni i utrwali sobie nazwy tradycyjnych potraw świątecznych, nauczy się nowych zabaw.
Data 1.04.2020 r.
Opowiadanie pt: „ Wielkanocny zajączek” Piotr Wilczyński
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania dotyczącego przygotowań do Wielkanocy i wypowiadania się na jego temat.
Cele operacyjne:
Dziecko odpowiada na zadawane pytania dotyczące treści opowiadania.
Dziecko potrafi się wypowiedzieć na określony temat, wie jakie przygotowania do Świąt podejmują rodzice w domu.
Dziecko wykazuje się dużą umiejętnością koncentracji uwagi.
- „Pisanki, pisanki”- https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
- piosenka na dobry poczatek - Proszę przeczytać dziecku opowiadanie
W sobotę od samego rana przygotowywaliśmy „święconkę”. To taki pleciony koszyczek, w którym jest kawałek chlebka, kiełbaski i są jajka na twardo. Takie zwykłe, do jedzenia, i kolorowe, malowane. Właśnie siedzieliśmy z babcią w kuchni i obieraliśmy cebulę. – Babciu, a do czego nam te łupinki od cebuli? – spytałem.
– Popatrz, Michałku – babcia włożyła do garnuszka całą garść cebulowych łupinek i nalała wody. – Teraz ugotujemy w tych łupinkach jajka na twardo. Kiedy woda będzie wrzeć, łupiny puszczą sok i zabarwią skorupki na brązowo. Po wystygnięciu takie jajka można ładnie ozdobić. – A jak, babciu, a jak? – byłem bardzo ciekaw. – Trochę cierpliwości – powiedziała babcia.
Jajka się ugotowały. Jak wystygły, babcia wzięła jedno i taką grubą igłą do szycia zaczęła je wydrapywać. – Babciu, a ja tak nie umiem.
–Ty możesz zrobić pisankę. Weź pędzelek i ładnie pomaluj jajko farbkami.
– Dobrze, babciu. To ja namaluję wyścigówkę i żołnierza – postanowiłem.
– Ja wiem, że lubisz malować żołnierzy , ale na pisance malujemy kwiaty, bazie, różne szlaczki – zygzaczki. Takie wzorki, które mówią o nowym życiu, o wiośnie i o radości.
– A co tu napisałaś, babciu?
– Alleluja, to znaczy „chwalcie Boga”.
Kiedy tylko nasza święconka była gotowa, wziąłem koszyczek i pobiegłem do Miśki, żeby się pochwalić. Misia też miała koszyczek i też był śliczny. A potem poszliśmy do kościoła. Był taki długi stół i stało na nim mnóstwo święconek. Ale nasze były najładniejsze.
– A tu jest grób Pana Jezusa. – W kąciku była zbudowana z kartonu i szarego papieru jaskinia, a w środku ktoś leżał pod prześcieradłem.
– To on umarł? – spytała Misia.
– Tak, ale potem zmartwychwstał.
– To dlaczego leży tutaj? – zupełnie nie mogłem zrozumieć.
– Tu prawdziwego Pana Jezusa nie ma. To jest taki symboliczny grób. Żebyśmy wszyscy pamiętali.
– Aha. Tak jak kartki przypominajki?
– No, powiedzmy, że trochę tak.
W niedzielę rano usłyszałem na schodach jakiś turkot.
– Michałku, daj mi swój głęboki talerzyk, dam ci żurku z białą kiełbaską – mama zdjęła pokrywkę z wazy.
– Nie lubię, nie chcę – skrzywiłem się i zakryłem rękami talerz.
– Michałku, a czy ty kiedyś jadłeś żurek z białą kiełbaską? – mama popatrzyła na mnie. – Nie,w przedszkolu był żurek, to też nie jadłem – upierałem się. Czułem, że się rozpłaczę. Nie chcę żurku i już. – Michałku, zrobimy tak. Naleję ci tylko łyżkę, spróbujesz i jak ci nie będzie smakowało, to nie będę cię zmuszała. Dobrze? – spytała mama pojednawczo.
– Dobrze, ale tylko łyżeczkę. Taką malutką – pokazałem paluszkami. Spróbowałem, i wiecie co? Żurek jest pyszny. I biała kiełbaska też. Ja nie chciałem jej jeść, bo się bałem, że będzie niedobra. A kiedy mama zapytała: – Kto ma ochotę na jajeczko faszerowane, to pierwszy powiedziałem: – Ja poproszę – i też było bardzo dobre. Mniam, mniam. Teraz już wiem, że nie można mówić, że się czegoś nie lubi, tylko najpierw trzeba spróbować.
W koszyczku święconka,
wszystko dziś smakuje.
Pan Jezus zmartwychwstał, każdy się raduje.
- Proszę zadać dziecku kilka pytań dotyczących treści opowiadania (wspólne z dzieckiem ustalamy jak wyglądają przygotowania do Świąt Wielkanocnych, jak się wykonuje palmy, robi porządki, sieje rzeżuchę, piecze mazurki, baby, święci pokarmy). Możemy posłużyć się obrazkami lub przygotować całe wyposażenie koszyczka wielkanocnego.
- Ćwiczenie grafomotoryczne - dziecko łączy linią ciągłą wykropkowane jajko
Na koniec prosimy dziecko, by naśladowało ruchem zajączka.
Po południu: - wykonanie kurczaka ze steropianowego jajka- odsyłam
https://www.youtube.com/watch?v=h4REVpDSGyw
2. dzieci mogą obejrzeć filmik Kubuś - Wielkanoc - bajka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU
3.Po obejrzeniu filmu- zabawa tropiąca- Rodzic ukrywa jajko, dziecko ma za zadanie je odnaleźć-
tu bawimy się w znaną wszystkim zabawę „ciepło, zimno”.
Życzę miłej zabawy!