Programy i innowacje

               Programy wiodące realizowane w pracy wychowawczo- dydaktycznej 

Nasze przedszkole realizuje Podstawę programową wychowania przedszkolnego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. (Dz.U. z 2017 r. poz.356) W placówce realizowany jest główny program zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego „ Dobry pomysł”- program wychowania przedszkolnego  autorstwa EwyJanus - wydawnictwa WSIP. Został  on opracowany pod kątem kształtowania kompetencji kluczowych. Jest bogaty w treści, które w zintegrowany sposób pogłębiają wiedzę, rozszerzają umiejętności praktyczne i kształtują postawy, wspierając  wszystkie obszary rozwoju dziecka. Dzieci w okresie przedszkolnym przejawiają niezwykłą dynamikę w poznawaniu świata i zachodzących w nim relacji, stąd stopniowo dziecko staje się jednostką transgresyjną. To na założeniach pedagogiki transgresyjnej powstaje pięć form aktywności dziecięcej:
  • aktywność społeczna,
  • językowa,
  • poznawcza,
  • artystyczna,
  • ruchowa i zdrowotna
w odniesieniu do ośmiu kompetencji kluczowych:
  •  kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
  •  kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
  •  kompetencje matematyczne i kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
  • kompetencje cyfrowe,
  • kompetencje osobiste i  społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
  • kompetencje obywatelskie,
  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
W placówce realizowane są także dodatkowe programy własne autorstwa nauczycielek:

1. „Od malucha aż po zucha ” - program adaptacyjny, opracowany przez nauczycielki Elwirę Betner i Paulinę Żabkę. Główne założenie programu: wspomaganie dzieci w procesie adaptacji do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa i atmosferze zabawy oraz zaufania.
Cele programu:
- pomoc dzieciom w adaptacji do nowych warunków w przedszkolu.
- nawiązanie pozytywnych relacji rodzic - nauczyciel, rodzic - personel przedszkola.
- uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych małego dziecka.
- tworzenie radosnej i serdecznej atmosfery.
- rozwijanie umiejętności społecznych dziecka.
- nabywanie przez dziecko poczucia własnej wartości.

Program realizowany jest w grupie I „Biedronki”

2. „Chcemy być twórczy”- program rozwijający zdolności twórcze dzieci, opracowany przez Danutę Bogucką, Małgorzatę Sadowską
Cele programu:
- rozwijanie umiejętności samodzielnego, twórczego myślenia i działania.
- nabywanie poczucia bezpieczeństwa.
- budowanie zaufania kolegów i nauczyciela.
- rozwijanie integracji w grupie.
- budowanie poczucia własnej wartości.
- kształtowanie pozytywnej samooceny.

Program realizowany jest w grupie: I "Biedronki", II "Krasnale" i V "Jeżyki".

3. „Jestem częścią przyrody”- program edukacji ekologicznej, opracowany przez Danutę Bogucką
Cele programu :
- kształtowanie wrażliwości na otaczające środowiska
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego
- obserwowanie, przeżywanie i ocena przyrody ożywionej oraz nieożywionej
- rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury
- kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska
- przewidywanie decyzji własnych i innych oraz działań wobec środowiska  
- postrzeganie i zdolność oceny określonych zachowań ludzi wobec przyrody
- ugruntowanie wiadomości na temat roślin i zwierząt, szczególnie rzadko występujących,  ginących, wymagających opieki

Program realizowany jest w grupie I "Biedronki”, III "Wiewiórki" i V "Jeżyki".

4. „ Program Stymulująco – Wspomagający” dla dzieci zdolnych i dzieci z trudnościami,  opracowany przez Małgorzatę Sadowską, Urszulę Basiewicz, Iwonę Cak, Danutę Bogucką, Małgorzatę Fortunę, Jolantę Jeznach, Lenę Krawczyńską. Program przeznaczony jest do pracy z dziećmi zdolnymi w celu rozwijania, wspomagania i ukierunkowania zdolności zgodnie z ich  potencjałem i możliwościami oraz z dziećmi mającymi trudności : z dziećmi, które nie dysponują pewnym „zapasem” wiadomości i umiejętności, przez co mogą nie sprostać wymaganiom w szkole. Głównym założeniem programu jest stworzenie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju. Został opracowany dla dzieci 5, 6 letnich. Składa się z dwóch części:
Część I: Wzbogacanie wiedzy, wspieranie uzdolnień i rozwijanie zainteresowań dzieci.
Część II: Wspomaganie dzieci z trudnościami związanymi z osiągnięciem gotowości szkolnej.
Cele edukacyjne :
- wspomaganie szybkiego rozwoju dziecka,
- wzbogacanie wiedzy i umiejętności poznawczych dzieci,
- doskonalenie poszczególnych czynności ruchowych u dzieci, nabywane przez nich zręczności, wyrabianie szybkości, zwinności i wytrzymałości,
- osiąganie samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności, wytrwałe pokonywanie trudności,
- rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych  i dochodzenia do kompromisu, panowanie nad emocjami,
- rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania z rówieśnikami w grupie.
Realizacja celów ogólnych powinna uwzględnia cele szczegółowe w poszczególnych sferach/podskalach Skali Gotowości Szkolnej.
Należą do nich:
- sfera poznawcza/ kompetencje poznawcze
- sfera poznawcza/umiejętności szkolne
- sfera fizyczna/sprawność motoryczna
- sfera emocjonalna- społeczna/samodzielność
- sfera emocjonalna- społeczna/niekonfliktowość
- sfera emocjonalna- społeczna/aktywność społeczna

Program realizowany jest w grupie I „Biedronki”, II "Krasnale", III „Wiewiórki”, IV „Zające” , V „Jeżyki”.


5. „ Podróż w świat emocji” - program bajkoterapii  dla dzieci 5 - 6 letnich. opracowany przez Natalię Piłat. Głównym celem programu jest pomoc dziecku w realizacji jego indywidualnej drogi rozwoju w kontaktach interpersonalnych oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Pozostałe cele programu to :
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, wzmacnianie koncentracji i skupienia uwagi
- pogłębianie kontaktu emocjonalnego i społecznego, wspieranie rozwoju poznawczego poprzez ukazywanie związków przyczynowo -skutkowych,
- doskonalenie słuchania ze zrozumieniem
- rozwijanie kreatywności, wyobraźni i twórczego myślenia
- odkrywanie różnych form radzenia sobie ze złością, problemami, nowymi sytuacjami
- kształtowanie postaw społecznych u dzieci wobec osób z niepełnosprawnością.

Program realizowany jest w grupie IV „Zające”.

6. „Przygoda z książką”- program czytelniczy, opracowany przez Luizę Gołębiowską, Elwirę Betner. Założeniem programu jest umożliwienie dzieciom poznawania utworów literatury dziecięcej i rozwijanie ich zainteresowań czytelniczych poprzez jak najczęstszy kontakt z książką oraz dobrowolny i spontaniczny udział w zabawach z tekstem. Czytanie dzieciom jest nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu i dlatego  też często zapraszamy do współpracy rodziców.
Cele programu:
  • promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni, jako sposobu na ich rozwój oraz kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka;
  • poznawanie zasad życia w rodzinie, grupie w szerszym otoczeniu społecznym i przyrodniczym;
  • rozbudzanie zachowań prospołecznych: chęć niesienia pomocy innym ludziom; wrażliwość na krzywdę innych i niesprawiedliwość; rozwijanie empatii w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zapoznanie ze sposobami rozładowywania napięć i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, problemowych;   nauka tolerancji; doświadczanie sposobów wyrażania i rozpoznawania emocji.
  • budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne,   
  •     wycieczki oraz wyeksponowany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej;
  • rozwijanie umiejętność komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny;
  • kształtowanie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki;
  • zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputera;
  • budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem;
  • zachęcenie  rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom;
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek i obcowania    
  • z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.

Program realizowany jest w grupie I „Biedronki ” i II "Krasnale".

7. „Ja w świecie innych ludzi”- program profilaktyczny przeciw agresji opracowany przez Iwonę Cak i  Urszulę Basiewicz. Program ten, przeznaczony jest dla dzieci w wieku 3 - 6 lat i ma na celu wyposażenie wychowanków w umiejętności rozwiązywania sytuacji w niezagrażający ich zdrowiu i bezpieczeństwu. Jego główny celem jest ochrona dziecka przed zagrożeniami wynikającymi z przejawów agresji otaczającego go świata, a cele szczegółowe to:
- kształtowanie w świadomości dziecka jedności ze środowiskiem społecznym,
- rozwijanie u dziecka umiejętności obserwowania zjawisk społecznych oraz gromadzenia informacji o nich,
- poznawanie relacji międzyludzkich,
- kształtowanie postawy szacunku dla wszystkich istot,
- poznawanie wartości uniwersalnych; piękno, dobro, prawda, tolerancja,
- nawiązanie współpracy z instytucjami użyteczności publicznej.

Program realizowany jest w grupie IV "Zające".

8.  Bezpieczny przedszkolak " - program własny z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa autorstwa Adriany Mielczarek. Program ten zawiera treści dotyczące m.in. zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw w domu, na powietrzu i w przedszkolu; poznawanie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich przestrzegania, zachowania bezpieczeństwa w kontakcie z nieznajomymi. Główne cele programu to:
- kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań w czasie zabaw w domu, na dworze i w przedszkolu;
- zapoznanie z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia;
- przygotowanie dzieci do niesienia pomocy w sytuacjach problemowych;
- poznanie i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego;
- kształtowanie postawy asertywnej;
- uświadomienie zagrożeń związanych z dostępem do Internetu, w tym gier komputerowych.

Program realizowany jest w grupie III "Wiewiórki".

9. „Spokój, uważność, koncentracja” – program zajęć rozwijających poznawcze, emocjonalne i społeczne kompetencje dzieci w wieku 5-6 lat, z wykorzystaniem technik mindfulnes i yogi dla dzieci opracowany przez Beatę Adamską i Małgorzatę Fortunę. Program zajęć z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych  został   opracowany   w wyniku   obserwacji   potrzeb   dzieci   oraz   środowiska wychowawczego, a więc nauczyciela, który wspiera dziecko w nowych sytuacjach, uczy rozpoznawać i nazywać uczucia oraz radzić sobie z emocjami oraz rodziców.
Główne cele programu to:
1. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym.
2. Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych u dzieci.
3. Kształtowanie osobowości dziecka.
4. Podnoszenie świadomości swojego ciała.

Program realizowany jest w grupie V "Jeżyki".


10. „Od zabawy do terapii ręki- program własny, którego autorką jest  Joanna Sosnowska. Program ten został przygotowany z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, które posiadają orzeczenie, opinię z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, bądź wskazania wychowawcy grupy z zaleceniami terapii ręki. Terapia ręki to inaczej ćwiczenia gimnastyczne całego ciała, które prowadzą do stabilizacji centralnej i swobodnej pracy kończyn. mają one na celu usprawnianie tzw. motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów, struktur, materiałów oraz ich odróżniania.  Jego główne cele związane są z funkcjami, jakie kończyny górne pełnią w naszym życiu, a więc jest to:
- poprawa czynności samoobsługowych;
- poprawa komunikacji i interakcji społecznych;
- rozwijanie ogólnej sprawności dziecka.

Program prowadzony jest w grupie III "Wiewiórki".

11.Język angielski w wychowaniu przedszkolnym– program w zakresie nauki języka angielskiego – M. Szpotowicz, M. Szulc-Kurpaska wydawnictwa Oxford , realizowany na zajęciach języka angielskiego przez Katarzynę Kowalak, we wszystkich grupach. Głównym celem kształcenia językowego w naszym przedszkolu jest osłuchanie dzieci z językiem obcym i uwrażliwienie ich na brzmienie języka innego niż język ojczysty. Stopniowo też dzieci są zachęcane do reagowania i wypowiadania rutynowych zwrotów. Dzieci podczas zajęć nabywają sprawności językowe takie jak rozumienie ze słuchu i mówienie w języku obcym. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu polega na przyzwyczajaniu dzieci do poleceń wydawanych w języku obcym, na słuchaniu bajek, piosenek, rymowanek i materiałów audiowizualnych, a także wykorzystywaniu języka obcego w zabawach i grach językowych.


Jako uzupełnienie programów wiodących w placówce realizowane są dodatkowo programy , projekty międzynarodowe i ogólnopolskie.


                                                                                             Przyjaciele Zippiego – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Króla Władysława ... 
12.Przyjaciele Zippiego”-  międzynarodowy program promocji zdrowia psychicznego dla dzieci w wieku 5-8 lat, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci. Realizowany jest w grupie Wiewiórki przez Natalię Piłat. Program uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Poprzez zabawę, ćwiczenia i rozmowy dzieci uczą się:
  • jak rozpoznawać własne uczucia i jak o nich rozmawiać
  • jak nawiązywać i utrzymywać przyjaźń,
  • jak rozwiązywać konflikty,
  • jak zachowywać się w nowych sytuacjach,
  • jak radzić sobie z trudnościami
Program realizowany jest w grupie IV "Zające” przez Natalię Piłat.


                                                                                         Klub Mleczaka 
13. Klub Mleczaka - ogólnopolski program edukacji zdrowotnej z zakresu higieny jamy ustnej Adliner. Program powstał z myślą o najmłodszych – dzieciach w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. W tym wieku bardzo istotne jest wytworzenie trwałego nawyku higieny jamy ustnej, poprzez regularne szczotkowanie zębów a także spożywanie odpowiednich pokarmów. Już nawet 3 latek wie, że jego ząbki są mu bardzo potrzebne i należy o nie dbać, by rosły zdrowe i nigdy nie chorowały. głównym celem programu jest wytworzenie i utrwalenie u przedszkolaków nawyku higieny jamy ustnej.

Program realizowany jest w grupie I "Biedronki".


                                                                                              LOGO
14. "Mamo, tato wolę wodę" - ogólnopolski program edukacyjny, Żywiec Zdrój. Nadrzędnym celem tego programu jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.

Program realizowany jest w grupie III "Wiewiórki".


                                                                          Projekt „Czyste Powietrze wokół Nas” | Miejskie Przedszkole nr 37 w ...
                                                                                         
15. Czyste powietrze wokół nas – program edukacji antynikotynowej dla dzieci przedszkolnych. – J. Szymborski, W. Zatoński. – Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2000 r. Głównym celem Programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem na działanie dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
Program ma za zadanie m.in. wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów, zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego oraz zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.

Program realizowany jest w grupach: III "Wiewiórki", IV "Zające" i V "Jeżyki".

                                                     
                                                                                     Kubusiowi Przyjaciele Natury
16. "Kubusiowi przyjaciele Natury" Grupa MASPEX Sp. z o.o. - ogólnopolski program edukacyjny poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś. Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Realizując program dzieci biorą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.

Program realizowany w grupie I "Biedronki".
 

                                                                                      Jogos grátis para ganhar diamantes | Fast Heroes 
17. „FAST Heroes"- międzynarodowy projekt profilaktyczno-edukacyjny z misją uczenia dzieci korzystania z numeru alarmowego 112 oraz rozpoznawania objawów udaru mózgu, w tym nauki udzielania pierwszej pomocy. Realizowany jest w grupie IV "Zające"
   


                                                                             Kraina Zdrowia - logo
18. „Podróż do krainy zdrowia”- ogólnopolski projekt edukacyjny finansowany przez Fundację Auchan. Celem projektu jest upowszechnianie prawidłowych nawyków żywieniowych, uświadomienie dzieciom, że jedzenie słodyczy prowadzi do otyłości oraz wywołuje wiele chorób, uczenie odpowiedzialności za swoje zdrowie.

Projekt realizowany jest w grupach III "Wiewiórki", IV "Zające" i V "Jeżyki".

 
                                                                               
19. „Witaminki”- projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe pod patronatem Bliżej Przedszkola. Główne cele projektu to:
  • promowanie zdrowych nawyków żywieniowych;
  • zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa;
  • stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków;
  • oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi;
  • wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych

 
                                                                                        
                                                                                    Brak dostępnego opisu zdjęcia.

20.Bajki - pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii" - ogólnopolski projekt edukacyjno-czytelniczy, Głównym założeniem projektu jest czytanie bajek, słuchanie audiobooków skupiając się na konkretnych problemach dziecka ,a nadrzędnym celem jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka oraz budowanie wiary we własne umiejętności i kształtowanie poczucia pewności siebie.

Program realizowany jest w grupie I "Biedronki".


                                                                             
                                                                                   
21.SensoSmyki"- ogólnopolski projekt  edukacyjny, którego celem jest dostarczenie dzieciom wychowawcom i rodzicom narzędzi i inspiracji, które będą  zachętą do wielozmysłowego poznawania i odkrywania świata oraz wpłyną na harmonijną pracę układu nerwowego dzieci poprzez odpowiednią stymulację zmysłów.

Projekt realizowany  w grupie I "Biedronki".


   
                                                                                   Program '' Z Kicią Kocia maluchy zmieniają się w zuchy'' - Szkoła ...
22. „ Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy”- autor Daria Bakowicz-Ryżyk, pod patronatem wydawnictwa Media Rodzina. Nadrzędnym celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych  poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie  potencjału poznawczego dzieci. Projekt  jest zachętą do popularyzowania czytelnictwa wśród dzieci, do podejmowania przez nie różnorodnych aktywności  wokół danej  opowieści. Przedszkolaki mają możliwość utożsamiania się z bohaterami  książeczek, dzięki czemu zinternalizowanie pewnych postaw, zachowań oraz wartości może przyjść im z większą łatwością.

Projekt realizowany jest w grupie I "Biedronki".


                                                                                     u
23. "Akademia Lwa Honorka"-autorski program profilaktyczny, którego autorami i realizatorami są: Agnieszka Andrzejewska i Bartosz Wielkopolski z Zespołu Profilaktyki i Komunikacji Społecznej Straży Miejskiej w Płocku. Cykl słuchowisk emitowanych w Katolickim Radiu Diecezji Płock, skierowany jest do dzieci z grup przedszkolnych i klas pierwszych w szkołach podstawowych. Każde słuchowisko przedstawia i opowiada pewną historię, która dotyczy prawidłowych zachowań w sytuacjach niebezpiecznych. Opowieści mają za zadanie promowanie bezpiecznych zachowań oraz ochrony zdrowia swojego i innych.

Program realizowany jest w grupie IV "Zające".

W ramach realizacji  w/w programów współpracujemy z: 

Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Płocku
 - Szkołą Podstawową Nr 3,1 w Płocku
Płockim Ośrodkiem Kultury i Sztuki w Płocku
- Teatrem Dramatycznym w Płocku
- Muzeum Mazowieckim
- Książnicą Płocką:
- Biblioteką im. W. Chotomskiej „Chotomek” w Płocku
- Mediateką eMką – Działem Zbiorów Audiowizualnych
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 1 dla „Dzieci ze Specjalnymi Potrzebami    Edukacyjnymi”; w Płocku,
- Stowarzyszeniem dla osób z autyzmem „Odzyskać więzy”
- Klubem Osiedlowym  Łukasiewicza
- Radą Mieszkańców Osiedla "Łukasiewicza"
- Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Płocku
- Strażą Miejską
 - Strażą Pożarną
- Komendą Policji w Płocku

Realizujemy także innowacyjne działania stosując najnowsze metody pracy wspierające predyspozycje twórcze dzieci, w związku z posiadaniem Certyfikatu twórczego przedszkola w ramach programu „Przedszkole Wspierające Uzdolnienia".

W pracy dydaktyczno-wychowawczej przedszkola nauczyciele wykorzystują  elementy następujących innowacyjnych metod :

gimnastyki twórczej Rudolfa Labana - metoda ta nazwana jest także metodą improwizacji ruchowej i uwzględnia się łączenie ruchu z muzyką i rytmem i dlatego często przy jej realizacji zadań wykorzystuje się instrumenty perkusyjne.
metody Karola Orffa – metoda ta polega rozwijaniu kultury fizycznej dziecka w ścisłej korelacji z zabawami rytmiczno – muzycznymi oraz z kulturą słowa. Nawiązuje ona do tradycyjnych, znikających we współczesnych czasach form zabaw, ćwiczeń tańców, muzyki, porzekadeł, legend, baśni, poezji, itp.
metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - szczególnie przydatnej w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych. Ideą metody jest posługiwanie się ruchem rozwijającym świadomość własnego ciała, świadomość przestrzeni i działania w niej, a także umiejętność i potrzebę dzielenia jej z innym prowadzącą do nawiązywania bliskiego kontaktu.
pedagogiki zabawy- jest to metoda pracy z grupą ,która angażuje emocjonalnie dzieci, pobudza do twórczego działania, inspiruje do maksymalnego wykorzystywania swoich możliwości, a jednocześnie jest źródłem radości i satysfakcji. W czasie zajęć nauczycielki wykorzystują dużą aktywność poszczególnych członków grupy, jednocześnie wdrażając dzieci do stosowania określonych zasad zachowania w grupie. Wykorzystujemy szeroką gamę zabaw tj.: zabawy związane z organizacją sytuacji początkowych (nawiązanie kontaktu z grupą), zabawy rozluźniające (likwidowanie napięć i stresów), zabawy nastawione na poznanie odczuć i doświadczeń poszczególnych członków grupy ,zabawy o charakterze gier dydaktycznych (poszukiwanie dróg rozwiązania, wybór właściwego kierunku, zabawy w odgrywanie ról, zabawy ułatwiające samoocenę.
metody projektu która zakłada u uczących się dzieci  znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Projekty są wykonywane grupowo. Metoda projektu pomaga stworzyć zintegrowany zespół, w którym dzieci przez pracę w grupie uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także zdobywają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża dzieci do planowania oraz organizowania swojej pracy, a także do dokonywania samooceny.  Dzięki jej stosowaniu umożliwiamy dzieciom doświadczanie solidarności oraz radości ze wspólnego wysiłku, a także poczucie identyfikacji z zadaniem, które pozwala przezwyciężyć konflikty.

                                               Akcja „Wędrująca książka”

Wieloletnią tradycją naszego przedszkola jest głośne czytanie dzieciom utworów klasyki literatury dziecięcej. Odbywa się ono codziennie. Oprócz nauczycielek czytają dzieciom także zaproszeni goście ,rodzice, babcie i dziadkowie. Od wielu lat uczestniczymy w akcji  Fundacji ABCXXI „Cała Polska czyta dzieciom”.
W roku 2023 księgozbiór przedszkolny został wzbogacony o 23 tomową kolekcję książek ufundowaną przez Dyrektora BRE Banku, a wydaną przez „Politykę”, pod patronatem medialnym TVP i Polskiego Radia., oraz o 386 nowych książek , które od listopada 2023r umożliwiły nam rozpoczęcie akcji  popularyzującej systematyczne czytanie wśród dzieci i rodziców „Wędrująca książka”. Polega ona na wypożyczaniu do domu książek z biblioteki przedszkolnej. Comiesięczne wyniki „czytelniczej rywalizacji” między grupami są zamieszczane regularnie na tablicy ogłoszeniowej w szatni. W celu koordynacji działań czytelniczych w naszej placówce dyrektor, powołał liderów akcji, którymi są: Natalia Piłat (grupy starsze) i Adrianna Mielczarek (grupy młodsze).
Celem naszych działań jest propagowanie idei głośnego czytania, które:
- rozwija pamięć i wyobraźnię ,
- wzbogaca słownik czynny dziecka, rozwija inteligencję emocjonalną dziecka.
W listopadzie organizujemy uroczystość - „Dzień Pluszowego Misia”.
Wspólnie z dziećmi przygotowujemy teatrzyki, przedstawienia oparte na tekstach literackich.
Organizujemy tematyczne wystawki książek, dbając o wzbogacanie kącików książek” w salach zajęć.
Organizujemy wystawki prac plastycznych inspirowanych utworami literackimi.

      Od 4 lat jesteśmy organizatorami międzyprzedszkolnego plastycznego konkursu ekologicznego „Cztery pory roku ”. W konkursie biorą udział dzieci z miejskich przedszkoli. Głównymi celami konkursu jest: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci i wiedzy ekologicznej, kształtowanie umiejętności stosowania zdobytej wiedzy ekologicznej w praktycznym działaniu, wzmacnianie wiary we własne możliwości, rozwijanie indywidualnych zdolności plastycznych.