Programy wiodące realizowane w pracy wychowawczo- dydaktycznej
Nasze przedszkole realizuje Podstawę programową wychowania przedszkolnego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017 r. poz.356) W placówce realizowany jest główny program zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego „ Dobry pomysł”- program wychowania przedszkolnego autorstwa EwyJanus - wydawnictwa WSIP. Został on opracowany pod kątem kształtowania kompetencji kluczowych. Jest bogaty w treści, które w zintegrowany sposób pogłębiają wiedzę, rozszerzają umiejętności praktyczne i kształtują postawy, wspierając wszystkie obszary rozwoju dziecka. Dzieci w okresie przedszkolnym przejawiają niezwykłą dynamikę w poznawaniu świata i zachodzących w nim relacji, stąd stopniowo dziecko staje się jednostką transgresyjną. To na założeniach pedagogiki transgresyjnej powstaje pięć form aktywności dziecięcej:
Cele programu: - pomoc dzieciom w adaptacji do nowych warunków w przedszkolu. - nawiązanie pozytywnych relacji rodzic - nauczyciel, rodzic - personel przedszkola. - uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych małego dziecka. - tworzenie radosnej i serdecznej atmosfery. - rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. - nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości. Program realizowany jest w grupie I „Biedronki” Cele programu: - rozwijanie umiejętności samodzielnego, twórczego myślenia i działania. - nabywanie poczucia bezpieczeństwa. - budowanie zaufania kolegów i nauczyciela. - rozwijanie integracji w grupie. - budowanie poczucia własnej wartości. - kształtowanie pozytywnej samooceny. Program realizowany jest w grupie: I "Biedronki", II "Krasnale" i V "Jeżyki". Cele programu : - kształtowanie wrażliwości na otaczające środowiska - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego - obserwowanie, przeżywanie i ocena przyrody ożywionej oraz nieożywionej - rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury - kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska - przewidywanie decyzji własnych i innych oraz działań wobec środowiska - postrzeganie i zdolność oceny określonych zachowań ludzi wobec przyrody - ugruntowanie wiadomości na temat roślin i zwierząt, szczególnie rzadko występujących, ginących, wymagających opieki Program realizowany jest w grupie I "Biedronki”, III "Wiewiórki" i V "Jeżyki". Część I: Wzbogacanie wiedzy, wspieranie uzdolnień i rozwijanie zainteresowań dzieci. Część II: Wspomaganie dzieci z trudnościami związanymi z osiągnięciem gotowości szkolnej. Cele edukacyjne : - wspomaganie szybkiego rozwoju dziecka, - wzbogacanie wiedzy i umiejętności poznawczych dzieci, - doskonalenie poszczególnych czynności ruchowych u dzieci, nabywane przez nich zręczności, wyrabianie szybkości, zwinności i wytrzymałości, - osiąganie samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności, wytrwałe pokonywanie trudności, - rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu, panowanie nad emocjami, - rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami w grupie. Realizacja celów ogólnych powinna uwzględnia cele szczegółowe w poszczególnych sferach/podskalach Skali Gotowości Szkolnej. Należą do nich: - sfera poznawcza/ kompetencje poznawcze - sfera poznawcza/umiejętności szkolne - sfera fizyczna/sprawność motoryczna - sfera emocjonalna- społeczna/samodzielność - sfera emocjonalna- społeczna/niekonfliktowość - sfera emocjonalna- społeczna/aktywność społeczna Program realizowany jest w grupie I „Biedronki”, II "Krasnale", III „Wiewiórki”, IV „Zające” , V „Jeżyki”. Pozostałe cele programu to : - wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, wzmacnianie koncentracji i skupienia uwagi - pogłębianie kontaktu emocjonalnego i społecznego, wspieranie rozwoju poznawczego poprzez ukazywanie związków przyczynowo -skutkowych, - doskonalenie słuchania ze zrozumieniem - rozwijanie kreatywności, wyobraźni i twórczego myślenia - odkrywanie różnych form radzenia sobie ze złością, problemami, nowymi sytuacjami - kształtowanie postaw społecznych u dzieci wobec osób z niepełnosprawnością. Program realizowany jest w grupie IV „Zające”. Cele programu:
Program realizowany jest w grupie I „Biedronki ” i II "Krasnale". - kształtowanie w świadomości dziecka jedności ze środowiskiem społecznym, - rozwijanie u dziecka umiejętności obserwowania zjawisk społecznych oraz gromadzenia informacji o nich, - poznawanie relacji międzyludzkich, - kształtowanie postawy szacunku dla wszystkich istot, - poznawanie wartości uniwersalnych; piękno, dobro, prawda, tolerancja, - nawiązanie współpracy z instytucjami użyteczności publicznej. - kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, na dworze i w przedszkolu; - zapoznanie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia; - przygotowanie dzieci do niesienia pomocy w sytuacjach problemowych; - poznanie i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego; - kształtowanie postawy asertywnej; - uświadomienie zagrożeń związanych z dostępem do Internetu, w tym gier komputerowych. Program realizowany jest w grupie III "Wiewiórki". 9. „Spokój, uważność, koncentracja” – program zajęć rozwijających poznawcze, emocjonalne i społeczne kompetencje dzieci w wieku 5-6 lat, z wykorzystaniem technik mindfulnes i yogi dla dzieci opracowany przez Beatę Adamską i Małgorzatę Fortunę. Program zajęć z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych został opracowany w wyniku obserwacji potrzeb dzieci oraz środowiska wychowawczego, a więc nauczyciela, który wspiera dziecko w nowych sytuacjach, uczy rozpoznawać i nazywać uczucia oraz radzić sobie z emocjami oraz rodziców. Główne cele programu to: 1. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym. 2. Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych u dzieci. 3. Kształtowanie osobowości dziecka. 4. Podnoszenie świadomości swojego ciała. Program realizowany jest w grupie V "Jeżyki". - poprawa czynności samoobsługowych; - poprawa komunikacji i interakcji społecznych; - rozwijanie ogólnej sprawności dziecka. 12. „Przyjaciele Zippiego”- międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Realizowany jest w grupie Wiewiórki przez Natalię Piłat. Program uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Poprzez zabawę, ćwiczenia i rozmowy dzieci uczą się:
13. Klub Mleczaka - ogólnopolski program edukacji zdrowotnej z zakresu higieny jamy ustnej Adliner. Program powstał z myślą o najmłodszych – dzieciach w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. W tym wieku bardzo istotne jest wytworzenie trwałego nawyku higieny jamy ustnej, poprzez regularne szczotkowanie zębów a także spożywanie odpowiednich pokarmów. Już nawet 3 latek wie, że jego ząbki są mu bardzo potrzebne i należy o nie dbać, by rosły zdrowe i nigdy nie chorowały. głównym celem programu jest wytworzenie i utrwalenie u przedszkolaków nawyku higieny jamy ustnej. 14. "Mamo, tato wolę wodę" - ogólnopolski program edukacyjny, Żywiec Zdrój. Nadrzędnym celem tego programu jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska. 15. Czyste powietrze wokół nas – program edukacji antynikotynowej dla dzieci przedszkolnych. – J. Szymborski, W. Zatoński. – Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2000 r. Głównym celem Programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi. Program ma za zadanie m.in. wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów, zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego oraz zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów. 16. "Kubusiowi przyjaciele Natury" Grupa MASPEX Sp. z o.o. - ogólnopolski program edukacyjny poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Realizując program dzieci biorą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu. 17. „FAST Heroes"- międzynarodowy projekt profilaktyczno-edukacyjny z misją uczenia dzieci korzystania z numeru alarmowego 112 oraz rozpoznawania objawów udaru mózgu, w tym nauki udzielania pierwszej pomocy. Realizowany jest w grupie IV "Zające" 18. „Podróż do krainy zdrowia”- ogólnopolski projekt edukacyjny finansowany przez Fundację Auchan. Celem projektu jest upowszechnianie prawidłowych nawyków żywieniowych, uświadomienie dzieciom, że jedzenie słodyczy prowadzi do otyłości oraz wywołuje wiele chorób, uczenie odpowiedzialności za swoje zdrowie. 19. „Witaminki”- projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe pod patronatem Bliżej Przedszkola. Główne cele projektu to:
21. „SensoSmyki"- ogólnopolski projekt edukacyjny, którego celem jest dostarczenie dzieciom wychowawcom i rodzicom narzędzi i inspiracji, które będą zachętą do wielozmysłowego poznawania i odkrywania świata oraz wpłyną na harmonijną pracę układu nerwowego dzieci poprzez odpowiednią stymulację zmysłów. 22. „ Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”- autor Daria Bakowicz-Ryżyk, pod patronatem wydawnictwa Media Rodzina. Nadrzędnym celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. Projekt jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności wokół danej opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością. 23. "Akademia Lwa Honorka"-autorski program profilaktyczny, którego autorami i realizatorami są: Agnieszka Andrzejewska i Bartosz Wielkopolski z Zespołu Profilaktyki i Komunikacji Społecznej Straży Miejskiej w Płocku. Cykl słuchowisk emitowanych w Katolickim Radiu Diecezji Płock, skierowany jest do dzieci z grup przedszkolnych i klas pierwszych w szkołach podstawowych. Każde słuchowisko przedstawia i opowiada pewną historię, która dotyczy prawidłowych zachowań w sytuacjach niebezpiecznych. Opowieści mają za zadanie promowanie bezpiecznych zachowań oraz ochrony zdrowia swojego i innych. W ramach realizacji w/w programów współpracujemy z: - Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Płocku- Szkołą Podstawową Nr 3,1 w Płocku - Płockim Ośrodkiem Kultury i Sztuki w Płocku - Teatrem Dramatycznym w Płocku - Muzeum Mazowieckim - Książnicą Płocką: - Biblioteką im. W. Chotomskiej „Chotomek” w Płocku - Mediateką eMką – Działem Zbiorów Audiowizualnych - Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 1 dla „Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi”; w Płocku, - Stowarzyszeniem dla osób z autyzmem „Odzyskać więzy” - Klubem Osiedlowym Łukasiewicza - Radą Mieszkańców Osiedla "Łukasiewicza" - Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Płocku - Strażą Miejską - Strażą Pożarną - Komendą Policji w Płocku metody Karola Orffa – metoda ta polega rozwijaniu kultury fizycznej dziecka w ścisłej korelacji z zabawami rytmiczno – muzycznymi oraz z kulturą słowa. Nawiązuje ona do tradycyjnych, znikających we współczesnych czasach form zabaw, ćwiczeń tańców, muzyki, porzekadeł, legend, baśni, poezji, itp. metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - szczególnie przydatnej w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych. Ideą metody jest posługiwanie się ruchem rozwijającym świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, a także umiejętność i potrzebę dzielenia jej z innym prowadzącą do nawiązywania bliskiego kontaktu. pedagogiki zabawy- jest to metoda pracy z grupą ,która angażuje emocjonalnie dzieci, pobudza do twórczego działania, inspiruje do maksymalnego wykorzystywania swoich możliwości, a jednocześnie jest źródłem radości i satysfakcji. W czasie zajęć nauczycielki wykorzystują dużą aktywność poszczególnych członków grupy, jednocześnie wdrażając dzieci do stosowania określonych zasad zachowania w grupie. Wykorzystujemy szeroką gamę zabaw tj.: zabawy związane z organizacją sytuacji początkowych (nawiązanie kontaktu z grupą), zabawy rozluźniające (likwidowanie napięć i stresów), zabawy nastawione na poznanie odczuć i doświadczeń poszczególnych członków grupy ,zabawy o charakterze gier dydaktycznych (poszukiwanie dróg rozwiązania, wybór właściwego kierunku, zabawy w odgrywanie ról, zabawy ułatwiające samoocenę. metody projektu - która zakłada u uczących się dzieci znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Projekty są wykonywane grupowo. Metoda projektu pomaga stworzyć zintegrowany zespół, w którym dzieci przez pracę w grupie uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także zdobywają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża dzieci do planowania oraz organizowania swojej pracy, a także do dokonywania samooceny. Dzięki jej stosowaniu umożliwiamy dzieciom doświadczanie solidarności oraz radości ze wspólnego wysiłku, a także poczucie identyfikacji z zadaniem, które pozwala przezwyciężyć konflikty. W roku 2023 księgozbiór przedszkolny został wzbogacony o 23 tomową kolekcję książek ufundowaną przez Dyrektora BRE Banku, a wydaną przez „Politykę”, pod patronatem medialnym TVP i Polskiego Radia., oraz o 386 nowych książek , które od listopada 2023r umożliwiły nam rozpoczęcie akcji popularyzującej systematyczne czytanie wśród dzieci i rodziców „Wędrująca książka”. Polega ona na wypożyczaniu do domu książek z biblioteki przedszkolnej. Comiesięczne wyniki „czytelniczej rywalizacji” między grupami są zamieszczane regularnie na tablicy ogłoszeniowej w szatni. W celu koordynacji działań czytelniczych w naszej placówce dyrektor, powołał liderów akcji, którymi są: Natalia Piłat (grupy starsze) i Adrianna Mielczarek (grupy młodsze). Celem naszych działań jest propagowanie idei głośnego czytania, które: - rozwija pamięć i wyobraźnię , - wzbogaca słownik czynny dziecka, rozwija inteligencję emocjonalną dziecka. W listopadzie organizujemy uroczystość - „Dzień Pluszowego Misia”. Wspólnie z dziećmi przygotowujemy teatrzyki, przedstawienia oparte na tekstach literackich. Organizujemy tematyczne wystawki książek, dbając o wzbogacanie kącików książek” w salach zajęć. Organizujemy wystawki prac plastycznych inspirowanych utworami literackimi. |