1.04.2020r.
01.04.2020r
Zabawy logopedyczne
Dzieci młodsze
1. Ćwiczenia oddechowe i usprawniające aparat artykulacyjny.
Drodzy rodzice przeczytajcie dzieciom to krótkie opowiadanie i pobawcie się z nimi w
naśladowanie ruchów aparatu artykulacyjnego.
Opowiadanie: Dzisiaj pójdziemy na spacer po mieście.
- Wychodzimy z domu (nasza buzia otwiera się szeroko), następnie zamykamy drzwi (buzia
zamyka się ) przekręcamy klucz w zamku (usta zaciskają się jak do głoski „ M” , potem „U”).
- Na dworze jest ciepło i świeci słonko, bardzo jesteśmy zadowoleni (robimy uśmiechniętą
buzię z zasłoniętymi ząbkami, kąciki ust uniesione ku górze).
- Głęboko oddychamy świeżym powietrzem i wąchamy pierwsze wiosenne kwiatki
(nabieramy powietrze nosem i wypuszczamy powoli ustami). Ale pięknie pachnie
nadchodząca wiosna.
- Idziemy po chodniku, raz w prawo, raz w lewo (wysuwamy wąski język z buzi i
przesuwamy go poziomo do: prawego kącika ust, następnie lewego kącika ust).
- Nagle słyszymy nadjeżdżający samochód strażacki (naśladujemy jego dźwięk na głoskach
E-O, E-O, E-O) .
- Inne samochody trąbią (I, I, I) lub (Y, Y, Y).
- Samochód strażacki jest już na miejscu, strażacy wybiegają z samochodu (kilkakrotnie
wyjmujemy z buzi naprzemiennie język „żądło”, język „łopatę” i go chowamy naśladując
wyskakujących z samochodu strażaków).
- O ścianę domu strażacy opierają długą drabinę (otwieramy szeroko buzię unosimy język do
góry dotykając czubkiem podniebienia).
- Teraz strażacy wchodzą po drabinie (przy otwartej buzi dotykamy wielokrotnie językiem
dolnych a potem górnych zębów).
- Pierwszy strażak jest już na miejscu, przed oknem palącego się mieszkania, właśnie zbił
szybę ( nabieramy nosem powietrze, robimy z buzi balonik który szybko pęka BACH).
- Z okna wydobywa się gorące powietrze i ogień (chuchamy na dłonie).
- Nagle na parapet okna wskakuje mały kotek i głośno miauczy (naśladujemy miauczenie
MIAU, MIAU, MIAU „ przesadnie” poruszając ustami).
- Na dole strażacy rozłożyli ogromną trampolinę (robimy szeroki język), kotek skacze w dół
(mówimy „ HOOOP”).
- Strażak leje wodę w kierunku ognia ( język robi „koci grzbiet” i długo mówimy: SI, SI,
SI).
- Kotek jest uratowany. Strażacy to prawdziwi bohaterowie.
- Wracając do domu idziemy szybko po chodniku (otwieramy szeroko buzię, stukamy
językiem w podniebienie w różnych miejscach).
2.Ćwiczenia rozwijające myślenie
Teraz pobawimy się w uważne oglądanie obrazka i wykonywanie poleceń.
Drodzy rodzice wyświetlcie lub wydrukujcie przygotowaną w załączniku kartę pracy.
A oto pierwsze zadanie dla naszych Milusińskich:
- przyjrzyj się i nazwij wszystkie umieszczone tam obrazki (jeżeli dziecko ma problem z
nazwaniem ich wówczas rodzic nazywa a dziecko wskazuje obrazek)
- postaraj się znaleźć pasujące do siebie obrazki i połączyć każdą parę innym kolorem kredki
(jeżeli dziecko ma problem rodzic podpowiada mu stosując pytania pomocnicze typu: czym
myjemy zęby? Dziecko odpowiada lub pokazuje. Tak zęby myjemy szczotką i pastą to są
przybory toaletowe. Pozostałe obrazki analogicznie) .
- nazwij pary przedmiotów wspólną nazwą, dziecko ma za zadanie nazwać pary przedmiotów
używając nazw kategorii: ubrania, przybory toaletowe, zabawki, meble, słodycze, zwierzęta.
(Jeżeli dziecko ma problem z wykonaniem zadania rodzic podaje nazwę kategorii a dziecko
wskazuje pasującą parę obrazków., następnie jeszcze raz nazywamy wspólnie kategorie
pokazując obrazki)
- BRAWO, udało się WAM wykonać zadanie teraz już ostatnie polecenie:
Pomalujcie obrazki na karcie pracy.
Dzieci starsze
1. Ćwiczenia oddechowe i usprawniające aparat artykulacyjny.
Drodzy rodzice przeczytajcie dzieciom to krótkie opowiadanie i pobawcie się ze swoimi
dziećmi w naśladowanie ruchów aparatu artykulacyjnego.
Opowiadanie: Dzisiaj pójdziemy na spacer po mieście.
- Wychodzimy z domu (nasza buzia otwiera się szeroko), następnie zamykamy drzwi (buzia
zamyka się ) przekręcamy klucz w zamku (usta zaciskają się jak do głoski „ M” , potem „U”).
- Na dworze jest ciepło i świeci słonko, bardzo jesteśmy zadowoleni (robimy uśmiechniętą
buzię z zasłoniętymi ząbkami, kąciki ust uniesione ku górze).
- Głęboko oddychamy świeżym powietrzem i wąchamy pierwsze wiosenne kwiatki
(nabieramy powietrze nosem i wypuszczamy powoli ustami). Ale pięknie pachnie
nadchodząca wiosna.
- Idziemy po chodniku, raz w prawo, raz w lewo (wysuwamy wąski język z buzi i
przesuwamy go poziomo do: prawego kącika ust, następnie lewego kącika ust).
- Nagle słyszymy nadjeżdżający samochód strażacki (naśladujemy jego dźwięk na głoskach
E-O, E-O, E-O) .
- Inne samochody trąbią (I, I, I) lub (Y, Y, Y).
- Samochód strażacki jest już na miejscu, strażacy wybiegają z samochodu (kilkakrotnie
wyjmujemy z buzi naprzemiennie język „żądło”, język „łopatę” i go chowamy naśladując
wyskakujących z samochodu strażaków).
- O ścianę domu strażacy opierają długą drabinę (otwieramy szeroko buzię unosimy język do
góry dotykając czubkiem podniebienia).
- Teraz strażacy wchodzą po drabinie (przy otwartej buzi dotykamy wielokrotnie językiem
dolnych a potem górnych zębów).
- Pierwszy strażak jest już na miejscu, przed oknem palącego się mieszkania, właśnie zbił
szybę ( nabieramy nosem powietrze, robimy z buzi balonik który szybko pęka BACH).
- Z okna wydobywa się gorące powietrze i ogień (chuchamy na dłonie).
- Nagle na parapet okna wskakuje mały kotek i głośno miauczy (naśladujemy miauczenie
MIAU, MIAU, MIAU „ przesadnie” poruszając ustami).
- Na dole strażacy rozłożyli ogromną trampolinę (robimy szeroki język), kotek skacze w dół
„ HOOOP”.
- Strażak leje wodę w kierunku ognia (unosimy język „miseczkę” do podniebienia i
dmuchamy, słychać głoskę: SZSZSZSZSZSZ).
- Kotek jest uratowany. Strażacy to prawdziwi bohaterowie.
- Wracając do domu idziemy szybko po chodniku raz w prawo, raz w lewo(wysuwamy z buzi
język „żądło” i przesuwamy go poziomo od prawego kącika ust do lewego kącika ust,
kilkakrotnie).
2.Ćwiczenia rozwijające myślenie.
Teraz pobawimy się w uważne oglądanie obrazka i wykonywanie poleceń.
Drodzy rodzice wyświetlcie dziecku lub wydrukujcie przygotowaną w załączniku kartę pracy.
A oto pierwsze zadanie dla naszych Milusińskich:
- przyjrzyj się i nazwij wszystkie umieszczone tam obrazki (jeżeli dziecko ma problem z
nazwaniem ich, wówczas rodzic nazywa a dziecko wskazuje obrazek)
- postaraj się znaleźć pasujące do siebie obrazki i połączyć każdą parę innym kolorem kredki
(jeżeli dziecko ma problem rodzic podpowiada mu stosując pytania pomocnicze typu: czym
myjemy zęby? Dziecko odpowiada lub pokazuje. Tak zęby myjemy szczotką i pastą to są
przybory toaletowe. Pozostałe obrazki analogicznie) .
- nazwij pary przedmiotów wspólną nazwą, dziecko ma za zadanie nazwać pary przedmiotów
używając nazw kategorii: ubrania, przybory toaletowe, zabawki, meble, słodycze, zwierzęta.
(Jeżeli dziecko ma problem z wykonaniem zadania rodzic podaje nazwę kategorii a dziecko
wskazuje pasującą parę obrazków., następnie jeszcze raz nazywamy wspólnie kategorie
pokazując obrazki);
- zbuduj zadnie do każdej pary obrazków np.: Pies goni barana, Zimą zakładamy czapkę i
szalik itp. Jeżeli dziecko nie potrafi zbudować zdania to powtarza je po rodzicu.
- teraz spróbujcie nazwać znane wam literki w napisach u dołu karty pracy, poproście
rodziców o pomoc aby nazwali literki których nie znacie lub których nazwy nie pamiętacie,
jeżeli uda wam się przeczytać cały wyraz połączcie nazwę kategorii z parą obrazków.
- BRAWO, udało się WAM wykonać zadanie teraz już ostatnie polecenie:
Pomalujcie obrazki na karcie pracy zgodnie z tym jak wyglądają w rzeczywistości.
Życzę miłej zabawy