Ćwiczenia i zabawy dla dzieci 26 - 27.03.2020r.
26.03.20r.
Zabawy logopedyczne
Dzieci młodsze
1. Ćwiczenia oddechowe:
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dzieciom o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).
Zabawa pt. „ Która piłeczka dalej”
Pomoce do zabawy: 4 piłeczki pimpongowe lub zgniecione kawałki papieru w kształcie kulek, najlepiej w różnych kolorach. Kulki umieszczamy na stole i wyznaczamy koniec za pomocą rozłożonego np. szalika.
Dziecko za każdym razem gdy chce dmuchnąć musi prawidłowo nabrać powietrze i dmuchać. Podczas porównywania położenia kulek utrwalamy pojęcie” daleko- blisko” oraz nazwy kolorów. Zabawę powtórzyć kilkakrotnie.
2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:
- szeroki uśmiech przy zwartych ustach (zwracamy uwagę aby kąciki ust były uniesione ku górze), następnie powrót do „dziubka” jak przy pocałunku i cmoknięcie,
- język jak „żądło”- ostry wysunięty do przodu (dziecko chowa i wyjmuje naprzemiennie kilkakrotnie),
- oblizywanie językiem ust wkoło u góry i na dole przy otwartej buzi.
Dzieci starsze
1. Ćwiczenia oddechowe:
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dziecku o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).
Zabawa pt. „ Burza w szklance wody”
Pomoce do zabawy: szklanka wypełniona do połowy wodą, kolorowa słomka.
Dziecko prawidłowo nabiera powietrze nosem i dmucha przez słomkę. Im głębszy wykona wdech wtedy w wodzie dłużej pojawiają się baloniki. Podczas zabawy rodzić sprawdza czy dziecko szczelnie obejmuje słomkę ustami.
2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:
- język „żądło/łopata”; dziecko wysuwa z buzi naprzemiennie język wąski jak żądło lub szeroki jak –łopata,
- dziecko chwyta ustami kawałek wąskiej sztywnej kartki papieru lub tekturkę (ale nie zębami) a rodzic umieszcza na kartoniku np.1,2 lub 3 grosze lub małe guziki, aby go obciążyć. Im bardziej sprawne są wargi tym więcej monet utrzyma się na kartoniku.
27.03.20r.
Dzieci młodsze
- Ćwiczenia oddechowe:
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dzieciom o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).
Zabawa pt. „ Wiatraczek”
Pomoce do zabawy: Wiatraczek lub wąska kartka papieru, bibuły.
Dziecko za każdym razem gdy chce dmuchnąć musi prawidłowo nabrać powietrze i dmuchać tak aby wiatraczek kręcił się jak najdłużej a kartka lub bibuła jak najbardziej się wychylały ku przodowi. Zabawę można powtarzać wielokrotnie podczas układania wieży z klocków lub puzzli jako przerywnik.
2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:
Usprawnianie warg:
- przy lekko uchylonej buzi z uśmiechem mówimy z dzieckiem głoskę „E”, obserwując aby kąciki ust były lekko uniesione ku górze,
- przy otwartej buzi, usta w kształcie owalu mówimy głoskę „O”;
- przy zwartych ustach w kształcie „dziubka” mówimy głoskę „U”;
-teraz powtarzamy z dzieckiem naprzemiennie głoski: EO, EU, OU, OE, UO, UE- każda sylaba po 3-4 razy, zwracając uwagę na ruchy warg;
A teraz zabawy z językiem.
- na podniebieniu dziecka przyklejamy mały kawałek chrupka, przy otwartej buzi dziecko pionizując język odkleja chrupek i go zjada lub smarujemy podniebienie np. nutellą a zadaniem dziecka jest unosząc język do góry zlizać nutellę z podniebienia.
Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
.Zabawy oddechowe i usprawniające aparat artykulacyjny można powtarzać wielokrotnie podczas układania wieży z klocków lub puzzli jako przerywnik.
3.Ćwiczenia językowe.
A teraz pobawimy się w utrwalanie słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi w domu przez mamę, tatę, rodzeństwo.
Rodzic pokazując dziecku jakiś przedmiot znajdujący się w domu zadaje pytanie np: co robimy mydłem, dziecko odpowiada lub powtarza po rodzicu : myjemy się.
Przykładowe rzeczowniki do których wspólnie tworzycie czasowniki: ręcznikiem-wycieramy się, szczoteczką-myjemy zęby, pod prysznicem lub w wannie- kąpiemy się, misia- przytulamy, zabawkami- bawimy się, z klocków- budujemy, z plasteliny- lepimy itp.
Dzieci starsze
- Ćwiczenia oddechowe dla dzieci starszych:
Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dziecku o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).
Zabawa pt. „ Huśtawka”
Pomoce do zabawy: koc lub dywan na podłodze;
Dziecko leży na kocu lub dywanie na podłodze, na brzuszku pod żebrami dziecka kładziemy ulubioną maskotkę (powinna zmieścić się na brzuszku).
Dziecko wykonując głęboki wdech widzi unoszącą się zabawkę, podczas wydechu zabawka opada w dół, zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Podczas ćwiczenia utrwalamy pojęcia: do góry, na dół
- Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:
- powtarzamy ćwiczenia, język jak: „żądło/łopata”; dziecko wysuwa z buzi naprzemiennie język wąski jak „żądło” lub szeroki jak „łopata”,
- polecamy dziecku z języka szerokiego jak „łopata” zrobić „miseczkę” to znaczy unieść ku górze czubek i boki języka w kształt” miseczki”. Jeżeli dziecko ma trudności ze zrobieniem „miseczki” wówczas przy języku szerokim jak” łopata” uciskamy język na środku palcem lub łyżeczką. Następnie dziecko próbuje samo wykonać „łopatę”. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
- umieszczamy kredkę lub ołówek pod nosem i przytrzymujemy ją zaciśniętymi wargami w kształcie „ryjka”. Następnie dziecko rozluźnia wargi a kredka spada. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
3.Ćwiczenia językowe.
A teraz pobawimy się w utrwalanie słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi w domu przez mamę, tatę, rodzeństwo.
Rodzic pokazując dziecku jakiś przedmiot znajdujący się w domu zadaje pytanie np: co robimy mydłem, dziecko odpowiada lub powtarza po rodzicu : myjemy się, następnie rodzic prowokuje dziecko do stosowania prawidłowego użycia czasownika np. ja-myję się, ty-myjesz się, my-myjemy się, analogicznie przy innych czasownikach.
Przykładowe rzeczowniki do których wspólnie tworzycie czasowniki z zastosowaniem pojęć (ja, ty, my): ręcznikiem-wycieramy się, szczoteczką-myjemy zęby, pod prysznicem lub w wannie- kąpiemy się, misia- przytulamy, zabawkami- bawimy się, z klocków- budujemy, z plasteliny- lepimy itp.
Życzę miłej zabawy .