06.04.20
06.04.2020r.
Kolejny tydzień i kolejne wyzwania i nowe propozycje zajęć. Zapraszam zatem do dalszej nauki poprzez zabawę.
Dziś będziemy uczyć się wiersza Pani Doroty Gellner pt.: „Pisanki”
Temat: Nauka wiersza Doroty Gellner pt.: „Pisanki”
Cel ogólny
- rozwijanie mowy
- kształtowanie pamięci słuchowej
Cele operacyjne
Dziecko:
- wie, co to jest pisanka wielkanocna
- zapoznaje sie ze zwyczajem robienia pisanek
- wie, w jaki sposób można je wykonać
- zapamiętuje treść wiersza
Wiersz pt.: „Pisanki” – Dorota Gellner
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!
Proszę , po przeczytaniu wiersza zadać dziecku kilka pytań np.:
- Co znajduje się na stole?
- Jak wyglądają pisanki?
- Co wykluje się z pisanek?
Można również opowiedzeć kilka ciekawostek na temat pisanek, po to , aby zachęcić dzieci do nauki wiersza na pamięć np.:
- Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc , dlatego np. : dotykano nimi grzbietu krowy, aby była zdrowa,
- Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie szczęście i miłość;
- Ludzie bogaci odarowywali się drogimi pisankami ze złota przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami.
- Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
Zapraszam teraz do wspólnej nauki wiersza :)
Zanim przejdziemy do kolejnych zajęć poruszajmy sią przez chwilę . Wobraźcie sobie dzieci,że jestescie pisankami , na sygnał ustalony przez rodzica zaczynacie turlać się po dywanie , kiedy wydaje polecenie STOP kucacie. Zabawę powtarzacie 3x lub według uznania.
Zajęcia umuzykalniające – zabawy przy piosence – „Hopla, hopla”(Śpiewajace Brzdące)
Celem tej aktywności jest - kształtowanie poczucia rytmu i wyrabianie reakcji na określone sygnały
Zapraszam zatem do zabawy przy bardzo radosnej piosence do której załączyłam link oraz tekst. Do tej zabawy można wykorzystać wielkanocne akcesoria, które każdy z nas w domu posiada np.: jajka styropianowe, czy plastikowe, koszyczek, kurkę itp. Jeśli nie macie ich w domu, można je narysować i wyciąć (kura, kilka jajek, koszyczek), które to później dzieci bedą mogły pokolorować.
Proszę najpierw zapoznać dziecko z tekstem, aby wiedziało o czym jest piosenka i zaczynamy zabawę. Dziecko ilustruje ruchem treść usłyszanej piosenki. Oczywiście mam nadzieję, że do zabawy dołączą sie rodzice i rodzeństwo.
https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
1. Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2
2. Już pisanki znaleźliśmy,
Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
Kochane dzieciaki zapraszam teraz do kolejnej zabawy ruchowej „Kurczątka”. Oczywiście niezbędna będzie pomoc rodzica, kóry opowie Wam co „ kurczątka „ będą robić. Proszę, aby rodzice przygotowali również jakiś przedmiot np.: łyżkę , grzechotkę lub inny instrument perkusyjny, który posiadacie w domu. Będzie on nam potrzebny do wystukiwania rytmu . Będziecie wówczas np.: podskakiwać, biegać, chodzić podczas zabawy zachowując odpowiednie tempo.
Jesteśmy kurczątkami, które wykluwają się z jajka, obserwują ściany skorupki, najpierw powoli, potem coraz szybciej, rozpychają skorupkę na wszystkie strony, aż w końcu wydostają się na zewnątrz.
Kurczaczki dotykają siebie wszędzie, zauważają, że mają piórka, dotykają skrzydełek, próbują nimi ruszać w górę i w dół, rozciągają skrzydełka, zauważają, że mają główki, dzióbek, który próbują otworzyć, zamknąć, znów otwierają wydobywając dźwięk pipi. Rozglądają się dokoła, chcąc poznać świat, rozglądają się na boki, w przód, w tył, zaglądają w różne zakamarki podwórka, skaczą przez małe kałuże, potem przez wielkie, przeskakują jeden raz, potem drugi, trzeci, aż wpadają do kałuży, strzepują mokre skrzydełka. Kurczątka próbują skakać z innymi kurczątkami, aż robią się strasznie głodne w brzuszkach burczy im coraz głośniej, więc chodzą po podwórku dziobiąc ziarno, drapią pazurkami trawę i łapią dżdżownice.
A na koniec zapraszam do zabawy przy piosence „Pisanki, Pisanki” do której dodałam link i tekst
https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Mam nadzieję,że dzieci wspaniale się bawiły. To wszystko na dziś :) Pozdrawiam