06.05.20
- Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni; kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji
Cele operacyjne:- utrwala charakterystyczne cechy regionów
• „Poznajemy bliżej mapę Polski ” – praca z mapą.
Dzieci słuchają pierwszej zwrotki hymnu – Mazurka Dąbrowskiego – w postawie na baczność. R. mówi dziecku, kiedy hymn jest grany, w czasie jakich uroczystości.
Mazurek Dąbrowskiego
https://www.youtube.com/watch?v=uB_SbEYPx2E
Dół formularza
https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
Po wysłuchaniu hymnu dziecko siada przy mapie Polski. R. pokazuje obszar Polski wyznaczony granicami. Wyjaśnia, że na północy Polski leży Morze Bałtyckie. Dziecko obiema rękami pokazuje fale na morzu.
R. pyta dziecko, jakim kolorem jest zaznaczone morze na mapie (niebieskim). Pokazuje także inne elementy oznaczone na niebiesko: rzeki i jeziora. R. wskazuje pasma gór na południu Polski i pyta, jakim kolorem są oznaczone (brązowym).
Dziecko wstaje i swobodnie porusza się po salonie. Gdy R. mówi: brązowy – dziecko stoi w rozkroku, pochylając się do przodu, próbują dotknąć palcami podłogi (udając górę). Następnie R. wyjaśnia, że między morzem i górami jest na mapie kolor zielony oznaczający niziny, czyli tereny dość płaskie, nisko położone. R. pokazuje miejsce oznaczone dwa dni temu wstążką.
Dziecko przypomina, że to „mała ojczyzna”. •
• „Kolory na mapie”
R. rozmawia z dzieckiem o tym, co przedstawia mapa Polski- kontur. Niebieskimi liniami są zaznaczone rzeki: Wisła i Odra. W centralnej części kraju kolorem zielonym są zaznaczone niziny. Na północy – Morze Bałtyckie (dziecko odpowiada, że trzeba pomalować tę część na niebiesko), a na nim statek.
Na południu – góry (dzieci odpowiada, że trzeba pokolorować je na brązowo). R. pyta dziecko, w jakiej miejscowości jest ich przedszkole. Z pomocą R. zaznacza na mapie. Po
wykonaniu zadania z mapą dziecko koloruje flagę.
• „Wyruszamy na wycieczkę po Polsce!” – zabawa dydaktyczne.
R. wyznacza na podłodze symboliczne granice Polski (za pomocą sznurka lub papieru toaletowego). „Granica” powinna być w kilku miejscach przymocowana do podłogi taśmą dwustronną.
Piosenki dla dzieci - Jedzie pociąg z daleka - RosNutki
https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
Na wyodrębnionym w ten sposób terenie R. układa ilustracje przedstawiające charakterystyczne krajobrazy naturalne Polski: nadmorski, górski, nizinny.
Dziecko - „pociąg” jedzie – najpierw dookoła granic Polski, w rytm piosenki „Jedzie
pociąg z daleka.” Gdy R. wyłącza piosenkę, „pociąg” zatrzymuje się przy wybranej ilustracji. R. pokazuje ruch kojarzący się z danym miejscem, a dziecko naśladuje:
– krajobraz nadmorski – fale, pływanie, budowanie babki z piasku, fruwające mewy.
– krajobraz górski – zjazdy na sankach/nartach, wchodzenie pod górę.
– krajobraz nizinny – poruszające się korony drzew, zbieranie grzybów.
Gdy piosenka się kończy, dziecko siada wokół granic Polski. (wyznaczone sznurkami granice Polski
zostają na następny dzień).
• „Tu mi się podoba!” – malowanie farbami wybranej krainy Polski.
Dziecko przechodzi przez „granicę”, rozgląda się i siada przy ilustracji, na której jest przedstawiony krajobraz, który mu się podoba. R. prosi, aby dokładnie mu się przyjrzało, bo za chwilę będzie malować tą krainę geograficzną, która mu się spodobała.
Po południu :
Jesteśmy polka i polakiem YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Zestaw ćwiczeń ruchowych. – „Zwiedzamy Polskę” – dziecko „pasażer w pociągu ” i porusza się do utworu Jedzie pociąg z daleka. Rodzic jest „lokomotywą” i mówi, dokąd jedzie pociąg, wymieniając jakieś miasto w Polsce. Dziecko i rodzic zmieniają się – po chwili zabawy ktoś inny jest „lokomotywą”.
– „Dom – ojczyzna” – dziecko buduje domy z gąbkowych klocków, materacy i pudełek…
– „Mali żołnierze” – dziecko maszeruje dookoła salonu, podnosząc wysoko kolana. Na słowa rodzica saperzy na poligonie – dziecko czołga się po podłodze.
– „Gdzie mieszkasz?” – dziecko kuca w domku ( gazeta…). Kiedy rodzic wydaje polecenie: Na spacer biegną dzieci, które mieszkają w... (R. podaje miejscowość lub ulicę), wychodzą z domków te dzieci, które mieszkają w podanej miejscowości/na podanej ulicy, i poruszają się w rytm muzyki granej przez R. na tamburynie.
- przekalkowanie wybranego krajobrazu i pokolorowanie go zgodnie ze wzorem