zdalne nauczanie 25 - 27.0320r.
Marzec:
Tematyka kompleksowa : „Czekamy na wiosnę”
25.03.20r.
„Rachunki Pani wiosny” - zabawa matematyczna
cel główny - doskonalenie umiejętności przeliczania
cele operacyjne:
- utrwala liczebniki główne i porządkowe,
- posługuje się liczmanami – klamerki do bielizny,
- rozpoznaje cyfry od 1 – 10;
- odwzorowuje cyfry (1- 10) w liniaturze
Pomoce: tacki papierowe lub małe talerzyki, kartoniki z napisanymi na nich cyframi (1 – 10), kartka z bloku z narysowanymi liniami i cyframi
Proszę przeczytać dziecku wiersz, który pomoże w dodawaniu. Zadaniem dziecka jest przyczepianie do talerzyka tylu klamerek, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza ( do każdej zwrotki potrzebny jeden talerzyk).
Wiersz:
Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku.
A te kluczyki brzęczące
To kolorowe kwiaty pachnące.
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.
Oblicz, proszę ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
Stąpa wiosna po łące.
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.
Powiedz, z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?
Chodzi wiosna po lesie
Szuka kwiatków wiosennych.
Znalazła pięć pierwiosnków i pięć sasanek
Z ilu kwiatków zrobi bukiet dla mamy ?
Po wykonaniu zadania – dziecko odszukuje kartonik z odpowiednią cyfrą i układa po właściwej stronie talerzyka (tyle ile jest klamerek) a następnie dodaje. W ten sposób obliczy ile kwiatków – klamerek zebrała wiosna. Dzieci mogą też pod każdym talerzykiem ułożyć działanie (robiliśmy to wiele razy w przedszkolu) np. pod pierwszym talerzykiem : 3 + 3 = 6. Za znakiem = dziecko układa 6 nowych klamerek symbolizujących kwiatki.
Następnym zadaniem może być ułożenie w szeregu kilku klamerek, ale w różnych kolorach. Proszę zapytać dziecka np. : „Która z kolei jest czerwona klamerka?” - chodzi o utrwalenie liczebników porządkowych
Na koniec proszę narysować dziecku na białej kartce (chyba, że są dostępne zeszyty) linie i napisać cyfry (dowolne). Zadaniem dziecka będzie odwzorowywanie napisanej cyfry.
Zabawy na popołudnie:
- Poruszajmy się dla zdrowia. Instrukcja do zabawy w linku
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
- Utrwalmy cyfry. Możecie wykonać kartę pracy podaną w załączniku.
- Przywołajmy piękną wiosnę wykonując przestrzenną tęczę? Poniżej link do instrukcji.
https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM
Wesołej zabawy. Wasze panie.
26.03.20r.
„Marcowa pogoda” - poznanie elementów pogody występujących w marcu
cel główny:
- określanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
- rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej
cele operacyjne:
- wymienia cechy marcowej pogody,
- wymienia znane zjawiska atmosferyczne,
- wyjaśnia przysłowie „ W marcu jak w garncu”,
- rozumie pojęcie – prognoza pogody,
- tworzy mapę pojęciową : „Marcowy garnek pogody”,
- zapoznanie z literą: G,g
Pomoce: kartonik z literką G, g, kartonik z narysowanym garnkiem,kartonik z napisem – garnek, małe kartoniki (nakrywki) czerwone i niebieskie (np. wycięte z kolorowego bloku lub pokolorowane przez dziecko), kartka biała papieru, kredki
Proszę dziecku przeczytać wiersz J. Kulmowej pt. „W marcu jak w garncu”
W marcu
Gotuje się wiosna w garncu.
Miesza się.
Bulgocze.
Burzy.
Słońcem wzbiera w każdej przydrożnej kałuży.
To zastyga przymrozkiem niewielkim,
to zielonych pąków wypuszcza bąbelki,
to znów śniegiem jak kożuchem zetnie,
to wiatrem zakotłuje po ogrodach,
aż się nam uwarzy marcowa pogoda.(…)
Po wysłuchaniu wiersza proszę porozmawiać o jego treści, zadać pytania, zachęcić do swobodnych wypowiedzi na temat marcowej aury (w ostatnich dniach jest prawdziwa, marcowa pogoda). Proszę spróbować razem z dzieckiem zinterpretować i wyjaśnić sens przysłowia “W marcu jak w garncu”. Warto też wytłumaczyć czym są przysłowia np. Przysłowia zazwyczaj wywodzą się z tradycji ludowych. Oznacza to, że dawno temu ludzie przez długi czas obserwowali pogodę i zauważyli związek między zjawiskami w różnych miesiącach. Związek ten wyrazili w krótkich zdaniach, czasem rymowanych i przekazywali tę mądrość w postaci przysłów z pokolenia na pokolenie.
Następnie zapytajmy dziecko, jakie zna zjawiska atmosferyczne (deszcz, śnieg, słońce itp.) i jakimi symbolami graficznymi można je oznaczyć (krople – deszcz, gwiazdka – śnieg, piorun - burza, chmurka - zachmurzenie itp.) Proszę nawiązać do prognozy pogody – co to jest, w jakim celu się ją robi, komu jest potrzebna? (chodzi o zachęcenie dziecka do samodzielnych wypowiedzi)
Potem proszę pokazać kartonik z narysowanym garnkiem – dziecko ma podzielić nazwę przedmiotu (garnek) na sylaby oraz na głoski (może policzyć ilość sylab i głosek), wymienia głoskę na początku wyrazu. Teraz układają model wyrazu używając nakrywek (samogłoska – czerwona, spółgłoska – niebieska). Pokazujemy dziecku kartonik z literą: G, g (przypominamy, że litera drukowana różni się od pisanej). Można zaproponować, aby dziecko podało kilka przykładów wyrazów w których występuje poznana dzisiaj litera. Kartonik z napisem – garnek - umieszczamy w widocznym miejscu (można dziecku zostawić decyzję, gdzie go umieści w swoim pokoju)
Teraz proponuję masaż relaksacyjny - dziecko kładzie się na brzuchu a rodzic (można zaprosić do tego rodzeństwo) wykonuje masaż na jego plecach (do tekstu krótkiego wierszyka):
Stuka deszcz o parasole
ja bez parasola wolę - kapu – kap, kapu – kap,
skaczę sobie przez kałuże,
w nos się śmieję ciemnej chmurze – chlapu – chlap, chlapu – chlap
Dziecko delikatnie dotyka pleców opuszkami palców obu dłoni. Potem palcem wskazującym naśladuje skakanie (można modyfikować wg własnego pomysłu). Oczywiście po wysłuchaniu wierszyka zamieniamy się rolami.
Na koniec wykonamy z dzieckiem „Marcowy garnek pogody”. Na kartonie proszę narysować duży garnek. Odwołujemy się do wiersza i zachęcamy do narysowania w garnku symboli zjawisk atmosferycznych, jakie mogą wystąpić podczas marcowej pogody (kształcimy kreatywność – zachęcając do narysowania dodatkowych rzeczy, które kojarzą się dziecku z wiosną)
Zabawy na popołudnie
„Wyścigi żab”
‒ na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji!
„Zgadnij, co mam na myśli”
‒ wybierz jeden przedmiot z otoczenia, następnie opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Następnie poproś dziecko, aby to ono wybrało i opisało przedmiot słowami. Bawcie się razem z rodzeństwem .
Zagraj w grę online i utrwal poznane litery. Link do gry poniżej.
http://pisupisu.pl/przedszkole/slowo-na-literke
Spróbuj napisać poznana literę "G" i "g". Przykładowa karta pracy do pobrania w linku.
http://pisupisu.pl/upload/literki/g.pdf
Ćwiczenia wspierające dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
Ćwiczenia utrwalające znajomość kierunków:
- rysowanie wg instrukcji z zachowaniem podanych kierunków,
- odtwarzanie wzoru na dużych arkuszach lub wyznaczonej dużej powierzchni.
Ćwiczenia spostrzegania na materiale konkretnym:
Dobieranie jednakowych obrazków:
- swobodne dobieranie par (wg różnych kryteriów),
- segregowanie obrazków na podstawie właściwości ich nazw,
- dobieranie jednakowych obrazków eksponowanych w skróconym czasie
Życzymy udanej zabawy
27. 03. 20.
„Tworzymy wiosenny obrazek” - wykonanie kwitnącej forsycji – praca plastyczna
cel główny:
- doskonalenie sprawności manualnej i ekspresji twórczej
- utrwalenie pojęć: rano, południe, wieczór
cele operacyjne:
- wypowiada się na określony temat,
- zna forsycję - omawia jej wygląd,
- samodzielnie nakleja włóczkę i wydziera kawałki bibuły lub papieru tworząc swój obrazek (dorysowuje dowolne elementy: słońce, chmury itp.);
Pomoce: kartka biała papieru, kredki, kawałek wełny (może być sznurek, tasiemka itp.), żółta bibuła (może być żółta kartka papieru lub żółta plastelina/modelina), klej
Proszę przeczytać dziecku rymowankę – 2 x
Zbliża się wiosna
znów będę wesoła i radosna.
Kwiaty kwitną, słonko grzeje
wszystko wkoło zielenieje.
Zadaniem będzie powtórzenie jej z pamięci. Zachęcam do tworzenia razem krótkich rymowanek – niekoniecznie związanych z wiosną.
Teraz proszę zadać pytanie: „Co dzieje się wiosną w przyrodzie?” - (chodzi o swobodne wypowiedzi dziecka). Przy okazji utrwalamy pory roku oraz nazwy miesięcy ( każda pora roku ma swoje miesiące).
Zabawy językowe:
– proponujemy ułożenie krótkich zdań związanych z marcową pogodą oraz z każdą porą dnia np. Rano padał deszcz itp.
wyodrębnianie pierwszej głoski – podajemy wyraz związany z wiosną – zadaniem dziecka jest wymienić pierwszą głoskę
doskonalenie ekspresji słownej – kończenie zdania. Mówimy: „Lubię wiosnę, bo ...” - zadaniem dziecka jest dokończyć zdanie
Proponujemy krótką przerwę na ruch – propozycja może wyjść od dziecka albo
prosimy o wykonanie np. 5 przysiadów, 3 skłonów, klaśnij 3 razy przy lewym uchu itp.
Zapraszamy do dalszej wiosennej rozmowy. Nawiązujemy do spacerów – czy na krzewach były już pąki a może listki ? itp. Pytamy :” Co potrzebne jest do wzrostu roślin?” - warto odwołać się do doświadczeń dzieci, gdy tworzyły zielony kącik w sali – niech opowiedzą jak to robiły, o swoich spostrzeżeniach i wnioskach.
Jeśli jest taka możliwość proszę pokazać zdjęcie krzewu forsycji i opowiedzieć o nim – wczesną wiosną jej gałązki obsypane są wielką ilością żółtych kwiatków itp.
https://www.castorama.pl/forsycja-jeden-z-najpiekniejszych-krzewow-ins-1000602.html
Teraz zapraszam do wykonania plastycznego zadania. Zaczynamy od forsycji – naklejamy z wełny, sznurka (lub to co mamy dostępne) gałązki. Potem wykonujemy małe „kwiatki” (wydzieramy małe kawałki z żółtego papieru, bibuły lub z modeliny) Obklejamy nimi gałązki. Można dorysować, domalować inne elementy tak aby powstał „Wiosenny obrazek”.
Zabawy na popołudnie:
Kochani rodzice pomóżcie dzieciom w przygotowaniu zabaw i bawcie się dobrze.
„Po nitce do kłębka” ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.). Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą.
„Puzzle z gazety” – przygotuj stare czasopismo z ilustracjami, nożyczki, klej i kartki z bloku. Potnij wybraną stronę z czasopisma na części (liczba elementów zależy od możliwości dziecka), zachęć dziecko do ich złożenia i naklejenia całej ilustracji na kartce z bloku. Możesz ciąć kolejne strony w coraz bardziej skomplikowany sposób (pod względem liczby elementów i ich kształtu), możesz utrudnić zabawę – zmieszać elementy z dwóch ilustracji, a także poprosić, aby dziecko samo pocięło strony.
Utrwalamy pojęcia matematyczne określające położenie w przestrzeni.
http://matzoo.pl/zerowka/nad-pod-po-lewej-po-prawej_47_324
Ćwiczenia wspierające dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Usprawnianie analizy i syntezy, koordynacji wzrokowo-słuchowej poprzez czytanie i pisanie sylab
- segregowanie liter,
- rozpoznawanie i nazywanie liter,
- utrwalenie kształtu liter ( układnie litery „g,G” z plasteliny, układanie z drobnych elementów),
- wyszukiwanie takich samych sylab, układanie wyrazów z sylab
Ćwiczenie grafomotoryczne:
- malowanie farbami na dużej kartce szlaczków literopodobnych oraz szlaczków wg własnych pomysłów ( należy zwrócić uwagę na kierunek i prawidłowe trzymanie pędzla)