31.03.2020
31.03.2020r.
„Zakładamy wiosenny ogródek”
Rozbudzanie zainteresowania tajemnicami przyrody oraz znaczeniem roślin dla naszego zdrowia. Zakładanie własnej hodowli roślin i wdrażanie do opiekowania się nimi.
1. Zabawa na powitanie „Paluszek” (ilustrujemy ruchem treść rymowanki; można do niej jeszcze dodać kolejne wersy, gdzie będziemy wskazywać inne części ciała, np. usta, brodę itp.).
Paluszek zginam, paluszek prostuję,
paluszkiem ucho wskazuję.
Paluszek zginam, paluszek prostuję,
paluszkiem oko wskazuję.
Paluszek zginam, paluszek prostuję,
paluszkiem nosek wskazuję.
2. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiersza I. Salach „Ogrodnicy”. Dziecko oraz rodzice ilustrują za pomocą ruchu czynności, jakie wykonuje ogrodnik.
Idą, idą ogrodnicy tup, tup, tup
Niosą grabki i łopatki.
Hej! Będą spulchniać ziemię,
aby lekko było jej.
Puk, puk, puk łopatką.
Szu, szu, szu grabkami.
Tryśnie woda z koneweczki,
na nasze grządeczki.
Ten krótki wiersz może być podstawą do rozmowy na temat sadzenia roślin czy wysiewania nasion. Można zadać dziecku pytania, np.:
- kto to jest ogrodnik?
- czym się zajmuje?
- jakie narzędzia są potrzebne ogrodnikowi w pracy?
(zachęcam do pokazania dzieciom odpowiednich ilustracji)
Proponuję również opowiedzieć jak, wygląda proces wzrostu roślin. Dla ułatwienia zamieszczam krótki filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
3. Drodzy rodzice a teraz przechodzimy do praktyki. Poproszę o przygotowanie rzeczy, które przydadzą Wam się do założenia własnej hodowli roślin. Może to być na przykład ziemia, do której wsadzicie z dzieckiem korzenie pietruszki, marchwi, buraczka lub cebulki; może to być gaza, słoik i ziarna fasoli, albo wata i nasiona rzeżuchy. To od Państwa zależy jaką hodowlę założycie.
4. Aby podsumować i utrwalić wiadomości na temat świata przyrody zachęcam Was drogie dzieci do obejrzenia filmiku pt. „Wędrówki Skrzata Borówki- Ogród”. Usiądźcie wygodnie i zaczynamy…
https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo
Propozycje zabaw popołudniowych
1.Zaczynamy od gimnastyki przy piosence “Nie śpijcie kiedy wiosna”( mile widziany śpiew)
strona YouTube
- biegniemy po kole
- podskakujemy z nogi na nogę
- stoimy na jednej nodze, ręce w bok a teraz dotykamy jedną ręką nosa
- biegniemy w miejscu
- zatrzymujemy się i skaczemy w miejscu
koniec
2.Czas rozruszać rączki (Rysowanie oburącz - ćw, wspomagające rozwój grafomotoryczny) - rysujemy w powietrzu obiema rękami koło, serce spirale do środka i od środka na zewnątrz
- teraz to samo rysujemy obiema rękami jednocześnie na podłodze
- a teraz bierzemy dwie kredki i próbujemy na kartce
3.A teraz wesoła, wiosenna rymowanka:
Kwiatki kwitną, słonko grzeje,
w ogródeczku zielenieje.
Proszę aby dziecko powtórzyło - wesoło, smutno, cicho, głośno, ze złością, cienkim( wysokim) głosikiem, grubym ( niskim) głosem.
4.Zabawa “Po nitce do misia”( dowolny pluszak).
Prosimy rodziców o ułożenie na dywanie nitki lub wstążki w krętą dróżkę. Zadaniem dziecka będzie przejście po nitce stopa za stopą do końca, gdzie czeka na nie ulubiona zabawka ( lub smakołyk).
ŻYCZYMY WESOŁEJ ZABAWY!