03.04.20
3 kwiecień 2020 r.
Dzień dobry- Panie Fortepianie- muzyczne obrazki-
utwór Fryderyka Chopina Walc cis-mol op 64 nr.2
Cele główne:
Nauczenie słuchania i przeżywania muzyki poważnej.
Wyostrzenie percepcji słuchowej dziecka.
Stworzenie warunków do rozwoju wyobraźni muzycznej w połączeniu ze słowem i ruchem.
Cele szczegółowe:
Dziecko określa nastrój i tempo słyszanej muzyki.
Potrafi plastycznie wyrazić treść utworu muzycznego.
Tworzy obrazy według własnych pomysłów.
Wie jak wygląda fortepian, odróżnia go od pianina.
Wspólnie z dzieckiem wysłuchajcie podanego utworu Fryderyka Chopina :
https://www.youtube.com/watch?v=Vyx_ZlTc5RI
Rodzic zachęca dziecko, aby podczas słuchania muzyki poważnej zamknęło oczy.
Rodzic może przekazać kilka informacji na temat kto to był Fryderyk Chopin i co tworzył. http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/chopin-fryderyk-1810-1849/
Rozmawiamy z dzieckiem o tym, jakie emocje wzbudziła w dziecku muzyka, jakie było jej tempo i nastrój ? Na jakim instrumencie był wykonywany utwór ?
Wyjaśniamy dziecku różnicę między fortepianem a pianinem.
Następnie zgodnie z inwencją twórczą, dziecko wybiera sylwety buzi odzwierciedlających jego nastrój. Wybiera np. sylwetę uśmiechniętej buzi i uzasadnia swój wybór:
„ Jestem wesoły, ponieważ...” „ Jestem smutny, ponieważ..”
Teraz rodzic umieszcza dużą kartkę papieru na stole, włącza jeszcze raz fragment słuchanego wcześniej utworu i zachęca dziecko do wykonywania ruchów rąk, tak, żeby powstał obraz.
Oczywiście nie musi być to obraz realistyczny, dziecko ma po prostu swobodnie poruszać dłońmi z kredkami. Podczas tworzenia obrazu ma okazje się wypowiedzieć co tworzy i jakie uczucia temu towarzyszą. Nazywa swój obraz- tu Rodzic może dziecku pomóc .
Po południu:
Zabawa ruchowo- naśladowcza: „Dziwne kroki”
Dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Rodzic po kolei wymienia, czyj chód ma dziecko naśladować. Rodzic może razem z dzieckiem uczestniczyć w zabawie.
Chodzimy jak kwoka z jajem, świąteczny zajączek, pisklak, który dopiero wykluł się z jajka,brykający baranek.
Zabawa integracyjna : „ Każda rączka”.
Każda rączka, każda rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma
paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
raz i dwa, raz i dwa
Prawa rączka, lewa rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma
paluszki witamy, głośno przeliczamy
ty i ja, ty i ja. Raz , dwa, trzy.
Podczas wspólnej zabawy Rodzic ma okazję zorientować się czy jego dziecko odróżnia prawą stronę od lewej i do ilu potrafi liczyć. Powtarzamy kilka razy tekst rymowanki, żeby dziecko zapamiętało. Miłej zabawy.
Zachęcamy do słuchania muzyki poważnej,do tworzenia obrazów, wszystkie prace chętnie wspólnie obejrzymy.