09.04.20
9.04.2020r.
Słuchanie wiersza: „ Wielkanocne pisanki” autor Dominika Niemiec.
Cele ogólne:
kultywowanie tradycji polskich.
Cele szczegółowe- dziecko:
Rozmawia na temat wiersza.
Przeżywa emocjonalnie atmosferę towarzyszącą Świętom Wielkiej Nocy.
Odczuwa przywiązanie do tradycji.
Czekam na Wielkanoc, na czekoladowe króliczki i kurki.
A! I jeszcze czekam na słodkie mazurki.
A przy tym wszystkim jestem wyjątkowo zadowolona,
bo mama będzie na pewno niezmiernie zdziwiona, gdy zobaczy przeze mnie samodzielnie przygotowane
pisanki i kraszanki, pięknie malowane.
Są w paski i w kropki, z kwiatkami i jednolite,
wszystkie mają na sobie wzorki znakomite.
Są przepiękne i w koszyczku czekają na święta.
Dzięki nim każdy będzie o tradycji pamiętać,
by iść na wybitki. Wielkanocne, kolorowe jajka zdobywać.
Zadowolona będę jeszcze bardziej, gdy będę w tej grze wygrywać.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:
Jak się czuje dziewczynka oczekując na Wielkanoc?
Co przygotowała na Wielkanoc?
Jak wyglądają przygotowane przez dziewczynkę jajka?
Rodzic tłumaczy dziecku, co to są wybitki.
Wybitki-gra polegała na toczeniu,np. Po stole, pisanek lub kraszanek tak, aby się ze sobą zderzyły.
Te jajka, które zostały stłuczone, przechodziły na własność osoby, której pisanki czy kraszanki pozostały całe.
„ Kura znosi jajko”- zabawa ruchowa z liczeniem
.https://www.youtube.com/watch?v=91EGQNTjE1U
Dziecko porusza się w rytm muzyki. Rodzic na przerwę w muzyce rzuca kostką do gry mówiąc „ Kura znosi złote jajka, ile ich jest?”. Dziecko liczy i podaje liczbę oczek.
Wyjaśnienie dziecku niektórych przysłów związanych z jajkiem:
Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.
Jajko mądrzejsze od kury.
Od jajka do jabłka.
Kura znoszące złote jabłka.
„ Czas na wybitki”- tradycyjna zabawa wielkanocna.
Dziecko stuka delikatnie czubkiem ufarbowanego jajka o jajko przeciwnika. Temu, któremu skorupka jajka pęknie przegrywa…
Na koniec słuchamy z dzieckiem piosenki : Wielkanocne idą Święta”.
https://www.youtube.com/watch?v=B3AVIa8MJbQ
Udanej zabawy:)
Po popołudniu:
Zabawa: „Wielkanocny zajączek”
Rodzic uczy dziecko rymowanki: „Idą Święta Wielkanocne, idą Święta,
o tych Świętach każdy zając pamięta.”
Dziecko z Rodzicem w trakcie piosenki skaczą po pokoju. Wyznaczają sobie rolę kto jest tatą zajączkiem, a kto dzieckiem zajączka. Tata zając i jego dziecko co jakiś czas się zatrzymują, wspólnie powtarzają rymowankę i wykonują ruchy przypominające pracę wielkanocnego zajączka np.: malują pisanki, wkładają je do koszyczka, dźwigają koszyczki, karmią pisklęta itp.
Świąteczny stół”- zabawa słowna. Dziecko siedzi na dywanie z Rodzicem. Przekazują sobie gałązkę bukszpanu, mówiąc co im się kojarzy ze słowami- świąteczny stół. Zabawa toczy się do momentu wyczerpania pomysłów.
Wysłuchajmy z dzieckiem piosenki pt: „ Pisanki, pisanki”