22. 04. 20r.
Propozycje zajęć dla chętnych dzieci z grupy „Wiewiórki” – 22.04.2020r.
Temat : Uporządkuj przedmioty - zabawy figurami geometrycznymi
Cele ogólne:
•rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych;
•rozwijanie intuicji geometrycznej i umiejętności klasyfikowania.
Pomoce: wycięte figury geometryczne: 1 duży kwadrat, 2 małe kwadraty, mały prostokąt, duży trójkąt, małe koło (po jednym komplecie dla dziecka i dla rodzica), płaskie przedmioty w kształcie koła, kwadratu i trójkąta, trzy obręcze gimnastyczne, dowolny zestaw figur geometrycznych w różnych kształtach i kolorach, kartki, klej.
1. Piosenka o FIGURACH GEOMETRYCZNYCH
Proszę o wysłuchanie edukacyjnej piosenki o prostych figurach geometrycznych. Dziecko utrwali sobie jak wygląda trójkąt, prostokąt, kwadrat i koło. Ile ma kątów? Ile boków?
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
2. A teraz sprawdźmy, czy dzieci zapamiętały nazwy figur geometrycznych, o których była piosenka - zgadnijcie „Co tu się ukryło?”
Toczę, toczę się wesoło,
i do wszystkich macham wkoło.
Początku nie mam, ani końca,
podobne jestem do słońca.
Wszyscy mnie doskonale znacie.
Myślę, że gotową odpowiedź macie... ( koło).
Po odgadnięciu przez dzieci rozwiązania rodzic pokazuje pierwszą figurę geometryczną – koło
Powiem wszystkim, jestem szczery,
ujrzysz u mnie boki cztery.
Moje boki są równiutkie,
a cztery kąty prościutkie.
Dlatego już od wielu lat,
mówią o mnie, że to ... (kwadrat).
Rodzic odkrywa drugą figurę geometryczną – kwadrat
Ja mam boków mniej,
jest mi przez to lżej,
a magiczna liczba trzy
zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i trzy kąty
nazywają nas... (trójkąty).
Rodzic odkrywa ostatnią figurę geometryczną - trójkąt
Następnie dziecko powtarza nazwy figur i rysuje ręką w powietrzu ich kształt.
3. „Geometryczny dom” – układanie domu z figur geometrycznych według wzoru.
Rodzic układa dom z figur. Następnie daje dziecku drugi komplet takich samych figur. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego domu, jaki ułożył rodzic. Następnie dziecko liczy figury o takich samych kształtach i odkłada je na bok.
4. „Uporządkuj przedmioty” – segregowanie przedmiotów według kształtu.
Potrzebne będą płaskie przedmioty różnej wielkości:
- w kształcie koła: guziki, talerzyki, zakrętki od słoików, płyty kompaktowe, itp.;
- w kształcie kwadratu: serwetki, koperty na płyty CD, książki, ramki na zdjęcia, itp.;
- w kształcie trójkąta: ekierka, zabawkowy znak drogowy, płaski klocek, itp.
Rodzic rozkłada na dywanie przedmioty o różnych kształtach i trzy obręcze lub ułożone w kształcie okregu tasiemki, sznurówki itp. W ich środku kładzie kolejno figury: koło, kwadrat, trójkąt. Dziecko nazywa te figury. Następnie do pojemnika lub woreczka Rodzic wkłada różne przedmioty, które kształtem przypominają figury geometryczne. Prosi, aby dziecko nie patrząc (jeśli dziecko nie boi się, można zasłonić oczy chustką) zbadało ich krawędzie za pomocą dotyku. Dziecko wyszukuje przedmioty o podobnym kształcie i wkłada je do obręczy oznaczonej daną figurą.
5. „Mali konstruktorzy” – tworzenie własnych kompozycji z figur geometrycznych.
Rodzic rozkłada figury geometryczne w różnych kolorach i kształtach, kartki i klej.
Zadaniem dziecka jest ułożenie kompozycji z figur geometrycznych według własnego pomysłu, a następnie przyklejenie do kartki.
Ćwiczenia gimnastyczne.
Pomoc: piłka (samochodzik, maskotka)
- Toczenie piłki. ( jeśli nie ma piłki proszę wykorzystać samochodzik)Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Rodzic siedzi na piętach około 2 metrów przed dzieckiem, przodem do niego. Dziecko podnosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do rodzica. Po 8 powtórzeniach, zmiana ról.
- Rzut piłki. (jeśli nie ma piłki wykorzystać maskotkę) Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Rodzic siedzi w odległości około 2 metrów przed dzieckiem, przodem do niego. Dziecko trzyma piłkę, przenosi ją nad kark, unosząc łokcie nad podłogę, a następnie rzuca piłkę do rodzica. Po 8 powtórzeniach zamieniają się rolami.
- Podanie piłki bokiem. (jeśli nie ma piłki wykorzystać maskotkę)Dziecko i rodzic siedzą z nogami wyprostowanymi, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 0,5 metra. Dziecko trzyma piłkę w dłoniach. W parach wykonują skręt tułowia (dziecko w prawo, rodzic w lewo) z przekazaniem piłki. Następnie wykonują skręt tułowia w przeciwną stronę, z ponownym przekazaniem piłki.
- Rzucanie i łapanie piłki. (jeśli nie ma piłki wykorzystać maskotkę)Rodzic i dziecko chodzą po pomieszczeniu z piłką w dłoniach. Podrzucają piłkę w górę i starają się ją złapać.
- Toczenie piłki wokół siebie. ( jeśli nie ma piłki wykorzystać samochodzik) Rodzic i dziecko siedzą z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Trzymają dłońmi piłkę leżącą na podłodze przy biodrach. Rodzic i dziecko toczą piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg. Po wykonaniu trzech okrążeń piłki w jedną stronę należy wykonać następne trzy okrążenia w stronę przeciwną.
- Utrzymywanie piłki na podudziach. (jeśli nie ma piłki wykorzystać maskotkę) Rodzic i dziecko leżą na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładą piłkę. Starają się jak najdłużej utrzymać piłkę na nogach.
- Podanie piłki dołem i górą. Rodzic i dziecko stoją tyłem do siebie w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dziecko i rodzic unoszą ręce w górę, przekazując piłkę do rąk, a następnie wykonują skłon tułowia w przód, przekazując piłkę między nogami w ręce kolegi.
- Żuki toczące kulki. (jeśli nie ma piłki wykorzystać maskotkę) Dzieci chodzą na czworakach, popychając piłkę głową. Piłka powinna być popychana czołem.
- Podskoki z piłką trzymaną między kolanami. (jeśli nie ma piłki wykorzystać maskotkę) Rodzic i dziecko stoją z piłką trzymaną między kolanami. Utrzymując piłkę między kolanami, podskokami przesuwają się po pomieszczeniu.
Na dziś to wszystko, pozdrawiam :)