17.04.20
Zrobię coś z niczego- praca z odpadów.
Cele ogólne:
Wyrabianie umiejętności tworzenia collage.
Uwrażliwienie dziecka na otaczającą rzeczywistość.
Porównywanie czystej i brudnej wody.
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi posłużyć się nożyczkami.
Wie, gdzie na pracy umieścić poszczególne elementy.
Utrwala kierunki góra, dół.
Dziecko wie, do czego prowadzi zanieczyszczenie wody.
Na stoliki znajdują się dwa słoje napełnione wodą ( jedna zanieczyszczona, druga czysta). Dziecko porównuje zapach, barwę. zastanawia się w której wodzie chciałby się wykąpać.
Słucha wiersza:
„ Chora rzeka”J. Papuzińska.
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka….
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
cicho tak-
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad,ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „ zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka
nie narzeka
tylko czeka, tylko czeka…
Dlaczego rzeka jest chora? Czy wiesz co jej zaszkodziło?
Co możemy zrobić, by rzeki były zawsze czyste?
Dzielimy dużą kartkę na pół, przygotowujemy nożyczki i stare gazety.
Dziecko otrzymuje karton, na dole którego znajduje się rzeka utworzona z bibuły karbowanej.
Dziecko ma za zadanie wyciąć postaci z kolorowych gazet.
Na jednej stronie kartki tworzy z pomocą rodzica collage przedstawiający ludzi, brudną wodę,a w niej odpady. Twarze zakrywają emblematy przygotowane wcześniej o smutnym wyrazie!
na drugiej stronie kartki tworzymy collage przedstawiający czystą wodę w tle zielonożółtym wycięte postacie. Ich twarze zakrywają emblematy o pogodnym wyrazie twarzy.
Zdjęcie pracy mile widziane!
Na koniec wysłuchamy piosenki: „ Nasza planeta”.
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
Dziękuję.
Po południu.
Czy to się jeszcze przyda?-zabawa dydaktyczna.
Dwa koła ze sznurka, kartka ze znakiem recyklingu, kartka z przekreślonym znakiem recyklingu, przedmioty ( śmieci) ( np. papier, opakowanie kartonowe, pudełko, butelka plastikowa i szklana, puszka, pojemnik po serku, stara zabawka).
Zabawa ma rozbudzić w dziecku poczucie odpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu.
Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic kładzie na dywanie dwa koła. W jednym z nich znajduje się kartka ze znakiem recyklingu, a drugim- kartka z przekreślonym znakiem recyklingu. Rodzic prezentuje znak recyklingu tłumacząc dziecku, że umieszcza się go na produktach, które nadają się do powtórnego przetworzenia. Pokazuje takie produkty. Dziecko po kolei ogląda każdy przedmiot i wkłada go do odpowiedniej obręczy. Rozmawiamy z dzieckiem na temat , czy wszystkie odpady znajdują się we właściwym miejscu.
Zabawa ruchowa: „ Jezioro” z elementem skoku.
Ze sznurka formujemy dwa koła. Dziecko skacze po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło -hop!, zatrzymuje się przed „ jeziorem”i wskakuje do niego. I tak kilka razy.
Miłego dnia! Dziękujemy.