Ułatwienia dostępu
Powiększ czcionkę
Pomniejsz czcionkę
Deklaracja dostępności
Miejskie Przedszkole
z Oddziałami Integracyjnymi nr 16 w Płocku

  • Start
  • Aktualności
  • O nas
    • O przedszkolu
    • Programy i innowacje
    • Nasze sukcesy
  • Kadra
  • Grupy
    • “Krasnale” – 4 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Biedronki” – 3 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Wiewiórki” – 5 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Zające” – 6 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
    • “Jeżyki” – 5-6 latki
      • Tematyka kompleksowa
      • Galeria
      • Wieści grupowe
      • Zdalne nauczanie
  • Rekrutacja
  • Dla rodziców
    • Ramowy rozkład dnia
    • Porady logopedy
    • Porady pedagoga
    • Porady psychologa
    • Jadłospis
    • Dbamy o zdrowie
    • Rada Rodziców
  • Galerie
  • Kontakt
× Start Aktualności O nas O przedszkolu Programy i innowacje Nasze sukcesy Kadra Grupy “Krasnale” – 4 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Biedronki” – 3 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Wiewiórki” – 5 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Zające” – 6 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie “Jeżyki” – 5-6 latki Tematyka kompleksowa Galeria Wieści grupowe Zdalne nauczanie Rekrutacja Dla rodziców Ramowy rozkład dnia Porady logopedy Porady pedagoga Porady psychologa Jadłospis Dbamy o zdrowie Rada Rodziców Galerie Kontakt

Ćwiczenia i zabawy dla dzieci 26 - 27.03.2020r.

Data publikacji: 29.03.2020 22:09 Udostępnij
cwiczenia-i-zabawy-dla-dzieci-26---27032020r

26.03.20r.

Zabawy logopedyczne

Dzieci młodsze

1. Ćwiczenia oddechowe:

Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dzieciom o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).

Zabawa pt. „ Która piłeczka dalej”

Pomoce  do zabawy:  4 piłeczki pimpongowe lub zgniecione kawałki papieru w  kształcie kulek, najlepiej w różnych kolorach. Kulki umieszczamy na  stole i wyznaczamy koniec za pomocą rozłożonego np. szalika.

 Dziecko  za każdym razem gdy chce dmuchnąć musi prawidłowo nabrać powietrze i  dmuchać. Podczas porównywania położenia kulek utrwalamy pojęcie” daleko-  blisko” oraz nazwy kolorów. Zabawę powtórzyć kilkakrotnie.

2.  Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:

-  szeroki uśmiech przy zwartych ustach (zwracamy uwagę aby kąciki ust  były uniesione ku górze), następnie powrót do „dziubka” jak przy  pocałunku i cmoknięcie,

- język jak „żądło”- ostry wysunięty do przodu (dziecko chowa i wyjmuje naprzemiennie kilkakrotnie),

- oblizywanie językiem ust wkoło u góry i na dole przy otwartej buzi.

Dzieci starsze

1. Ćwiczenia oddechowe:

Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dziecku o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).

Zabawa pt. „ Burza w szklance wody”

Pomoce do zabawy: szklanka wypełniona do połowy wodą, kolorowa słomka.

Dziecko  prawidłowo nabiera powietrze nosem i dmucha przez słomkę. Im głębszy  wykona wdech wtedy w wodzie dłużej pojawiają się baloniki. Podczas  zabawy rodzić sprawdza czy dziecko szczelnie obejmuje słomkę ustami.

2. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:

- język „żądło/łopata”; dziecko wysuwa z buzi naprzemiennie język wąski jak żądło lub szeroki jak –łopata,

-  dziecko chwyta ustami kawałek wąskiej  sztywnej kartki papieru lub  tekturkę (ale nie zębami) a rodzic umieszcza na kartoniku np.1,2 lub 3  grosze lub małe guziki, aby go obciążyć. Im bardziej sprawne są wargi   tym więcej monet utrzyma się na kartoniku.


27.03.20r.


Dzieci młodsze

  • Ćwiczenia oddechowe:

Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dzieciom o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).

Zabawa pt. „ Wiatraczek”

Pomoce do zabawy:  Wiatraczek lub wąska kartka papieru, bibuły.

 Dziecko  za każdym razem gdy chce dmuchnąć musi prawidłowo nabrać powietrze i  dmuchać tak aby wiatraczek kręcił się jak najdłużej a kartka lub bibuła  jak najbardziej się wychylały ku przodowi. Zabawę można powtarzać  wielokrotnie podczas układania wieży z klocków lub puzzli jako  przerywnik.

2.  Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:

Usprawnianie warg:

- przy lekko uchylonej buzi z uśmiechem mówimy z dzieckiem głoskę „E”, obserwując aby kąciki ust były lekko uniesione ku górze,

- przy otwartej buzi, usta w kształcie owalu mówimy głoskę „O”;

- przy zwartych ustach w kształcie „dziubka” mówimy głoskę „U”;

-teraz  powtarzamy z dzieckiem naprzemiennie głoski: EO, EU, OU, OE, UO, UE-  każda sylaba po 3-4 razy, zwracając uwagę na ruchy warg;

A teraz zabawy z językiem.

-  na podniebieniu dziecka przyklejamy mały kawałek chrupka, przy otwartej  buzi dziecko pionizując język odkleja chrupek i go zjada lub smarujemy  podniebienie np. nutellą a zadaniem dziecka jest unosząc język do góry  zlizać nutellę z podniebienia.

Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

.Zabawy  oddechowe i usprawniające aparat artykulacyjny można powtarzać  wielokrotnie podczas układania wieży z klocków lub puzzli jako  przerywnik.

3.Ćwiczenia językowe.

A teraz pobawimy się w utrwalanie słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi w domu przez mamę, tatę, rodzeństwo.

Rodzic  pokazując dziecku jakiś przedmiot znajdujący się w domu zadaje pytanie  np: co robimy mydłem, dziecko odpowiada lub powtarza po rodzicu : myjemy  się.

Przykładowe rzeczowniki do których wspólnie tworzycie  czasowniki: ręcznikiem-wycieramy się, szczoteczką-myjemy zęby, pod  prysznicem lub w wannie- kąpiemy się, misia- przytulamy, zabawkami-  bawimy się, z klocków- budujemy, z plasteliny- lepimy itp.

Dzieci starsze

 

  • Ćwiczenia oddechowe dla dzieci starszych:

Przed rozpoczęciem zabawy przypominamy dziecku o prawidłowym oddychaniu (wdech nosem i wydech ustami).

Zabawa pt. „ Huśtawka”

Pomoce do zabawy: koc lub dywan na podłodze;

Dziecko  leży na kocu lub dywanie na podłodze, na brzuszku pod żebrami dziecka  kładziemy ulubioną maskotkę (powinna zmieścić się na brzuszku).

Dziecko wykonując głęboki wdech widzi unoszącą się zabawkę, podczas wydechu zabawka opada w dół, zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 Podczas ćwiczenia utrwalamy pojęcia: do góry, na dół

  • Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

Dziecko widzi w lustrze twarz rodzica i naśladuje następujące ruchy warg i języka:

-  powtarzamy ćwiczenia, język jak: „żądło/łopata”; dziecko wysuwa z buzi  naprzemiennie język wąski jak „żądło” lub szeroki jak „łopata”,

-  polecamy dziecku z języka szerokiego jak „łopata” zrobić „miseczkę” to  znaczy unieść ku górze czubek i boki języka w kształt” miseczki”. Jeżeli  dziecko ma trudności ze zrobieniem „miseczki” wówczas przy języku  szerokim jak” łopata” uciskamy język na środku palcem lub łyżeczką.  Następnie dziecko próbuje samo wykonać „łopatę”. Ćwiczenie powtarzamy  kilkakrotnie.

- umieszczamy kredkę lub ołówek pod nosem i  przytrzymujemy ją zaciśniętymi wargami w kształcie „ryjka”. Następnie  dziecko rozluźnia wargi a kredka spada. Ćwiczenie powtarzamy  kilkakrotnie.

3.Ćwiczenia językowe.

A teraz pobawimy się w utrwalanie słownictwa związanego z czynnościami wykonywanymi w domu przez mamę, tatę, rodzeństwo.

Rodzic  pokazując dziecku jakiś przedmiot znajdujący się w domu zadaje pytanie  np: co robimy mydłem, dziecko odpowiada lub powtarza po rodzicu : myjemy  się, następnie rodzic prowokuje dziecko do stosowania prawidłowego  użycia czasownika np. ja-myję się, ty-myjesz się, my-myjemy się,  analogicznie przy innych czasownikach.

Przykładowe rzeczowniki do  których wspólnie tworzycie czasowniki z zastosowaniem pojęć (ja, ty,  my): ręcznikiem-wycieramy się, szczoteczką-myjemy zęby, pod prysznicem  lub w wannie- kąpiemy się, misia- przytulamy, zabawkami- bawimy się, z  klocków- budujemy, z plasteliny- lepimy itp.

Życzę miłej zabawy .

Kategoria: Logopeda
  • MENU
  • Start
  • O nas
  • Nasze grupy
  • Galerie
  • Dla rodziców
  • Kontakt
  •  
  • Kadra
  • Koncepcja pracy
  • Informacja o opłatach
  • Statut przedszkola
  • Standardy ochrony małoletnich
  • Deklaracja dostępności
  • RODO
  • KONTAKT
  • 24 367 19 59
  • mp16@zjoplock.pl
  • ul. S. Zgliczyńskiego 8
  • 09-400 Płock
  • Miejskie Przedszkole
    z Oddziałami Integracyjnymi nr 16 w Płocku

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w "Polityce Cookies".
ROZUMIEM [X]
© 2019 mp16plock.pl | Projekt i wykonanie: Strony www Płock - BLACREA.pl