05.05.20
- „ Jak powstała Warszawa?”
CELE OGÓLNE: kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat usłyszanej legendy; rozwijanie umiejętności manualnych
Cele operacyjne: - z zainteresowaniem słucha objaśnień, rozpoznaje znane miejsca
- używa określeń: Warszawa nasza stolica
„Jak powstała Warszawa?” – formułowanie odpowiedzi na pytanie na podstawie legendy Wars i Sawa.
Wars i Sawa Joanna Kończak
Gdy rybak Wars wypłynął na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości podpłynął bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazywała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie, a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rzece. W magiczny sposób ogon Sawy odmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł, który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.
R. zadaje pytania do treści legendy:
- Co zobaczył rybak, gdy wypłynął na połów?
- Co się okazało, gdy podpłynął bliżej?
- Jak wyglądała syrena?
- Jak miała na imię?
- Co się stało, gdy rybak i syrena zakochali się w sobie?
- Gdzie zamieszkała szczęśliwa para?
-Kto pewnego dnia zapukał do ich chaty?
Wars i Sawa nie wiedzieli, że ten człowiek to książę. Jak go przyjęli?
- Jak odwdzięczył się książę gospodarzom? Od czego Warszawa uzyskała swą nazwę?
Wersja do posłuchania
Wars i Sawa bajka animowana
https://www.youtube.com/watch?v=0m3UvlpNKOE
Proszę zaprezentować dziecku herb Warszawy. Syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta.
Po południu
- Katechizm polskiego dziecka – utrwalenie wiersza (s. 195).
– „Biało-czerwoni” –rodzic rzuca piłkę do dziecka. Rzucając piłką, podaje nazwę jakiegoś koloru. Słysząc nazwy: biały i czerwony, dziecko nie łapie piłki. Po usłyszeniu nazwy innego koloru dziecko łapie piłkę oburącz i odrzucają ją do rodzica.
- „Warszawska Syrenka”– wykonanie pomnika z plasteliny. Dziecko wykonuje wszystkie czynności razem z R., według instrukcji, jednocześnie lepią z plasteliny poszczególne części pomnika: postument, postać kobiety z ogonem ryby, miecz, który dołączą do uniesionej prawej ręki, tarczę, którą dokleją do lewej ręki trzymanej przy piersi. Następnie wszystkie części łączą ze sobą. R. informuje dziecko, że ten pomnik stoi w Warszawie nad Wisłą. Na tarczy Syrenki widnieje orzeł w koronie i napis Warszawa