03.04.
03.04.2020r
AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA
Palmy wielkanocne– zajęcia plastyczne (collage)
Cele ogólne:
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej poprzez wykorzystanie różnych materiałów do wykonania pracy;
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy z rodzicami
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna polskie tradycje ludowe związane z obchodami Niedzieli Palmowej,
- zna elementy dekoracji wielkanocnych,
- potrafi swobodnie wypowiadać się na zadany temat,
- przeżywa radość z zabawy z rodzicami,
- swobodnie korzysta z różnorodnych materiałów plastycznych,
Pomoce:
Różnorodny materiał plastyczny – karton (dowolny format)kolorowa bibuła karbowana i prasowana, patyczki, klej, nożyczki, drucik, różne elementy dekoracyjne dostępne w domu np.: styropianowe krążki, rafia, kwiatki , kurczątka, papier kolorowy,wstążki, piórka oczywiście wg możliwości
1. Drogie dzieci, bardzo proszę, abyście rozwiązały krótką zagadkę.
Co to jest?
Może być mała, może być wysoka. Jest barwna, kolorowa, zrobiona z żywych gałązek wierzby, bukszpanu, barwinka, bazi lub z suszonych roślin i kwiatów, kolorowej bibułki. Niesiemy ją do kościoła na tydzień przed Wielkanocą aby ją poświęcić? (palma wielkanocna)
2. Zapraszam do wysłuchania kilku ciekawostek dotyczących Niedzieli Palmowej i święcenia palm.
W niedzielę Palmową święcimy różnokolorowe palmy w kościele. Dlaczego i skąd wywodzi się ta tradycja?
Dawno temu, kiedy Pan Jezus wjeżdżał na swoim osiołku do Jerozolimy, ludzie witali go i na jego cześć machali gałązkami z drzewa palmowego. Na pamiątkę tego wydarzenia ustanowiono Niedzielę Palmową, dawniej nazywaną „Kwietną” lub „Wierzbną”, gdyż gałązki wierzbowe pokryte baziami zastępowały w Polsce gałązki palmowe. Wierzbowe bazie przystrajano bukszpanem, kwiatami i kolorowymi wstążkami.
Obecnie palmy, w zależności od regionu Polski wykonuje się z kolorowych suszonych kwiatów i ziół, różnobarwnych kwiatów z bibułki. Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse. Mają one nawet kilka metrów długości.
Poświęcone palmy wielkanocne miały chronić ludzi, zwierzęta i domy przed wszelkim złem, chorobami, nieurodzajem. Poświeconą palmę traktowano z wielkim szacunkiem. Po przyjściu z kościoła dotykano taką palmą wszystkich a szczególnie dzieci, aby przez cały rok były zdrowe i posłuszne.
Istniał również zwyczaj połykania bazi(czego nie doradzam ). Mama urywała z palmy kilka bazi i nakazywała je zjeść wołając: - Od gardła! Od brzucha! Od wszelkiego bolenia! Poświęconą palmę zatykano za ramę świętego obrazu lub umieszczano nad drzwiami aby chroniła dom i jego mieszkańców przed ogniem i piorunami, i przechowywano do następnego roku (załącznik)
3. Poniżej podaję link do strony na której można obejrzeć różne palmy wykonane różnymi technikami. Mozna zabawić się z dzieckeim w prównywanie, klasyfikowanie, wymienianie kolorów , czy przeliczanie palm, kwiatków, gałązek itp.
https://www.google.com/search?q=palmy+wielkanocne+z+krepiny&rlz=1C1CAFA_enPL727PL727&oq=palmy+wielkanocne&aqs=chrome.2.69i59j69i57j0l4j69i60l2.7767j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
4 . Zapraszam zatem do wykonania pracy plastycznej.
Sposób wykonania palemek z pasków naciętej kolorowej bibuły karbowanej i prasowanej oraz innych elementów dekoracyjnych wg pomysłu dzieci i rodziców. Oczywiście może to być palemka wyklejana na kartonie samodzielnie przez dziecko lub wykonana wspólnie z rodzicem (forma przestrzenna)
5. Po wykonanym zadaniu, proszę, aby dziecko uprzątnęło swoje stanowisko pracy :)
AKTYWNOSC RUCHOWA
Ponieważ ruch jest ważny dla naszego zdrowia, zapraszam do krótkich zajęć gimnastcznych, które sobie utrwalimy, a które wykonywaliśmy już w środę lub zapraszam do dowolnej formy ruchu, która będzie adekwatna do warunków domowych.
- Ćwiczenia wieloznaczne „Pranie”; mały rozkrok, pranie na tarce – skłony w dół z przysiadami sięganiem rękami do podłogi; „płukanie bielizny” – zamachy rękami w prawo i w lewo, „wyciąganie z wody” – wysokie wspięcie na palcach z wyrzuceniem ramion w górę (ćwiczenia korekcyjne z zakresu płaskie stopy), „wieszanie” – podskoki obunóż z wyrzutem ramion w górę. Powtórzyć x 3.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych; - w siadzie skrzyżnym z woreczkiem na głowie zrzuca woreczek głową w przód, w tył, w lewo, - w prawo. - leżenie przodem, czoło na woreczku. Dz. unosi woreczek jak najwyżej oburącz powtarzając całość 3 – 4 razy (broda przyciągnięta do szyi, wzrok skierowany na podłogę). - leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy skierowane częścią podeszwową do sufitu, a na nich woreczek. Prostowanie i zginanie nóg tak, aby woreczek nie spadł. 3. Ćwiczenia równoważne; marsz w koło z woreczkiem na stopie, w połowie
- Zabawa bieżna „Koniki”; dzieck kładzie woreczek na podłodze. Bieg swobodny koników między woreczkami ze zmianą tempa i rytmu na hasło: kłusem, stępa, cicho po piasku. Na dźwięk „prrr” dziecko zatrzymują się, wraca do stajni, grzebią nogą (podnosi palcami nóg woreczki – ćwiczenia korekcyjne płaskich stóp).
Oczywiście są to tylko propozycje, a dowolne ćwiczenia dziecko może wykonywać w zależności od potrzeb i możliwości lokalowych. Można również wykonywać ćwiczenia i zabawy ruchowe zamieszczone na stronach internetowych .
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
https://myfitness.gazeta.pl/myfitness/7,166676,25814783,cwiczenia-dla-dzieci-w-domu-jak-zorganizowac-domowe-lekcje.html
Pozdrawiam i do poniedziałku :)