Drogi Rodzicu przeczytaj
Co może zrobić rodzic, gdy w zachowaniu, rozwoju swojego dziecka w wieku przedszkolnym zauważa coś niepokojącego?
Każde dziecko jest indywidualnością i jego rozwój przebiega różnorodnie. Istnieją oczywiście szeroko rozumiane normy wiekowe w poszczególnych sferach rozwojowych, do których można łatwo sięgnąć poszukując informacji w literaturze bądź Internecie. Jednakże, w zabieganym dniu codziennym, bardzo istotna jest bieżąca obserwacja swojej pociechy i czujność na postępy w osiąganiu umiejętności percepcyjnych, komunikacyjnych, motorycznych, poszerzaniu wiedzy o otaczającej rzeczywistości, zainteresowaniu kontaktami społecznymi z rówieśnikami, osobami dorosłymi.
Intuicja rodzica jest niezmiernie ważnym aspektem ewaluacji całościowego rozwoju dziecka. Gdy zaczyna podpowiadać o możliwości wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości, parcjalnych deficytów czy po prostu nieokreślonym niepokoju, warto zatrzymać się na chwilę, spokojnie poobserwować małego człowieka. Rozmowa z nauczycielem w przedszkolu dopełni obrazu zachowania, aktywności dziecka w grupie rówieśników i jest bardzo ważnym elementem w podejmowaniu dalszych kroków bądź rozwianiu niepokojów. Nauczycielka ma możliwość zauważenia osiągnięć lub potencjalnych problemów przedszkolaka w różnych sytuacjach, działalnościach angażujących sfery rozwoju psychoruchowego. Czasami jest też tak, że to właśnie nauczyciel jest pierwszą osobą, która mówi rodzicom o konieczności głębszej obserwacji ich dziecka.
Warto wtedy poprosić o konsultację ze specjalistą: pedagogiem, logopedą czy psychologiem pracującym w placówce. Sama rozmowa może już wiele pomóc, rozwiać niepokoje bądź spowodować podjęcie kolejnych kroków. Specjalista może także, na prośbę opiekuna, dokonać obserwacji aktywności dziecka w grupie lub podczas spotkania indywidualnego w gabinecie. Potem przekaże swoje spostrzeżenia, wnioski rodzicowi. Poradzi również co najlepiej zrobić dalej. Czy wystarczy zintensyfikować wspólne działania i pomóc przedszkolakowi osiągać dalsze umiejętności, poszerzać wiadomości, uczyć się i zdobywać, czy może należy pogłębić diagnozę w poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Rodzicu, gdy tylko coś Cię nie pokoi lub nauczyciel mówi o jego niepokojach dotyczących rozwoju, zachowania, aktywności Twojego Dziecka, nie czekaj - rozmawiaj, konsultuj, proś o pomoc.
mgr Beata Adamska – oligofrenopedagog,
terapeuta SI, ABA,
terapeuta ręki, neurokinezjolog
