14.04.2020
PROPOZYCJA ZAJĘĆ DLA DZIECI Z GRUPY KRASNALE NA DZIEŃ 14.04.2020
Temat: Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?
cele:
- usprawnianie aparatu mowy
- przyporządkowanie przedmiotów wg. przynależności
- ćwiczenie pamięci odtwórczej
Do zajęć potrzebne będą: koszyczek, palemka wielkanocna, kurczaczek, zajączek, baranek ( mogą być ilustracje)
Przebieg:
1.Proszę o włączenie dziecku piosenki pt. Wesoła pisanka ( zachęcamy dziecko do śpiewu)
https://www.youtube.com/watch?v=0dpvDEDt9OE
- Czas na bajeczkę.Proszę o przeczytanie dziecku bajki:
Bajeczka wielkanocna
Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy
wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej.
Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk–puk i przygrzewało mocno.
– Stuk–stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się
malutki żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną
kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na
Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj, śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń–dzeń, dzeń–dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły,
że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich
promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają.
Rodzic może zadać dziecku pytania:
- Kogo obudziło wiosenne Słonko?
- Dlaczego Słońce ich obudziło?
- Czy bazie- kotki mogą pić mleczko?
Kolejno pokazuje przygotowane rekwizyty: gałązkę wierzby, kurczaka z wełny, czekoladowego zajączka, baranka z cukru. Proszę aby rodzic opowiedział, że z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki,Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. Rodzic pokazuje pusty koszyczek wielkanocny. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów.
3. Ćwiczenia artykulacyjne:
- jak szumi wiatr? - dziecko powtarza - szuu, szuu, szuu
- jak chlapie woda w kałuży? - chlap, chlap, chlap
- jak bulgocze woda w garnku? - bul, bul, bul
- jak woła pisklątko? - pi, pi, pi
- jak beczy jagniątko? - bee, bee,bee
4. Czas się poruszać! Zachęcam całą rodzinę! Miłej zabawy!
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Propozycje zabaw popołudniowych
1. Zapraszam teraz do zabawy „Malowanka na plecach”- jest to zabawa w parach.
Dziecko i rodzic nawzajem "malują" sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka.
2. Do następnej zabawy potrzebne nam będą obrazki przedstawiające np. przedmioty, zwierzęta w odpowiednich kolorach (sami Państwo zdecydujcie co ma być na obrazku, ważne jest to, w jakim jest to kolorze- ja podaję propozycje).
Zabawa „Kolory”- dziecko otrzymuje kolorowy kartonik , nazywa kolor i dopasowuje do odpowiedniego obrazka.
Żabka - kolor zielony
Słoneczko -kolor żółty
Chmurka - kolor niebieski
Truskawka – kolor czerwony
Pomarańcza – kolor pomarańczowy
Winogrono - kolor fioletowy
3. Na zakończenie proponuję przypomnieć i zaśpiewać piosnkę o wiośnie „Nie śpijcie kiedy wiosna”
https://www.youtube.com/watch?v=l4OcX981Sww