Zdalne nauczanie: 25 - 27.03.2020r.
Marzec:
Tematyka kompleksowa : ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU
Tematem tego tygodnia są zwierzęta wiejskie. Możemy porozmawiać o pracy rolnika – o uprawie ziemi (sadzeniu, sianiu, nawożeniu, zbieraniu) i hodowli zwierząt (karmieniu, doglądaniu). Dzieci mogą nauczyć się bardzo zabawnej piosenki Stary Donald farmę miał i Przypomnieć mogą sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt). Mogą próbować naśladować odgłosy, które wydają i bawić się w zgadywanki.
25.03.20r Stary Donald farmę miał – rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków
Cel ogólny
Rozwijanie aparatu mowy dzieci poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
Cele operacyjne
- rozpoznaje głosy ptaków oraz zwierząt hodowlanych, próbuje je naśladować IV/7
- wskazuje obrazki kojarząc je z danym dźwiękiem
- przedstawia krótkie improwizacje muzyczno – ruchowe do piosenki
„Stary Donald farmę miał …” I/5
„Co robi rolnik?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka, zabawy z piosenką.
Stary Donald farmę miał –Dziecko słucha piosenki, wymienia występujące w niej
zwierzęta, naśladuje je ruchem i głosem.(popularna w internecie)
Stary Donald farmę miał
sł. i muz. tradycyjne
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!
Słychać hau, hau tu,
Hau, hau tam,
Hau tu, hau tam,
Wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie krowy miał, ija, ija, oł!
Słychać mu, mu tu,
Mu, mu tam,
Mu tu, mu tam,
Wszędzie mu, mu,
Hau, hau tu,
Hau, hau tam,
Hau tu, hau tam,
Wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!
Na tej farmie kaczki miał, ija, ija, oł!
Słychać kwa, kwa tu,
Kwa, kwa tam,
Kwa tu, kwa tam,
Wszędzie kwa, kwa,
Mu, mu tu,
Mu, mu tam,
Mu tu, mu tam,
Wszędzie mu, mu,
Hau, hau tu,
Hau, hau tam,
Hau tu, hau tam,
Wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał, ija, ija oł!
Proszę wytłumaczyć dziecku, że w Polsce są gospodarstwa wiejskie, a osoba pracująca na roli to rolnik. Farma, o której śpiewało, to również gospodarstwo wiejskie, ale w Stanach Zjednoczonych, a rolnik w tamtej kulturze to farmer.
pytania: Jakie zwierzęta hodował stary Donald? Jakie inne zwierzęta możemy spotkać na wsi? Czym jeszcze zajmuje się rolnik na wsi?
• piosenka Stary Donald farmę miał z youtube
- „Jak wygląda wieś?” – rozmowa z dzieckiem na temat ilustracji.
Zadaniem dziecka jest wskazanie, które ze zdjęć nie pasuje do polskiej wsi.
Przykładowe pary zdjęć: krowy – słonie, jabłonka z jabłkami – palma kokosowa, traktor – samolot, kury – flamingi, pole ze zbożem – ruchliwa miejska ulica, dom jednorodzinny – blok;
Zabawy na popołudnie:
- Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence
- Zajęcia rozwijające. Zaproponuj dziecku wydzierankę z papieru kolorowego i wykonanie zwierzęcia mieszkającego na wsi.
26.03.2020r.
Dziś przedszkolaki dowiedzą się, dlaczego poszczególne zwierzęta żyją w gospodarstwie – krowa, owca i koza dają mleko, kura znosi jajka, koń czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies broni gospodarstwa, kot przegania myszy z domu gospodarza i o krowie, która daje mleko, porozmawiamy o tym, jakie produkty spożywcze pochodzą od zwierząt gospodarskich.
Temat: Pasta jajeczna/ twaróg – wspólne wykonanie zdrowego posiłku
Cele ogólne
- Budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich oraz o zdrowych produktach spożywczych.
- Rozpoznawanie za pomocą zmysłu dotyku, smaku wybranych produktów spożywczych
- Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem i zjadaniem posiłków.
Cele operacyjne
- uczy się utrzymywać czystość i porządek wokół siebie w różnych codziennych sytuacjach
- nabywa umiejętność planowania i organizowania swoich działań,
- wyrabia szacunek do pracy
- podejmuje próby wykonania zdrowej przekąski
- przestrzega zasad higieny, próbuje samodzielnie pokroić, wymieszać produkty
- Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence
Rozpoznawanie wybranych produktów spożywczych:
Za pomocą dotyku dziecko może spróbować odnaleźć wśród różnych przedmiotów jajko za pomocą zmysłu smaku (mleko)
„Wspólnie robimy posiłek!” –pasty jajecznej lub twarogu/białego sera z krowiego mleka.
Na stole zgromadzone produkty do zrobienia pasty jajecznej lub twarogu:
Rodzic pyta dzieci: Co znajduje się na stole? Do czego to służy?
- Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym produktom?
Rodzic powoli wykonuje czynności, tłumacząc dziecku, co robi. , zachęca dziecko do pomocy.
Zajęcia po południu
1. Degustacja wcześniej przygotowanej pasty jajecznej lub twarogu/ białego sera.
2. „W zagrodzie” – dziecko na polecenie naśladuje ruchem i głosem różne zwierzątka: psa, kota, kurę, kaczkę, gęś, owcę, kozę, krowę, konia, królika.
Prosimy rodziców o informację zwrotną np. w postaci zdjęć umieszczonych w komentarzach na fb.
Dziękujemy, trzymajcie się zdrowo.
27.03.2020r.
Kogo mogę spotkać na wsi – opowieść ruchowa
Cel ogólny:
- wyrażanie ekspresji muzycznej poprzez ruch.
- rozwijanie aparatu mowy u dzieci poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze;
Cele szczegółowe;
- stara się ze zrozumieniem słuchać tekstów literackich, wypowiada się na ich temat
- ilustruje ruchem treść opowiadania
– Stary Donald farmę miał – zabawa przy piosence .https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
„Kogo mogę spotkać na wsi?” – opowieść ruchowa.
Rodzic czyta opowiadanie, dziecko wykonuje ruchy odpowiednio do słuchanej treści: Jest ranek. Słońce powoli oświetla podwórko. Pierwszy na podwórku pojawia się kogut. Chodzi dumnie, wysoko stawia nogi, rusza głową na boki, nagle głośno pieje: kukuryku! Kury z niezadowoleniem kręcą się na grzędach, później jedna za drugą wychodzą z kurnika, gdacząc: ko, ko, ko, ko… Na podwórku robi się coraz weselej. Nareszcie z domu wychodzi gospodarz, jest bardzo wcześnie, dlatego gospodarz przeciąga się i szeroko otwiera buzię, ziewając. Między jego nogami prześlizguje się szara kotka, na pewno pójdzie na pole szukać myszki… Pora zadbać o swoje zwierzęta – myśli gospodarz i, mocno stawiając kroki, idzie w stronę stajni, bo tam czekają na niego dwa głodne konie. Gospodarz nalewa im wody i podaje widłami siano – gdy będzie cieplej, wyprowadzi je na dwór. Zadowolone konie wierzgają kopytami i rżą radośnie: iha, haha, iha, haha. Teraz pora wyprowadzić krowy z obory. Gospodarz otwiera ciężkie drzwi. Wita się ze swoimi czterema krowami, przywiązuje im specjalny sznurek – postronek – i trzymając go, wyprowadza krowy z obory. Krowy idą powoli, zatrzymując się co chwilę, mocno machają swoimi ogonami, aby odgonić muchy. Są na miejscu – to ogrodzone pastwisko, tutaj krowy cały dzień będą żuły trawę. Gospodarz odwiązuje postronek, tutaj krowy są bezpieczne. Czas wrócić do domu – myśli gospodarz. Wraca, aby zjeść śniadanie. Tak zaczyna się kolejny dzień w gospodarstwie wiejskim.
„Odgłosy zwierząt z podwórka” – zabawy z naśladowaniem głosów zwierząt gospodarskich. Oglądają film, nazywają zwierzęta.
Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę, następnie próbują samodzielnie naśladować ten głos.
https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0
„Jajko” – masaż relaksacyjny.
Dziecko siedzi przed mamą, która czyta wierszyk i jednocześnie wykonuje określone ruchy na plecach dziecka. Po kilku powtórzeniach dziecko wykonuje masaż mamie
A to co? A to co? stuka palcami od dołu pleców ku górze.
Jajko drogą szło. ………….
Napotkało „patelnię”. Na czubku głowy robi okrężny ruch dłonią zakończony lekkim
stuknięciem.
I udaje jajecznicę. Wykonuje ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.
Proszę odtworzyć dziecku do słuchania utwór ,,Taniec kurcząt w skorupkach”. Można skorzystać ze strony:
https://www.youtube.com/watch?v=_tIGCNJWqVw
- wyrażenie ekspresji muzycznej poprzez ruch. Proszę powtórzyć czynność, aż dziecko będzie potrafiło wykonać układ taneczny bez pomocy. Dziecko może ułożyć własny układ taneczny, który samodzielnie zrealizuje.
Zajęcia po południu :
„Koci spacer” – dziecko wykonują ćwiczenie równoważne np. na długim szaliku Chodzi po szaliczku, stopa za stopą, ręce ma rozstawione w bok. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
Utrwalamy wierszyk „Jajko” , piosenkę „ Stary Donald farmę miał” oraz „Taniec kurcząt w skorupkach”
Czas na zbudowanie zagrody, w której zamieszkają wiejskie zwierzęta. Przygotujcie klocki, pudełka i wszystko to co może się wam do budowania przydać. Gdy wszystko już będzie gotowe bawcie się zagrodą do woli.
Dobrej zabawy Biedroneczki , proszę rodziców o informację zwrotną, pokażcie jak się bawicie w domu . Dziękujemy Szymonkowi i jego mamie za fotki.