20.04.2020
PROPOZYCJA ZAJĘCIA DLA DZIECI Z GRUPY KRASNALE NA DZIEŃ 20.04.2020
Temat: “ Kto mieszka w tym jajku?” - próba odpowiedzi na pytania na podstawie wiersza W. Szuman - “Kurczątko”.
cele:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dotyczących ptaków
- rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- zapoznanie z zabawą paluszkową “ Ptaszki”
Przebieg:
1.Zajęcia rozpoczniemy od zabawy:
• „Ptaszki” – zabawa paluszkowa.
Przyleciały ptaszki, ( Dzieci mają dłonie skrzyżowane, złączone kciukami, ruszają wszystkimi palcami – jak skrzydłami).
ptaszki przyleciały, jw.
wesoło śpiewały, ( Obie dłonie – złożone w kształt dzióbka – otwierają się i zamykają).
ćwir, ćwir, ćwir. jw.
Przyleciały ptaszki, ( Dzieci mają dłonie skrzyżowane, złączone kciukami, ruszają wszystkimi palcami – jak skrzydłami).
ptaszki przyleciały, jw.
ziarno wydziobały, ( Obie dłonie – złożone w kształt dzióbka – otwierają się i zamykają).
ćwir, ćwir, ćwir. jw.
2.Proszę przeczytać dziecku wiersz:
Kurczątko
Wanda Szuman
Z jajeczka się urodziło,
główkę najpierw wychyliło,
na dwie nóżki wyskoczyło.
Oczko czarne otworzyło
dzióbek mały rozchyliło,
że jest głodne zakwiliło...
kurczątko: pi, pi , pi .
3. Proszę o przeczytanie wiersza po raz drugi. Dzieci naśladują ruchem kurczątko z wiersza.
4. Proszę zapytać dziecko:
- Czym ptaki się różnią od innych zwierząt?
- Jakie znacie ptaki?
- A czy wiesz, jakiej wielkości jaja znoszą te ptaki? R. tłumaczy, że jaja różnych ptaków różnią się od siebie nie tylko wielkością, ale i kolorami.
( Rodzic może włączyć film pokazujący jakiej wielkości mogą być jajka)
https://www.youtube.com/watch?v=PVGjzJYrMdM
5. A teraz czas rozruszać rączki i nóżki. Pomoże nam w tym zabawa z piosenką:
https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M
6. Wiem jak bardzo lubicie eksperymenty, dlatego proponuję teraz eksperyment z jajkiem. Potrzebne będzie : umyte, surowe jajko, ocet, słoik. Do słoika wlewamy ocet, wkładamy ostrożnie jajko i czekamy do następnego dnia :( Długo, wiem ale warto! Następnego dnia wyjmijcie łyżką jajko i zobaczcie co się stało, spróbujcie odbić jajkiem jak piłeczką, podświetlcie jajko latarką i zobaczcie co jest w środku. Czekam na zdjęcia z eksperymentu!
A tu krótki film instruktażowy:
https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE&t=27s
Propozycje zabaw popołudniowych
1. Dzisiejsze popołudnie rozpoczniemy od zabawy przy piosence „Pięć małych kaczątek”. Zapraszam do śpiewania i głośnego liczenia.
https://www.youtube.com/watch?v=7ufvgExIldU
2. „Kwiatki na łące”- A teraz troszkę sobie policzymy. Do tej zabawy potrzebne nam będą wycięte z papieru koła (będą one środkami kwiatków) oraz kolorowe płatki kwiatów. Dziecko rzuca kostką i przelicza, ile oczek wypadło na kostce, następnie układa wokół środka tyle samo płatków i przykleja je. W ten sposób powstanie kwiatek z jednym płatkiem, dwoma płatkami, trzema itd.
(Kostkę do gry można zastąpić karteczkami z narysowanymi kropkami od 1 do 6; dziecko losuje karteczkę i przelicza, ile oczek jest narysowanych)
3. Na zakończenie zapraszam Was do wykonania z rodzicami ciastoliny. Oto przepis:
Domowa ciastolina:
- 2 szklanki mąki,
- 1 szklanka soli,
- 2 łyżki oleju roślinnego,
- 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
- 1,5 szklanki gorącej wody.
Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.
Kiedy macie już gotową ciatolinę możecie już ulepić z niej, co tylko chcecie. Liczę na waszą wyobraźnię :)