07.05.20
Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!
CELE OGÓLNE: uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin; zachęcanie dzieci do aktywności badawczej
Cele operacyjne: - zna kształt mapy Polski, wie co oznaczają kolory
- operuje pojęciem stolica, wie jak wygląda herb Warszawy
- wie dlaczego ludzie osiedlali się nad rzeką
Piosenki dla dzieci - Płynie Wisła płynie....
https://www.youtube.com/watch?v=guN8uFicdi0
• „Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą.
Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje , gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypomina znaczenie kolorów na mapie. Wymienia elementy oznaczone kolorem niebieskim. R. pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy. Do ułożonego poprzedniego dnia ze sznurka schematu granic Polski dzieci dokładają niebieską wstążkę – symbol Wisły.
• „Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka.
R. kolejno pokazuje ilustracje, a dzieci odpowiadają na pytanie. R. uzupełnia wypowiedzi dzieci.
– Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże – R. mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.
– Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – R. mówi: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt.
– Ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką – R. mówi: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.
– Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – R. mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania.
– Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece – R. mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie.
– Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – R. mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.
• ilustracje przedstawiające – rosnące zboże, zwierzęta hodowlane pijące wodę, dzikie zwierzęta nad rzeką, dom nad rzeką, ryby w rzece, łódź na rzece, a w niej towary
• Budujemy mosty – słuchanie wiersza i konstruowanie budowli z klocków.
R. przed przeczytaniem wiersza pyta dzieci: Po co ludzie budują mosty na rzece? Dzieci podają
swoje pomysły.
Budujemy mosty- Zofia Bronikowska
– Masz już klocki?
– Mam!
– Usiądź sobie tam,
a ja tu – na wprost…
zbudujemy most!
Na tym pierwszym będą tory,
bo most będzie kolejowy…
A ten drugi most
wspaniały!
Auta będą tu jechały
i tramwaje. I… co chcesz!
– A most trzeci?
– Będzie też!
Po tym trzecim, białym moście
przyjdą do nas lalki w goście…
Śliczne lalki – malowanki,
kolorowe wycinanki!
O… już idą!
Patrz!...
Więc się teraz pobaw z nami,
a jak będzie czas,
to dom lalkom zbudujemy,
dom piękny – jak nasz!
R. zadaje dziecku pytania: W co chciało się bawić to dziecko? Co będzie na pierwszym moście? Co będzie jeździło po drugim moście? Dla kogo będzie trzeci most? Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować? R. zachęca dziecko, aby zbudowało most na niebieskiej wstędze – Wiśle.
Po południu :
– R. proponuje dziecku wspólne budowanie wież i prostych domów otoczonych murami.
– R. wspiera dzieci, doskonaląc ich umiejętności przeliczania (przeliczanie ilości klocków zużytych na budowę wieży).