Terapia psychologiczna w naszym przedszkolu
Godziny pracy – wtorek- 12.00 – 14.30
Środa – 12.00 – 14.00
Czwartek – 12.00 – 15.00
Terapia psychologiczna w przedszkolu obejmuje szeroki zakres działań mających na celu wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego dziecka. Jej zadania są dostosowane do wieku i możliwości dzieci oraz współpracy z rodzicami i nauczycielami.
Zadania psychologa przedszkolnego:
Wsparcie emocjonalne, rozwijanie umiejętności społecznych:
- Pomoc w rozpoznawaniu, wyrażaniu i kontrolowaniu emocji;
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i bezpieczeństwa emocjonalnego;
- Nauka współpracy, empatii, rozwiązywania konfliktów i komunikacji z rówieśnikami;
- Praca nad lękami (separacyjnym, przed wystąpieniami, nowymi sytuacjami).
Obserwacje dzieci:
- Prowadzenie obserwacji dziecka w różnych sytuacjach – zabawa, zajęcia, relacje z rówieśnikami;
- Identyfikowanie trudności emocjonalnych, społecznych, poznawczych lub rozwojowych;
- Opracowanie opinii psychologicznej i rekomendacji dla rodziców i nauczycieli.
Prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych:
- Terapia indywidualna – praca nad konkretnymi trudnościami (nadpobudliwość, nieśmiałość, agresja);
- Zajęcia wspierające rozwój emocjonalno- społeczny (bajkoterapia, arteterapia, muzykoterapia)
Współpraca z rodzicami:
- Konsultacje dla rodziców dotyczące rozwoju i zachowania dziecka;
- Wsparcie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- Psychoedukacja rodziców – spotkania tematyczne, zorganizowanie „Kącika dla rodziców”, „Biblioteczki pedagogiczno-psychologicznej”.
Współpraca z nauczycielami i specjalistami:
- Udzielanie wskazówek dotyczących pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- Udział w zespołach ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Wspieranie nauczycieli w radzeniu sobie z trudnymi zachowaniami dzieci;
- Opracowanie planu terapii dziecka.
Profilaktyka i promocja zdrowia psychicznego:
- Prowadzenie zajęć grupowych z zakresu emocji, empatii i współpracy;
- Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych i prozdrowotnych;
- Wspieranie atmosfery bezpieczeństwa, akceptacji i wzajemnego szacunku w grupie przedszkolnej.
ROZWÓJ SFERY EMOCJONALNEJ U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
3 LATEK
Rozwój sfery emocjonalnej u 3-latka jest kluczowym aspektem, ponieważ wpływa na zdolność do rozpoznawania, wyrażania i radzenia sobie z emocjami:
- Dziecko rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje: złość, radość, smutek;
- Rozwija zdolności do wyrażania swoich emocji w sposób słowny i niewerbalny, na przykład poprzez mowę, mimikę czy gesty;
- Wykazuje zmienność nastrojów – od histerycznego płaczu do euferycznego śmiechu.
Wspieranie rozwoju emocjonalnego trzylatka obejmuje bycie dostępnym dla dziecka, zachęcanie do wyrażania emocji, nazywanie ich oraz modelowanie zdrowego radzenia sobie z nimi. Ważne jest tworzenie bezpiecznego środowiska emocjonalnego, w którym dziecko może swobodnie wyrażać swoje emocje.
Samoregulacja emocji to kluczowa umiejętność, którą trzylatek może rozwijać w celu zarządzania swoimi uczuciami w sposób odpowiedni i konstruktywny.
Wspieranie rozwoju samoregulacji emocji u trzylatków polega na byciu przy nim podczas trudnych momentów, modelowaniu pozytywnych zachowań w radzeniu sobie z emocjami oraz zachęcaniu do rozmów na temat uczuć i strategii ich zarządzania. Ważne jest, aby tworzyć otwarte otoczenie.
4 LATEK
Rozpoznawanie emocji u 4latka to proces, w którym dziecko zyskuje zdolność do rozumienia i identyfikowania emocji u siebie i innych.
- Rozpoznaje podstawowe emocje i identyfikuje je u innych poprzez głos i mimikę;
- Zdaje sobie sprawę z własnych emocji mówi, że jest szczęśliwy, smutny, przerażony;
- Stopniowo zyskuje zdolność do rozpoznawania bardziej złożonych emocji, takich jak zaskoczenie, zażenowanie czy niepewność.
Wspieranie rozwoju sfery emocjonalnej u czterolatka to zachęcanie do rozmów o emocjach, okazywanie zrozumienia i wsparcia w różnych sytuacjach, a także nauczanie zdrowych strategii radzenia sobie z emocjami.
Samoregulacja emocji u czterolatka to proces, w którym dziecko zyskuje umiejętność rozpoznawania, kontrolowania i radzenia sobie z własnymi emocjami.
Wspieranie rozwoju samoregulacji emocji u czterolatka to zachęcanie do otwartych rozmów o emocjach i wsparcia w trudnych sytuacjach emocjonalnych.
5 LATEK
Rozwój rozpoznawania emocji u pięciolatka to istotny etap w jego rozwoju społecznym i emocjonalnych. Zaczyna coraz lepiej rozumieć i rozpoznawać emocje u siebie i innych, co ma wpływ na jego umiejętność budowania relacji i radzenia sobie z własnymi uczuciami:
- Rozpoznaje, nazywa emocje wie, co je wywołało;
- Zauważa i interpretuje wyraz twarzy innych ludzi, co pomaga mu zrozumieć, jakie emocje ktoś odczuwa;
- Jest w stanie zauważyć zachowanie innych osób i wyciągać wnioski na temat ich emocji;
Pięciolatki często wykorzystują swoją zdolność do rozpoznawania emocji w zabawach i grach. Mogą odgrywać role, naśladując różne emocje, co pomaga im lepiej zrozumieć świat emocji.
Zdolności do rozpoznawania emocji u pięciolatków nadal się rozwijają, dzieci potrzebują wsparcia i okazania zrozumienia ze strony dorosłych. Można wspierać rozwijanie tych umiejętności, rozmawiając z dzieckiem o emocjach, zadając pytania „jak się czujesz?” oraz pomagając dziecku zrozumieć, że emocje są naturalne i ważne w naszym życiu.
Samoregulacja emocji u pięciolatków to proces rozwijający się stopniowo i jest ważnym elementem ich rozwoju społecznego i emocjonalnego:
- Pięciolatki zaczynają zdawać sobie sprawę z różnych emocji, rozumieją co je wywołuje;
- Uczą się jak wyrażać swoje emocje w sposób odpowiedni i akceptowalny społecznie;
- Zaczynają zwracać uwagę na fizyczne oznaki emocji takie jak: drżenie rąk, bicie serca. To pomaga im zrozumieć co się z nimi dzieje;
- Zaczynają rozumieć emocje innych osób co pomaga w budowaniu zdolności do nawiązywania pozytywnych relacji z rówieśnikami.
Samoregulacja emocji jest ważną umiejętności, która pozwala dziecku radzić sobie z życiowymi wyzwaniami i budować zdrowe relacje. Wspieranie dziecka w procesie rozwijania umiejętności pomaga mu lepiej zrozumieć siebie i innych oraz radzić sobie w różnych sytuacjach emocjonalnych.
6 LATEK
Rozpoznawanie emocji to zdolność do rozumienia i identyfikowania emocji w sobie i innych osobach. Dziecko w tym wieku rozwija swoje umiejętności społeczne i poznawcze, które pozwalają mu na lepsze zrozumienie i reagowanie na różne emocje:
- Rozpoznaje podstawowe emocje, potrafi je odróżnić na podstawie wyrazu twarzy, tonu głosu i gestów;
- Dziecko zaczyna rozumieć, że emocje są reakcją na określone wydarzenia lub sytuacje;
- Zaczyna rozumieć, że emocje mogą się zmieniać w ciągu czasu np. po smutku może pojawić się radość, a po złości spokój.
Samoregulacja emocji to zdolność do rozpoznawania, kontrolowania i wyrażania swoich emocji w sposób odpowiedni do sytuacji. Dziecko w tym wieku rozwija umiejętności emocjonalne, które pozwalają mu radzić sobie z różnymi uczuciami w sposób zdrowy i społeczne akceptowalny:
- Dziecko uczy się jak kontrolować emocje, próbuje uspokajać się w trudnych chwilach;
- Uczy się radzić sobie z frustracją i porażkami. Może próbować znaleźć rozwiązania problemów lub zwracać się o wsparcie do dorosłych;
- Zaczyna rozumieć związki przyczynowo skutkowe między emocjami a swoimi działaniami.
Samoregulacja emocji jest kluczowym elementem rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka w wieku 6 lat. Wspieranie dziecka w rozwijaniu tych umiejętności poprzez rozmowy, okazywanie zrozumienia i modelowanie odpowiedniego zachowania, jest istotne dla jego zdrowego rozwoju emocjonalnego
