Ułatwienia dostępu
Powiększ czcionkę
Pomniejsz czcionkę
Deklaracja dostępności
Miejskie Przedszkole
z Oddziałami Integracyjnymi nr 16 w Płocku

  • Start
  • Aktualności
  • O nas
    • O przedszkolu
    • Programy i innowacje
    • Nasze sukcesy
  • Kadra
  • Grupy
    • “Krasnale” – 4 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Biedronki” – 3 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Wiewiórki” – 5 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Zające” – 6 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Jeżyki” – 5-6 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
  • Rekrutacja
  • Dla rodziców
    • Ramowy rozkład dnia
    • Porady logopedy
    • Porady pedagoga
    • Porady psychologa
    • Jadłospis
    • Dbamy o zdrowie
    • Rada Rodziców
  • Galerie
  • Kontakt
× Start Aktualności O nas O przedszkolu Programy i innowacje Nasze sukcesy Kadra Grupy “Krasnale” – 4 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Biedronki” – 3 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Wiewiórki” – 5 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Zające” – 6 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Jeżyki” – 5-6 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie Rekrutacja Dla rodziców Ramowy rozkład dnia Porady logopedy Porady pedagoga Porady psychologa Jadłospis Dbamy o zdrowie Rada Rodziców Galerie Kontakt

Dobroczynny wpływ wody na organizm i funkcjonowanie dziecka

Data publikacji: 30.11.2023 22:19 Udostępnij
dobroczynny-wplyw-wody-na-organizm-i-funkcjonowanie-dziecka

Dobroczynny wpływ wody na organizm i funkcjonowanie dziecka


Woda to życiodajny eliksir. Bezbarwna i bezwonna, najbardziej naturalny płyn, bez którego nasze życie byłoby niemożliwe. W ciele człowieka występuje w większości, jest najważniejszą substancją, która stanowi od 45% do 75% całkowitej masy ciała człowieka. W przypadku przedszkolaka jest to około 70%. Mózg jest organem, który składa się z największej ilości wody – około 90%.

 

WODA STANOWI ŚRODOWISKO DLA WSZYSTKICH

PROCESÓW ŻYCIOWYCH, KTÓRE PRZEBIEGAJĄ W ORGANIZMIE: 

 
  • wchodzi w skład wszystkich komórek i tkanek, dzięki niej przemieszczają się w komórkach oraz w całym organizmie składniki odżywcze i produkty przemiany materii,
 
  • jest nieodzowna w procesie trawienia, ponieważ umożliwia prawidłowe działanie enzymów trawiennych,
 
  • jest regulatorem temperatury, jej parowanie z organizmu w postaci potu powoduje wydalanie nadmiaru ciepła,
 
  • działanie układu oddechowego również zależne jest od wody, gdyż nawilża ona wdychane powietrze, nie doprowadzając do wysuszenia błon śluzowych,
 
  • woda jest nieściśliwa i dlatego chroni mózg, rdzeń kręgowy, gałki oczne, płód, przed uszkodzeniem,
 
  • dzięki wodzie, która jest składnikiem mazi w torebkach stawowych, zabezpieczone przed uszkodzeniem są stawy.


Warto pamiętać, że preferencje smakowe i nawyki żywieniowe kształtujemy już w okresie prenatalnym, wobec tego zarówno w ciąży, jak i w ­pierwszych latach życia powinniśmy wdrażać dziecko do stosowania zasad zdrowego odżywiania. Aby zaspokoić pragnienie, należy podawać dziecku wodę, bowiem nic nie wpływa tak korzystnie na organizm. Konieczne jest, aby stale uzupełniać poziom wody, ponieważ ludzki organizm nie potrafi jej magazynować. Spadek ilości wody w ustroju o kilka procent może zakłócić przebieg ważnych reakcji i zaburzyć funkcjonowanie narządów, niedostarczanie jej przez kilka dni może prowadzić nawet do śmierci. Uzupełnianie wodnych deficytów jest szczególnie istotne w przypadku najmłodszych, ponieważ to te osoby są najbardziej narażone na utratę wody z uwagi na aktywny tryb życia.

Brak odpowiedniej ilości wody może doprowadzić do groźnego dla zdrowia, a nawet życia odwodnienia. Aby zapobiec takiej sytuacji stosuj następujące zasady:

 
  • Kontroluj spożywaną przez dziecko ilość wody, jednocześnie wdrażając je do nawyku samodzielnego sięgania po ten napój.
 
  • Podawaj dziecku wodę zawsze w trakcie zabawy ruchowej, zajęć sportowych, zabaw na świeżym powietrzu.
 
  • Przypominaj dziecku, aby wychodząc z domu (do przedszkola, na wycieczkę, na spacer) zawsze miało przy sobie małą buteleczkę wody.
 
  • Edukuj dziecko w zakresie dobroczynnego wpływu wody na organizm.
 
  • Pamiętaj, że dziecko naśladuje rodziców, postaraj się, aby Twoje słowa szły w parze z czynami – pij wodę.
 
  • Zalecaną do spożycia ilość wody podziel na małe porcje, które dziecko będzie mogło pić systematycznie w ciągu całego dnia.
 
  • Zadbaj o świeżość wody, przechowuj ją w lodowce, pamiętaj, że po otwarciu przydatność do spożycia wynosi 24 godziny.
 

Warto podkreślić, że przedszkolakowi nie należy zbyt często podawać wody wysokozmineralizowanej, ponieważ jej skład może zakłócić wewnętrzną równowagę organizmu. Najlepszym rozwiązaniem jest naturalna woda mineralna o średniej mineralizacji. Taką wodę możesz podać dziecku w przypadku upałów lub wystąpienia gorączki. Dzięki temu uzupełnione zostaną niedobory elektrolitów.

 

Wystrzegaj się tzw. „wód smakowych”, które dostępne są w sklepach, zawierają one bowiem mnóstwo cukru i substancji chemicznych. Jeśli chcesz możesz samodzielnie przygotować wodę smakową, dodając do wody mineralnej lub źródlanej świeże owoce – taki zabieg sprawi, że woda nie będzie nudna i zyska inny, ciekawy smak. Zadbaj również o naczynie, w którym woda jest podawana. Od jakiegoś czasu kupić można różnego rodzaju kolorowe butelki, bidony, kubki ze słomką – wybierz taki, który zachęci Twoje dziecko do picia wody.

 

               WAŻNE

Warto pamiętać, że preferencje smakowe i nawyki żywieniowe kształtujemy już w okresie prenatalnym, wobec tego zarówno w ciąży, jak w pierwszych latach życia powinniśmy wdrażać dziecko do stosowania zasad zdrowego odżywiania.

 

Nawyk picia wody możesz zacząć wyrabiać jak najwcześniej. Jeśli dziecko jest spragnione, zawsze podawaj mu czystą wodę. Zaowocuje to tym, że po jakimś czasie przedszkolak sam będzie sięgał po wodę, aby ugasić pragnienie. Czas trwania wyrobienia nawyku jest indywidual­­ną kwestią, należy jednak pamiętać, że korzyści są warte poświęcenia. Zdrowy tryb życia, dieta, woda dobrej jakości mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu Twojego dziecka.

 
Zaleca się spożywanie wody w następujących ilościach:
Płeć i wiek
Ilość wody w litrach na dzień
Dzieci 1-3 lat
1,3
Dzieci 4-6 lat
1,7
Dzieci 7-9 lat
1,9
Dziewczęta 10-18 lat
2.1 - 2,3
Chłopcy 10-18 lat
2,4 - 3,3
Kobiety powyżej 19 lat
2,7
Mężczyźni powyżej 19 lat
2,7
Źródło: Normy żywienia człowieka, red. nauk. M. Jarosz, B. Bułhak - Jachymczyk, PZWL, Warszawa 2008.


Kategoria: Dbamy o zdrowie
  • MENU
  • Start
  • O nas
  • Nasze grupy
  • Galerie
  • Dla rodziców
  • Kontakt
  •  
  • Kadra
  • Koncepcja pracy
  • Informacja o opłatach
  • Statut przedszkola
  • Standardy ochrony małoletnich
  • Deklaracja dostępności
  • RODO
  • KONTAKT
  • 24 367 19 59
  • mp16@zjoplock.pl
  • ul. S. Zgliczyńskiego 8
  • 09-400 Płock
  • Miejskie Przedszkole
    z Oddziałami Integracyjnymi nr 16 w Płocku

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w "Polityce Cookies".
ROZUMIEM [X]
© 2019 mp16plock.pl | Projekt i wykonanie: Strony www Płock - BLACREA.pl