30. 03.20r.
„ Bawmy się razem” - zabawy słuchowo - rytmiczne
cel główny:
- rozwijanie poczucia rytmu,
- doskonalenie ekspresji słuchowej
cele operacyjne:
- wypowiada się na określony temat,
- odtwarza podane rytmy,
- utrwala liczebniki porządkowe,
- doskonali kreatywność,
Pomoce: małe kartoniki z białej kartki – 8 sztuk, kredki, chusteczki jednorazowe, dwa większe klocki, kubek, łyżka stołowa, grzechotka wykonana z plastikowej butelki z koralikami lub małymi klockami w środku, gazeta
Proszę o wysłuchanie z dzieckiem (zapraszamy również chętne rodzeństwo) piosenki pt. „Marzec – czarodziej”. Poniżej podaję link do tego utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E
Omawiamy treść piosenki (o czym jest piosenka, które fragmenty się powtarzają? itp ). Prosimy o wyjaśnienie słowa – czarodziej (kto to jest wg dziecka – mogą podać przykłady, co chciałyby wyczarować :). Słuchamy jeszcze raz piosenki – dzieci mogą śpiewać zapamiętane fragmenty.
Rozdajemy dziecku małe kartoniki i kredki. Przypominamy poprzednie zajęcie, na którym poznało zjawiska atmosferyczne i ich graficzne symbole. Prosimy o wykonanie na karteczkach symboli: deszczu, śniegu, zachmurzenia i słońca (każdy symbol po dwa razy). W tym czasie możemy włączyć piosenkę „Marzec – czarodziej” lub inną wiosenną piosenkę.
Następnie pobawimy się w zagadki słuchowe:
wyjaśniamy na czym będzie polegała zagadka – dziecko ma przed sobą kartoniki ze zjawiskami atmosferycznymi ( mówimy wolno rytm np. deszcz, słońce, deszcz – zadaniem dziecka jest ułożenie tego samego rytmu za pomocą odpowiednich symboli – karteczek). Zabawę powtarzamy kilka razy zmieniając rytm. Przy tej zabawie możemy utrwalać liczebniki porządkowe (dziecko po ułożeniu rytmy mówi: pierwszy był śnieg, drugi deszcz itd.)
wykonujemy razem grzechotkę z plastikowej butelki (w środku koraliki lub inne małe przedmioty/ klocki); demonstrujemy dźwięki naszych domowych instrumentów: grzechotkę już mamy (może być prawdziwa jeśli jest w domu małe rodzeństwo), teraz kolej na dźwięk wydawany przez uderzanie łyżką w kubek (najlepiej, żeby był blaszany :) i dźwięk jaki wydają dwa klocki. Po zapoznaniu z dźwiękami, ustalamy zasad zabawy. Dziecko odwraca się (żeby nie widziało, którego „instrumentu” Państwo użyją). Teraz uderzamy w dowolnej kolejności w instrumenty – zadaniem dziecka jest podać prawidłową kolejność słyszanych dźwięków np. kubek, grzechotka, klocki (można utrudnić zadanie – podając 4 lub 5 dźwięków). Żeby zabawa była ciekawsza, proponuję zamienić się rolami i włączyć do zabawy rodzeństwo.
Proponujemy krótką przerwę na zabawę ruchową „Wietrzyk, wiatr, wichura”– rozkładamy gazetę na podłodze (zachęcamy też rodzeństwo). Wyjaśniamy zasady zabawy – mama posługując się grzechotką:
dźwięki ciche „ Wietrzyk”– dziecko porusza się po gazecie bardzo delikatnie, tak aby gazeta tylko cichutko szeleściła,
dźwięki średnie „Wiatr” - dziecko porusza się nieco szybciej( może wykonywać dziwne ruchy wg własnej fantazji, ale nie może zajść z gazety,
dźwięki głośne „Wichura”– dziecko porusza się gwałtownie, gazeta może się podrzeć, potem ugniata z niej kule i celuje do pudełka/ pojemnika
Oczywiście dla większej atrakcyjności zabawy zamieniamy się rolami :)
Teraz czas na zabawy rytmiczne:
proszę wystukać dowolny rytm jednym z „domowych instrumentów” - zadaniem dziecka będzie powtórzenie go na swoim instrumencie (wystukujemy kilka różnych rytmów), ,
czytamy wierszyk – sylabami a zadaniem dziecka jest wystukiwanie np. na kolanach każdą z wypowiadanych sylab. Treść wierszyka: Deszczyk kapie: kap, kap, kap. Jeśli lubisz to go złap. Kto tak puka? Kto tak stuka? To robaczków dzięcioł szuka.
wygrywamy rytm na swoim własnym ciele (klaszczemy w dłonie, tupiemy nogą, kiwamy głową, wzruszamy ramionami, klikamy palcami, uderzamy w kolana itp.) – dziecko powtarza całą sekwencję ruchową
Teraz zapraszam do wykonania ćwiczeń oddechowych - „Podmuchy wiatru”. Na stole kładziemy chusteczki jednorazowe. Zadaniem dziecka jest wprawienie chusteczek w ruch (wdech nosem - wydech ustami). Zapraszamy do udziału rodzeństwo – komu uda się zrobić większy wiatr?
Na zakończenie zaproponuję zabawę w „czarowanie” – dziecko tańczy przy piosence „Marzec – czarodziej” na przerwę w muzyce staje zaczarowane – przyjmując dowolną pozę (oczywiście zabawa będzie ciekawsza z udziałem rodzeństwa i rodziców)
Zabawy na popołudnie
„Tor przeszkód” ‒ wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę. Dołącz do zabawy lub zaproś rodzeństwo i zorganizujcie wyścigi!
„Mały kucharz” ‒ zachęć dziecko do pomocy podczas przygotowywania posiłku – smarowania chleba masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi), obierania ugotowanych warzyw lub jajek, krojenia ich na kawałki. Dziecko może pomóc przy obieraniu surowych warzyw za pomocą obieraczki.
Zachęta do uczestnictwa w pracach domowych może wpłynąć zarówno na rozwój sprawności dłoni, jak i na poczucie wartości dziecka, poczucie przynależności do rodziny, a także samodzielność.
Posłuchajcie razem. Poniżej link do słuchowisk dla dzieci.
https://www.polskieradio.pl/18/4473
Zachęć dziecko do aktywności na podstawie wysłuchanej bajeczki. Może to być praca plastyczna lub sylwety do wymyślonego teatrzyku
Oczywiści w dalszym ciągu utrwalamy litery. Zabawa w linku.
http://pisupisu.pl/przedszkole/dopasuj-literki
Ćwiczenia wspierające dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Doskonalenie świadomości własnego ciała, ćwiczenia wdrażające do gospodarowania własnymi ruchami:
- ćwiczenia płynnych ruchów obu ramion (przylot, odlot bocianów; nauka pływania – żabki pływające w stawie);
- „jaka to czynność? – odgadywanie czynności wyrażonych ruchem.
Usprawnianie słuchu fonematycznego:
- otwórz swoją ulubioną książeczkę dla dzieci i wyszukaj obrazki, które rozpoczynają się literą: „ g, k, p, m, o, t” ;
- kartkę podziel (z pomocą osoby dorosłej) na cztery częsci, narysuj w okienkach przedmioty rozpoczynające się literą: o, g, k, p.
Życzymy miłej zabawy