30.03.
30.03.2020r.
Aktywność językowa
Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Przyjście wiosny”
Cel ogólny
-rozwijanie pamięci i wyraźnego mówienia
Cele operacyjne
Dziecko:
-uważnie słucha tekstu ,
-wychwytuje humor zawarty w wierszu,
-bierze udział w pantomimie
Bardzo proszę o przeczytanie dziecku wiersza i zachęcenie do ilustrowania ruchem jego treści. Wiersz Pana Jana Brzechwy świetnie nadaje się do wspólnej zabawy dziecka z rodzeństwem oraz rodzicami.
„Przyjście wiosny" Jan Brzechwa
Naplotkowała sosna Że już się zbliża Wiosna. Kret skrzywił się ponuro: -Przyjedzie pewno furą… Jeż się najeżył srodze: -Raczej na hulajnodze. Wąż syknął :-Ja nie wierzę, Przyjedzie na rowerze. Kos gwizdnął: -Wiem coś o tym, Przyleci samolotem. -Skąd znowu –rzekła sroka- Ja z niej nie spuszczam oka I w zeszłym roku w maju Widziałam ją w tramwaju. -nieprawda! Wiosna zwykle Przyjeżdża motocyklem. -A ja wam dowiodę, Że właśnie samochodem. -Nieprawda bo w karecie! W karecie? Cóż pan plecie? Oświadczyć mogę krótko, Że płynie właśnie łódką! |
Propozycja pytań, które można zadać dziecku po wysłuchaniu wiersza :
- Co robiły zwierzęta?
- O co kłóciły się zwierzęta?
- Jakie zwierzęta kłóciły się?
- Ile było zwierząt?
- Jakie pojazdy pojawiają się w wierszu?
- W jaki sposób pojawiła się wiosna?
- Skąd wiemy, że przychodzi wiosna?
- Czy zauważyłaś/łeś coś zabawnego (śmiesznego) w wierszu ?
- Jeśli tak, to co?
Możecie Państwo również zachęcić dziecko, aby spróbowało narysować np.: zwierzę, drzewo, bądź auto,o których była mowa w wierszu.
Aktywność muzyczna
„Wiosna budzi zwierzęta” – zabawy rytmiczne
Zapraszam do kilku zabaw :)
1.„Gruby misio”- zabawa muzyczna z rytmicznym pokazywaniem ( podkład muzyczny dowolny wg upodobań)
Jestem sobie gruby misio,
A na imię to mam Krzysio,
Siedzę sobie, nic nie robię,
Tylko klaszczę, tylko klaszczę sobie tak....( dziecko klaszcze)...
Można tę zabawę rozbudować np.: Misio co robi?... śpiewa sobie, skacze sobie, ziewa itp
2. Dziecko z domownikami siedzą dość blisko siebie w małym w kręgu. Każdy z nich trzyma przed sobą maskotkę skierowaną do wnętrza kręgu. Jeden z uczestników zabawy wystukuje reką, bądź jakimś przedmiotem regularny rytm, a uczestnicy zabawy podają swoje maskotki w prawą stronę. Po zmianie instrumentu i usłyszeniu uczestnicy zabawy podają maskotkę w lewą stronę (jako instrumenty można wykorzystać łyżki, pudełeczka , garnki, butelki z kaszą itp.)
3. Raz dwa teraz ja – zabawa rytmiczna z kubkami (załączam link)
https://www.youtube.com/watch?v=aicXepBfCAQ
4. A teraz jeśli dziecko będzie miało ochotę do dalszej zabawy, zapraszam do linku z piosenką „Co u słodziaków”
https://www.youtube.com/watch?v=NJNcAsVcZr0
Na koniec zapraszam do zabawy wyciszajacej
- Dziecko z rodzeństwem lub rodzicem, stojąc jedno za drugim rysuje palcem na plecach dowolny kształt. Osoba masowana powinna odgadnąć, jaki kształt został narysowany na plecach.
Czas trwania wszystkich zabaw jest oczywiście dowolny.
Zachęcam do wspólnej zabawy i przypominam, że to są tylko propozycje zajęć. Pozdrawiam