01.04.20r.
Tematyka kompleksowa: Wesoła Wielkanoc – przygotowujemy się do świąt.
01.04.2020r.
Temat: „Wielkanocna bajeczka” – słuchanie opowiadania A. Galicy.
Cel główny:
- zapoznanie z niektórymi elementami kultury polskiej związanymi z Wielkanocą,
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu czytanego
- doskonalenie umiejętności językowych
Cele operacyjne:
- zna symbole związane ze Świętami Wielkiej Nocy
- z uwagą słucha opowiadania i wypowiada się na temat jego treści
- czyta wyrazy o tematyce wielkanocnej
- potrafi narysować obrazek wg instrukcji
1. Proszę dać dziecku kartkę i ołówek lub kredki. Usiądźcie wygodnie. Proszę przeczytać „Bajeczkę wielkanocną” a. Galicy. Dziecko podczas słuchania rysuje lub zaznacza w dowolny sposób kogo budzi słoneczko?
„Bajeczka wielkanocna” - Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka
– puk-puk i przygrzewało mocno.
− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.
2. Proszę zaprosić dziecko do rozmowy, przypominając, że może korzystać ze swoich notatek:
- Kogo najpierw obudziło słońce?
- Kto był drugi? Kto – trzeci?
- Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
- Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych?
3. Posłuchajcie razem piosenki. Dziecko utrwali w ten sposób znajomość wielkanocnych symboli. Chętne dzieci zapraszam do poruszania się w rytm muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
- O jakich jeszcze innych symbolach Wielkanocy była mowa w piosence?
- Zaproponujcie państwo dziecku zabawę słuchową. Można wyrazy związane z Wielkanocą podzielić na sylaby, głoski.
4. Jeśli mają Państwo możliwość, proszę wydrukować kartę pracy i poprosić, aby dziecko wycięło i dopasowało podpisy do obrazków. Karta pracy w załączniku.
5. A to zabawa plastyczna. Zachęć dziecko do obejrzenia filmu i narysowania „wielkanocnego zajączka”. Dzieci, postępujcie zgodnie z instrukcja a potem dorysujcie wokół zająca wiosenne tło.
https://www.youtube.com/watch?v=x8MtFu909cs
Zabawy na popołudnie
Doskonalenie percepcji słuchowej:
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniu np. „Mama gotuje obiad” - zadaniem dziecka jest określenie kolejnych wyrazów i policzenie ich(stopniujemy trudność mówiąc coraz dłuższe zdania)
- wyszukiwanie rymów do podanych wyrazów np. loczek – koczek; płot – kot; ryby – grzyby; lew — zlew; kozy – wozy; kaczka – paczka; stonoga – noga; słoń – dłoń; ryba – szyba; żyrafa – szafa; mrówka – żarówka, kaczki – znaczki: biedronka – skarbonka i inne wg Państwa pomysłu
- zabawy z syntezą pt. ”Zgadnij co to jest?” - mówimy wyraz – w postaci analitycznej: np. o b r a z, zadaniem dziecka jest odgadnąć (czyli dokonać syntezy) jaki wyraz usłyszało (stopniowo wprowadzamy coraz dłuższe wyrazy, podnosząc stopień trudności)
- „Wyścigi żab” ‒ na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po
przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą.
Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji!
Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym
Zabawy wspierające dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
1. Doskonalenie wykonywania czynności samoobsługowych, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas przygotowania i spożywania posiłków:
- wykorzystując pobyt w domu – pomóż osobie dorosłej przygotować posiłek: samodzielnie wykonane kanapki będą bardzo smakowały
2. Rozwijanie sprawności manualnych:
- układanie kompozycji z różnorodnych patyczków, tasiemek, wstążek, z kolorowej wełny,
- układanie szlaczków z w/w materiałów;
3. Kształcenie analizy i syntezy spostrzegania: „co tu się zmieniło?, czego brakuje?” ustawiamy obok siebie kilka przedmiotów, jeden lub więcej znika, dziecko odgaduje, czego brakuje, jak wygląda schowany przedmiot (y).
Miłej zabawy