Zadalne nauczanie 25 - 27.03.20r.
„ Zające” gr IV
25.03.20r.
„Zabawy z matematyką”
Państwa dzieci poznały cyfry do 10. Mając na uwadze fakt, że nie posiadają państwo w odpowiednich pomocy dydaktycznych będziemy do tego celu wykorzystywać to co jest w domu.
Pomoce: frotka lub wstążeczka, plastelina, kawałki wełny, zabawki, guziki, koraliki, sztućce itp. przedmioty, apaszka lub szalik.
Na prawą rękę nakładamy dziecku frotkę lub wiążemy wstążkę.
- postaw kilka np. samochodów( wykorzystujemy to co mamy w domu) i poproś, by dziecko je policzyło, a następnie z prawej strony uformowało z prawej strony odpowiednią cyfrę z np. wełny
- poniżej układamy szereg, w którym będzie o dwa elementy mniej ( z prawej strony cyfra z wełny)
- - pytamy gdzie jest mniej, gdzie jest więcej i o ile.
Te ćwiczenia można powtarzać z dowolnymi przedmiotami, z dowolną ilością przedmiotów (oczywiście w zakresie możliwości dziecka).
A teraz coś w ruchu:
.- zaproponuj, by: 4 razy podrzucił piłkę, zrobił 3 kroków do przodu, a następnie odwrócił się do tyłu i raz podskoczył.
- tupnij 3 razy prawą nogą, klaśnij 5 razy nad głową,
- „Gdzie to jest ukryte” – zasłoń dziecku oczy np. apaszką, ukryj w pokoju maskotkę i prowadź je poleceniami: np. dwa kroki do przodu, jeden krok w lewo itp.
26.03.20r.
„W marcu jak w garncu” – rozwijanie mowy i myślenia
Pomoce: dwa garnki, gazety, wełna, ścinki materiału, kredki, flamastry, karton, warzywa.
„Marcowa pogoda”
Ugotuję dziś pogodę
na marcową zmienną porę.
Wleję deszczu kilka kropel,
dodam też lodowy sopel.
Słońca żółcią wnet poleję,
niech się w garnku słonko grzeje.
Już pogoda się gotuje,
wszystko mieszam i próbuję.
Jak mgła z garnka para bucha.
Och, pogoda mnie nie słucha!
Już unosi się pokrywa,
zerkam – w garnku tęcza pływa.
Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
Dwa garnki:
1) Garnek i obrazki z różnymi zjawiskami atmosferycznymi (można wyciąć z gazet)
2) Garnek i obrazki warzyw lub warzywa naturalne: marchewka, pietruszka, ziemniaki, kalafior i groszek – podczas wkładania dziecko przelicza liczebnikami porządkowymi np. pierwsza marchewka, drugi burak itd
Rozmowa z dzieckiem: Co można zrobić mając garnek i warzywa? (zupę jarzynową). Zwrócenie uwagi na to, że powinniśmy jeść dużo warzyw, bo są zdrowe i mają dużo witamin.
Wyjaśniamy znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”:
Tak jak w garnku z zupą są wymieszane różne warzywa, tak wczesną wiosną pogoda bywa kapryśna i zmienna. Raz na łyżkę nabierzemy kalafior a raz groszek lub marchewkę.
Wyrazy do podziału na sylaby: marchewka, pietruszka, ziemniaki, kalafior i groszek, burak.
Próby czytania przysłowia: „W marcu jak w garncu”
- przeliczamy wyrazy w zdaniu
- przelicza litery w poszczególnych wyrazach
Naśladowanie odgłosów:
• padającego deszczu (poruszanie palcami u rąk przenoszonych z góry na dół),
• wiejącego wiatru (wymawianie w sposób ciągły głoski sz). (głośno i cicho)
Rozwiązywanie zagadek.
Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają.
A gdy przyjdzie pod parasol się chowają. (deszcz)
To mała gwiazdka, biała, niewielka.
Chuchniesz, zostanie wody kropelka. (śnieg)
Szumi, świszcze, zagarnia liście.
Czasem deszczem nas opryśnie. (wiatr)
Marcowy garnek – dziecko rysuje samo garnek lub rodzic mu pomaga.
Samodzielnie wypełnia garnek różnymi materiałami: gazety, wełna, ścinki materiału itp., można rysować kredkami, flamastrami symbole deszczu, śniegu, słońca itp.
Życzę miłej zabawy.
27.03.20r.
„Wiosna” - ilustracja plastyczna utworu „Cztery pory roku”
A. Vivaldiego.
Pomoce:
muzyka „Cztery pory roku” A. Vivaldiego, grzebień, gąbka, papier, gazety, farby plakatowe, tacka.
1.Oto propozycja pytań jakie można zadać dziecku przed zajęciem:
- Kiedy zaczyna się wiosna?
- Po jakiej porze roku przychodzi?
- Jaka pora roku nastąpi po wiośnie?
- Ile jest pór roku?
- Jaki miesiąc teraz mamy?
Wyrazy do głoskowania i czytania: rok, lato, muzyka.
Proszę poprosić dziecko o dokończenie zdania: „Lubię wiosnę bo ……”, niech poda kilka propozycji.
2.Włączamy dziecku muzykę „Wiosna” A. Vivaldiego I część.
Rozmowa na temat wysłuchanej muzyki - określenie doznań, porównań, wrażeń, spostrzeżeń, spróbujcie dopytać dziecko o czym myślało słuchając muzyki.
3. Prosimy dziecko, żeby narysowało kontur sukienki dla „Pani Wiosny” - dobrze, żeby to był duży arkusz papieru ( jeżeli nie będzie potrafiło pomóżcie dziecku, ale my mamy zdolne dzieciaki, więc dadzą sobie radę same)
Malowanie kwiatów na spódnicy Wiosny przy użyciu grzebienia (trzeba zrobić plamę farby na kartce i po niej przesuwać grzebieniem w różnych kierunkach), papierowych kulek, wyciskania wzorów za pomocą gąbki zanurzonej w farbie. Tutaj inwencja należy do dzieci. Najważniejsze jest, ze mają się przy tym dobrze bawić
4. Ćwiczenia oddechowe - dziecko staje nad kartką i „suszy” jej spódnicę (wdech nosem - wydech ustami).
Uwaga: dziecko samodzielnie sprząta swój warsztat pracy! Dajmy dzieciakom szansę wykazać się samodzielnością.
Posprzątane? – to teraz włączmy „Cztery pory roku - Wiosna” Vivaldiego i dziecko improwizuje ruchem muzykę.
Prośba na przyszły tydzień: proszę o przygotowanie (dzieci mogą to zrobić same) prostokątów z papieru w kolorach czerwonym i niebieskim (nakrywki do określania samogłosek i spółgłosek) około 10 sztuk każdego koloru.
Pozdrawiam