02.04.
Kwiecień – „Wiewiórki”
02.04.2020r.
Temat: „Bajeczka wielkanocna”- praca z opowiadaniem A. Galicy
Cele ogólne:
· rozwijanie mowy i myślenia dziecka,
· wdrażanie do wysłuchania opowiadania,
· poznanie tradycji wielkanocnych.
Cele operacyjne: – dziecko:
· potrafi opowiedzieć treść opowiadania,
· wie, jakie symbole kojarzą się ze Świętami Wielkanocnymi,
· wie, co powinno się znajdować w koszyku wielkanocnym,
· zna tradycje wielkanocne
1. Proszę o przeczytanie dziecku opowiadania A. Galicy – „Bajeczka wielkanocna”-
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
2. Po wysłuchaniu opowiadania, zachęcam rodziców do rozmowy z dziećmi na jego temat:
- Co robiło słonko?
- Kogo obudziło słonko?
- Kto obudził się pierwszy, kto drugi , a kto trzeci i kolejny...?
- Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?
- Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
3. Proponuję również, żeby porozmawiać z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów :
- Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
- Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Jeżeli dziecko będzie miało trudność z podaniem zwyczajów wielkanocnych, to proponuję, aby rozwiązało kilka zagadek np.:
- Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt - ( kartki świąteczne)
· Jest barwna, kolorowa zrobiona z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów(palma wielkanocna)
· Przeważnie jest biały i na stole leży, kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
· Jak się nazywa jajko malowane, do koszyczka na Wielkanock wkładane ? (pisanka)
· Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą, kryją się pod skrzydła, gdy liska zobaczą (kurczątka)
· Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie - (koszyk)
· Ma długie uszy futerko puszyste, ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek - (zając)
4. Zapraszam teraz do zabawy ruchowej pt.: „Zajączki”.
Dziecko jest zajączkiem. Skacze skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kuli się, zwija się w kłębuszek i „śpi”. (zabawę powtarzamy kilka razy)
„Muzyka jest wszędzie” – zajęcia umuzykalniające
1. Proszę, aby dziecko rozwiązało kilka zagadek słownych o instrumentach:
Okrągły i brzuchaty,
wśród zabawek czasem leży
zależy mu na tym, aby go uderzyć.
gdy stuknę go czasem-zagra pod palcami
głośno mi dziękuje, gdy stukam palcami - (bębenek)
Mały i cienki, cieniutkim głosem
zagra piosenki pod twoim nosem. - (flet)
Chyba największy wśród instrumentów
swoją ogromną paszczę otwiera - (fortepian)
By pięknie grały wszystkie koncerty
zrobione są z drewna
cztery struny mają
gdy pociągniesz po nich smyczkiem
to pięknie zagrają. - (skrzypce)
Duża albo mała,
jak u słonia zwie się.
gdy zaczynasz w nią dmuchać
melodia się niesie. - (trąbka)
2. A oto kilka grup instrumentów w tym perkusyjnych, utrwalenie nazw :
(zał.)
Instrumenty perkusyjne o nieokreślonej wysokości dźwięku (inaczej nazywane instrumentami niemelodycznymi) to: werbel, talerze, trójkąt, grzechotki, makarasy, kołatki, kastaniety, drewienka, tambutyno, gong. Na tych instrumantach nie mozna wydobyć dźwięku o określonej wysokości (nie można zagrać melodii) Mozna natomiast zagrać rytm.
3. „Perkusyjna zgadula”- wysłuchiwanie dźwięków instrumentów , odgadywanie ich nazwy.
- zapraszam do zapoznania się z zawartością linku:
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
4. Zabawa do utworu „Le Basque” (wg Batii Strauss).
Podczas tej zabawy możecie wykorzystać „domowe instrumenty” zrobione samodzielnie lub wspólnie z rodzicami np: butelki z grochem, kaszą, pokrywki od garnków, drewniane i metalowe łyżki, grrzebień, pudełko metalowe bądź tekturowe - (bębenek).
Teraz do muzyki, którą podałam w poniższym linku możecie rodzinnie stworzyć małą domową orkiestrę.
https://www.youtube.com/watch?v=NF4umwRMRG8
Pozdrawiam i do jutra :)