14.04.20
Tematy kompleksowe:
Dbamy o naszą planetę.
Czyste powietrze wokół nas.
Drodzy Rodzice! W tym i w przyszłym tygodniu dziecko, dowie się, jak możemy dbać o naszą planetę, kto jest przyjacielem przyrody, czy w wystarczający sposób dbamy o naszą ziemię, o rośliny i o zwierzęta.
Co robimy ze śmieciami?- rozmowa połączona z działaniem.
Cele ogólne: uświadomienie dziecku konieczności segregowania śmieci jako przejaw naszej troski o czystość naszej planety.
Tworzenie zbiorów według jednej cechy.
Cele szczegółowe: dziecko-
segreguje nieużytki, dba o czystość wokół siebie.
Zapamiętuje kolorowe oznaczenia poszczególnych pojemników, służących do segregacji śmieci.
Dziecko nazywa nieużytki rozłożone na dywanie ( rolki po papierze toaletowym, gazety, butelki,puszki,opakowania kartonowe). Rodzic tłumaczy słowo „ nieużytek”.
Wyjaśnia,że te leżą nie posegregowane na jednym wysypisku, leżą w różnych miejscach:w lesie, w parku, na drodze. Opakowania używane można użyć jeszcze raz, a następnie je przetworzyć.
Rodzic zachęca dziecko do zapamiętania hasła:
Kto odpady zbiera i segreguje ten przyrodę ratuje!
Ustawia trzy pojemniki w celu segregacji. Każdy pojemnik oznacza innym kolorem. Ustala z dzieckiem co będzie wrzucać do poszczególnych pojemników ( tłumaczy dziecku z jakiego materiału wykonane są poszczególne nieużytki). Odpady w postaci makulatury,plastiku i metalu,szkła, odpady bio segregujemy do odpowiednich pojemników. Dziecko kolejno wybiera przedmioty i umieszcza je w odpowiednim pojemniku. Następnie zakrywamy pojemniki, zamieniamy je miejscami. Na podstawie znaczków, dziecko określi co znajduje się w każdym z nich.
http://mowimyjak.se.pl/newsy/fakty/segregacja-odpadow-kolory-pojemnikow-pojemniki-czerwone,22_58449.html
dziecko obiecuje, że będzie segregować śmieci, a swoją mamę zachęci do tego, aby po zakupy szła z wiklinowym koszykiem lub z torbą z materiału.
Po południu:
https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg
Zabawa słuchowa „ Odgłosy przyrody”
Rodzic włącza dowolnie wybrane odgłosy przyrody . Dziecko ma za zadanie je odgadnąć.
„ Gdzie z tym śmieciem”- zabawa ruchowa dydaktyczna.
Rodzic rozkłada na podłodze trzy obręcze z różnymi symbolami: papier, szkło,metale, tworzywa sztuczne. Tłumaczy dziecku co to są tworzywa sztuczne( to materiały sztuczne wytworzone przez człowieka, nie występują w naturze). Dziecko bierze z obręczy oznaczonej zielonym znakiem recyklingu po dwa „śmiecie”. Spaceruje między obręczami, słuchając piosenki
” Sprzątanie ziemi”.umieszcza jeden ze „ śmieci”w odpowiedniej obręczy i nieruchomieje.
I tak kilka razy.
https://www.youtube.com/watch?v=wzuAW3NfMHQ
Rodzic pokazuje dziecku symbol bio i tłumaczy, że do tych pojemników będziemy wrzucać wszystkie skórki owoców, resztki jedzenia, gałęzie, trawę. Nie nadają się one do przetworzenia.
https://drzwiharmonijkowe.com.pl/pojemnik-na-odpady-240l-kosz---brazowy.html?gclid=EAIaIQobChMIzcqx_I_l6AIVSuWaCh23dQBbEAQYBCABEgIhu_D_BwE