30.04.2020
PROPOZYCJA ZAJĘĆ DLA DZIECI Z GRUPY KRASNALE NA DZIEŃ 30.04 2020
Temat: Wiersz do nauki( słuchania) - Bociek- M.Konopnicka
cele:
- zachęcanie do powtarzania fragmentów wiersza( metoda ze słuchu)
- podawanie przykładów pięknej mowy ojczystej
- kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody
- zwrócenie uwagi,że bocian to symbol wiosny oraz, że dla Polaków to bardzo ważny ptak
Przebieg:
1. Wprowadzeniem do zajęcia będzie znana już dzieciom piosenka o bocianie, przy której będą maszerować po pokoju w opaskach i z drewnianymi łyżkami w dłoniach. Dziarsko kroczymy, śpiewamy i klekoczemy czyli stukamy łyżkami.
https://www.youtube.com/watch?v=MXOs1LGO1JM
2.Proszę teraz o przeczytanie wiersza M.Konopnickiej :
https://www.youtube.com/watch?v=nHGUiQHebt8
Bociek
Bociek, bociek leci!
Dalej, żywo, dzieci!
Kto bociana w lot wyścignie,
Temu kasza nie ostygnie.
Kle, kle, kle, kle, kle!
Bociek dziobem klaska:
— Wyjdźcież, jeśli łaska!
Niech zobaczę, niech powitam,
Niech o zdrowie się zapytam.
Kle, kle, kle, kle, kle!
— A ty, boćku stary,
Piórek masz do pary;
Żaby je liczyły w błocie,
Naliczyły cztery krocie.
Kle, kle, kle, kle, kle!
Nim skończyły liczyć,
Już je zaczął ćwiczyć.
— Oj, bocianie, miły panie,
Miejże dla nas zmiłowanie!
Kle, kle, kle, kle, kle!
3.Można przeprowadzić krótką rozmowe nt. treści wiersza: - o jakim ptaku był wiersz?
- co robił bociek?
- jak wygląda bocian?, opisz
- kto liczył pióra bocianowi?
- czego symbolem jest bocian, co zwiastuje?
Można powiedzieć krótko o tym, dlaczego w Polsce tak kochamy bociany.
4. Można przeczytać dziecku pierwszą zwrotkę i zachęcić dziecko do powtórzenia : cicho, głośno, smutno, wesoło, wysokim lub niskim głosem. Recytować należy razem z dzieckiem a potem zachęcić, aby przy małej podpowiedzi powiedziało same.
5. A teraz zrobimy żabi staw dla bociana. Potrzebujemy papieru i kleju. Miłej zabawy, na efekty której czekam na zdjęciach!
INSTRUKCJA:
https://www.youtube.com/watch?v=257DwGShF90
6. W czasie pracy zachęcam do słuchania naszego wiersza w formie śpiewanej:
https://www.youtube.com/watch?v=kk5oMrOkffc
Propozycje zabaw popołudniowych
1. Na dobry początek proponuję Wam, drogie dzieci zabawę z wykorzystaniem wiersza B. Szelągowskiej „Chodzenie”.
Rodzic recytuje kolejne zwrotki wiersza, a dziecko ilustruje ruchem sposób poruszania się bohaterów wiersza. Zaproście też, innych członków rodziny.
Sunie wąż, sunie.
Chodzić nie umie.
Bo choćby chciał, to nie ma nóg. – czołganie się na brzuchu
Za to stonoga
na swych stu nogach
w ziemi zbudować chce, ze sto dróg. – chodzenie na stopach i dłoniach
Na jednej nodze
sunie po drodze
ślimak z chałupką swoją na plecach. – podskoki na jednej nodze
Rak jak to rak
chodzić chce wspak.
I swoją modę wszystkim poleca. – chodzenie do tyłu
A ja powiem wam,
że dwie nogi mam!
Bo każdy ma tyle nóg
by bez kłopotu ruszać się mógł! – podskoki z nogi na nogę.
2. Kolej na ćwiczenia oddechowe „Chusteczka”, do których potrzebne nam będą chusteczki higieniczne:
Dziecko siada wygodnie przy stoliku i prosimy o wykonanie poszczególnych czynności:
– położyło chusteczkę przed sobą na stoliku, nabrało w policzki powietrza i mocno na nią dmuchało;
– położyło chusteczkę na dłoni i ją zdmuchnęło;
– wzięło chusteczkę za dwa rogi i podmuchało pod chusteczkę, tak aby drugi koniec się unosił;
– przyłożyło złożoną chusteczkę do nosa, nabrało powietrza ustami, a wydmuchnęło powietrze nosem w chusteczkę.
To już wszystko, do poniedziałku : )