30 marca 2020r.
Zabawy logopedyczne
Dzieci młodsze
- Ćwiczenia oddechowe:
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dzieciom o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).
- Zabawa pt. „ Motylki”
Pomoce do zabawy: Płatki kosmetyczne które rodzic wycina w kształcie motylka a dziecko ozdabia mu skrzydełka kolorowymi flamastrami. Zachęcam do wykonania kilku takich motylków i zawieszenia ich na nitkach o różnej długości, obok siebie na patyczku do szaszłyków.
Dziecko za każdym razem gdy chce dmuchnąć musi prawidłowo nabrać powietrze i ukierunkować wydech poprzez zwarcie warg na wybrany przez siebie motylek.
Zabawę należy powtarzać wielokrotnie.
2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:
- Usprawnianie warg:
- ziewamy szeroko jak ryczący lew, następnie zamykamy buzię,
- cmokamy mocno ściągając usta w dziubek i wysyłamy buziaczki do najbliższych,
-chuchamy na dłonie szeroko otwierając buzie, następnie dmuchamy na dłonie ze ściągniętymi ustami, ponadto zwracamy dziecku uwagę na wydobywające się naprzemiennie ciepłe lub zimne powietrze (utrwalamy słowa: ciepło, zimno),
-teraz powtarzamy z dzieckiem naprzemiennie głoski: E-O, E-O- to jadący samochód strażacki; głoski E-U, E-U- to samochód policyjny; natomiast głoski: I-O, I-O- to pogotowie ratunkowe.
Zabawę można urozmaicić poprzez narysowanie dziecku samochodów: policyjnego, strażackiego i pogotowia ratunkowego. Ustawienie obrazków wymusza zastosowanie właściwych głosek. Podczas zabawy zwracamy dziecku uwagę na precyzyjne ruchy warg podczas wypowiadania samogłosek.
- Usprawnianie języka.
Wszystkie ćwiczenia wykonujemy przy szeroko otwartej buzi.
- zabawa w oblizywanie ust językiem w koło (ruch okrężny) przy otwartej szeroko buzi (raz w prawo, raz w lewo),
- wysuwanie języka na brodę i do góry w kierunku nosa (ruch pionowy),
- dotykanie językiem kącików ust (ruch poziomy).
- unosimy język do góry na podniebienie i masujemy podniebienie językiem w kierunku gardła,
Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
3.Ćwiczenia językowe.
Zapraszam do obejrzenia bajki pt: „Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym – Bajka dla przedszkolaka.
https://www.youtube.com/watch?v=qUUK8SyZyBw
A teraz pobawimy się w utrwalanie słownictwa związanego z przymiotnikami występującymi w bajce. Razem z rodzicem jeszcze raz nazwijcie wszystkie przymiotniki: (zimne lody-gorące kakao; jasny dzień-ciemna noc; pusta szklanka-pełna szklanka; młody Tiszi- stary dziadek; szybki gepard- wolny żółw; wesoła małpka- smutna małpka; wysoki wieżowiec- niski dom; długi pociąg- krótki pociąg; pracowita mrówka- leniwy leniwiec; gruby Tiszi- chudy Uboki ). Jeżeli rodzice znajdą czas niech narysują w różnych miejscach na kartce kilka przeciwieństw, a wy drogie dzieci nazwijcie je i każdą parę połączcie innym kolorem kredki.
Dzieci starsze
- Ćwiczenia oddechowe:
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dziecku o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).
- Zabawa pt. „Kto dłużej policzy”.
Dziecko wykonuje głęboki wdech następnie liczy 1,2,3…… aż do wyczerpania powietrza, nabiera ponownie powietrze nosem i znów odlicza . Wprowadzając element rywalizacji zachęcamy dziecko do wielokrotnej zabawy.
Odmianą zabawy może być powtarzanie zapamiętanej rymowanki np. :
-Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:
- Usprawnianie warg:
- dziecko wysuwa złączone wargi ku przodowi, następnie ”parska” jak koń,
- dziecko nakłada wargę dolną na górną, następnie wargę górną na dolną,
- zamknięte usta dziecko przesuwa na prawo, na lewo, na prawo…itd.
- Usprawnianie języka.
- przy szeroko otwartej buzi dziecko oblizuje usta w koło,
-unosi język na górne zęby i liczy je lekko dotykając, następnie językiem liczy dolne zęby,
- wypycha językiem policzki od środka: raz jeden potem drugi,
- wysuwa język na dolną wargę, robi język szeroki jak „łopata” i unosi go do góry przykrywając górną wargę, ćwiczy przesuwając język w kierunki pionowym (górna warga, dolna warga),
- szeroki język podnosi do góry i „kląska”,
- dziecko z języka szerokiego jak „łopata” robi „miseczkę” to znaczy unosi ku górze czubek i boki języka w kształt” miseczki”. Jeżeli dziecko ma trudności ze zrobieniem „miseczki” wówczas przy języku szerokim jak” łopata” uciskamy język na środku palcem lub łyżeczką. Następnie dziecko próbuje samo wykonać „łopatę”
Ćwiczenia powtarzamy kilkakrotnie.
3.Ćwiczenia językowe.
Zapraszam do obejrzenia bajki pt: : „Wyrazy o znaczeniu przeciwstawnym – Bajka dla przedszkolaka.
https://www.youtube.com/watch?v=qUUK8SyZyBw
A teraz pobawimy się w utrwalanie słownictwa związanego z przymiotnikami występującymi w bajce. Razem z rodzicem jeszcze raz nazwijcie wszystkie przymiotniki: (zimne lody-gorące kakao; jasny dzień-ciemna noc; pusta szklanka-pełna szklanka; młody Tiszi- stary dziadek; szybki gepard- wolny żółw; wesoła małpka- smutna małpka; wysoki wieżowiec- niski dom; długi pociąg- krótki pociąg; pracowita mrówka- leniwy leniwiec; gruby Tiszi- chudy Uboki ).
Teraz spróbujcie sami narysować zapamiętane wyrazy- przeciwieństwa a następnie poszukajcie w najbliższym otoczeniu podobnych zwrotów dotyczących przeciwieństw. Poproście rodziców o pomoc.
Życzę miłej zabawy .