27.04.20
27.04,2020
Temat kompleksowy- Bajki jakie znam.
W tym tygodniu będziemy odkrywać tajemnice książek – dowiemy się, jak powstaje papier i skąd się biorą książki, co to są księgarnia i biblioteka, porozmawiamy też o swoich ulubionych książkach. Zastanowimy się, jakie uczucia wywołuje czytanie i poznamy różne rodzaje książek: zawierające krótkie opowiadania, opowiadające długą historię, napisane wierszem.
„Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dzieci i książek znajdujących się w przedszkolu.
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki.
Cele operacyjne:
rozmawia na temat swoich, ulubionych pozycji literatury dziecięcej.
Mole książkowe- słuchanie wiersza
Dominika Niemiec
Otwieram książkę, jedna chwilka
i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski… czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją
mój zachwyt nad książkami,
bo tak jak ja są zwyczajnie
książkowymi molami.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Czy lubisz czytać książki? Czy są takie książki, którymi jesteś zachwycony?
– „Książka, która mnie zachwyca” – ćwiczenia w budowaniu zdań.
Rodzic prosi dziecko, aby pokazało swoją ulubioną książkę. Następnie Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: Ta książka mnie zachwyca, bo... .
– „Książkowe mole” – zabawa z elementem liczenia.
Dziecko siedzi z Rodzicem, na dywanie. Rodzic recytuje wierszyk. Po wyrecytowaniu oglądają wspólnie książki ( 5 sztuk)
Zachwycamy się książkami, jesteśmy książkowymi molami.
Gdy poczytać długo masz chęć,
weź książek więcej/ mniej niż pięć.
Po południu.
„Bajkowa gimnastyka” – zabawa ruchowa. Dziecko stoi w dowolnym miejscu pokoju, Rodzic mówi:
Jesteś drewnianym ludzikiem Pinokiem – robisz pajacyki.
Jesteś Kubusiem Puchatkiem – robisz przysiady.
Jesteś Kopciuszkiem tańczącym na balu – obracasz się na palcach.
Jesteś smerfem Osiłkiem – robisz pompki.
Jesteś energiczną dziewczynką Maszą – biegasz po sali, wysoko podskakując.
Rodzic mówi
Kopciuszek leży na podłodze. Smacznie śpi. Chrapie przez sen – wdech (chrapnięcie – raz), wydech (wypuszczamy powietrze ustami – dwa, trzy, cztery).
Macocha budzi dziewczynkę – przeciągacie się, wstajecie.
Kopciuszek szoruje podłogę – wdech, wydech (szur, szur, szur – naśladujecie ruch szorowania podłogi).
Płucze ścierkę – wdech, wydech, ustami – plum, plum, plum. Rodzic zwraca uwagę na dykcję dziecka : Kopciuszek woła wróżkę: Mo – ja mi – ła mo – ja mi – ła mo – ja mi – ła – mo (Dzieci śpiewają dźwięki CDEDCDEDCDEDC).
Zachęcić dziecko-aby przebrało się za swoją ulubioną postać z bajki-mile widziane zdjęcia!