03.04.2020
03.04.2020
TEMAT ZAJĘĆ: Fasolka w słoiku - zakładanie uprawy fasoli ( zabawa badawcza).
cele:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- zachęcanie do zakładania i hodowli
- wzbogacanie wiadomości nt. co jest potrzebne roślinom do życia
PRZEBIEG
• „Fasolka w słoiku” – zakładanie uprawy fasoli. Dziecko siedzi przy stoliku. Na stoliku dziecko ma słoik, kawałek gazy, gumkę recepturkę, trzy ziarna fasoli. Dziecko nakłada gazę na słoik i zakłada gumkę recepturkę. Delikatnie robi palcem dołek w gazie. Kładzie ziarna fasoli na gazie. Rodzic zadaje pytania:
- Jak wygląda fasola?
- Czego potrzebuje, aby rosnąć? (wody,gleby, światła)
Dziecko koneweczką albo kubkiem, nalewa wodę do słoika tak, aby gaza i ziarenka były zanurzone. Rodzic pyta:
- Jak myślicie, jak nasze ziarenka będą się zmieniać? Codziennie będziemy obserwować naszą uprawę. Rodzic podpisuje słoik lub dziecko rysuje na karteczce swój znak rozpoznawczy. Następnie wszyscy, którzy brali udział w zabawie badawczej, ustawiają swoje hodowle na parapecie.( mile widziane zdjęcia z zabawy).
„Jakie prace wykonujemy w ogrodzie po zimie?” – krótka rozmowa na temat wiosennych porządków w domu i ogrodzie. Dziecko i rodzice siedzą na dywanie. Pośrodku ułożone są zdjęcia wiosennych kwiatów (tulipan, krokus, przebiśnieg, żonkil) lub wycięte z kolorowego papieru sylwetki kwiatów, a między nimi: zabawki do piaskownicy, pogniecione papierki, piłki, lalki,pluszaki, bluza, czapka z daszkiem. Rodzic mówi:
- Wyobraźcie sobie, że to jest wiosenny ogród. W ogrodzie są kwiaty, które budzą się do życia po zimie. Coś im przeszkadza rosnąć. Jak myślicie, kto zostawił te wszystkie rzeczy w ogrodzie? Trzeba pamiętać, aby odkładać swoje rzeczy na miejsce.
-Co jest potrzebne roślinom do życia?
- Jakie znasz narzędzia ogrodnicze/
Dziecko podchodzi i zabiera po jednej rzeczy, która przeszkadza rosnąć kwiatom. Mówi, co to jest i gdzie powinno się znajdować. Rodzic tłumaczy:
- Ważne, aby sprzątać po sobie od razu, odkładać zabawki i ubrania na swoje miejsce.
Rodzic może opowiedzieć dziecku o tym, jak należy zadbać o ogród i o kwiaty po zimie, np. poodkrywać rośliny, które były zabezpieczone przed mrozem, zgrabić liście pozostałe po jesieni, posiać nasiona lub posadzić sadzonki roślin. Proponuję wspólnie z dzieckiem obserwować hodowlę fasolek, porównać czy zaszła jakaś zmiana w wyglądzie fasoli, pielęgnować hodowlę. Możemy zachęcić dziecko do śpiewu piosenki o krasnoludku :)
https://www.youtube.com/watch?v=siM_pQFD85w
( na następne zajęcia potrzebne będą ilustracje z gazet lub z internetu o Wielkanocy)
Propozycje zabaw popołudniowych
1. Dzisiejsze zabawy zaczniemy od wspólnego zaśpiewania piosenki „Nie śpijcie kiedy wiosna”- zachęcam do głośnego śpiewania i wesołego tańca.
https://www.youtube.com/watch?v=l4OcX981Sww
2. A teraz poćwiczymy trochę Wasze rączki i paluszki. W załączniku przesyłam kartę pracy. Poproście rodziców o przygotowanie kredek oraz plasteliny.
Najpierw używając kredek, w dowolnie wybranych kolorach, rysujecie po kropeczkach, tak żeby je połączyć ze sobą.
Kolejnym zadaniem jest wypełnienie powstałych kółeczek plasteliną. Resztę obrazka pokolorujcie.
Drodzy rodzice, to jest tylko propozycja karty pracy, jeśli macie ochotę możecie wybrać inną.
3. Kochane Krasnoludki nadszedł czas na zabawę „Kto jak skacze”. Obejrzyjcie proszę nagranie i spróbujcie skakać tak, jak zwierzątka z piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
To wszystko na dziś. Mam nadzieję że bawiliście się dobrze.
Pozdrawiamy…