30.04.20
Propozycje zajęć dla chętnych dzieci z grupy „Wiewiórki” – 30.04.2020
Temat: Co sprzyja, a co zagraża środowisku przyrodniczemu - muzyczne inspiracje
Cele ogólne:
- kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą – rozwijanie wrażliwości na jej piękno;
- rozwijanie u dzieci poczucia troski o środowisko przyrodnicze;
- kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji;
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej
- rozpoznawanie instrumentów muzycznych
1. Zabawa ruchowa przy piosence: „ Bocian i żabki” (link poniżej)
https://chomikuj.pl/sprytnylisek/Przedszkole/Piosenki+dla+dzieci/Zabawy+ruchowe+z+muzyk*c4*85/*c5*bbabki+i+bocian,4523115237.mp3(audio)
Dziecko wraz z domownikami, naśladuje ruchem słowa piosenki”:
Stajemy wszyscy w kole
Chwytamy się za ręce
Skaczemy jak najwyżej, kucamy jak najprędzej.
Za ręce się łapiemy
Jak żabki w przód skaczemy
Teraz podskok
Jak raki powracamy
Języki wysuwamy i szybko je chowamy
A teraz dla ochłody, liżemy zimne lody.
Stoimy na podłodze
Tylko na jednej nodze – podskok i zmiana
Czy ktoś przypomina bociana?
2. Proszę przeczytać dziecku wiersz pt.„ Co to jest przyroda?” D. Gellner.
To drzewa i kwiaty i liście i woda
Motyl nad łąką, biała stokrotka
Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę
Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody
Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz
Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze
Powiedzcie, co jeszcze?
Dbaj o trawniki! Niech koło domu
Będzie wesoło, będzie zielono.
Dziecko wymienia elementy przyrody, o których była mowa w wierszu.
3. Burza mózgów „Dlaczego musimy dbać o przyrodę?”
Dziecko rozpoczyna każdą wypowiedź od słów:
„Musimy dbać o przyrodę, bo ...”. Podczas pracy, rodzic służy pomocą i radą, kieruje uwagę dziecka na wartości zdrowotne czystego środowiska, na piękno przyrody, znaczenie drzew, lasów, czystych wód i powietrza dla wszystkich istot – mieszkańców Ziemi.
4. A teraz proszę, żeby rodzice udostępnili dziecku pęk kluczy aby mogło tworzyć akompaniament do piosenki . Jeśli jest taka możliwość możecie Państwo wraz z dzieckiem zrobić także grzechotkę z plastikowej butelki wypełnionej grochem. Możecie również wykorzystać inne instrumenty, które posiadacie w domu.
Piosenka „Poważna sprawa”
Źle na świecie dzieje się,
Jak w koszmarze, jak w złym śnie
Bo choć tłum dorosłych wie
Zapomina o tym że…
Prąd i wodę oszczędzać trzeba,
Chronić lasy – zabytkowe stare drzewa.
Oczyszczać wyziewy i trujące ścieki,
By chronić atmosferę, oceany i rzeki.
Śmieci sortować i przetwarzać,
Bo to przecież poważna sprawa.
No i dbać o zwierzęta – naszych małych braci
By za ludzkie błędy nie musiały płacić.
Chociaż mam tak mało lat
Bardzo chcę ratować świat.
A kto świat ratować chce
Musi wiedzieć o tym że…
Prąd i wodę oszczędzać trzeba…
Przyjdzie kiedyś taki czas,
Gdy dorośnie każdy z nas
I nie będzie tak już nie,
Już nie zapomnimy że…
Prąd i wodę oszczędzać trzeba…
Kompozytor i tekst: Joanna Bernat (link do piosenki poniżej)
https://www.youtube.com/watch?v=iNJeMifYcL4
5. Zabawa - Wesołe rytmy.
Dziecko otrzymuje dwa klocki . Rodzic wystukuje swoimi klockami dowolne rytmy, a dziecko powtarza je. Następnie dziecko proponuje swoje rytmy do wystukania- tym razem rodzic je powtarza ( dowolna ilość powtórzeń)
6. Co to za instrument? – zagadki słuchowe.
https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY
Dzieci słuchają nagrań różnych instrumentów, nazywają je.
7. Przez kilka minut obejrzyjcie krótki relaksacyjny filmik przedstawiający piękno przyrody oraz posłuchajcie wspaniałej muzyki.
https://www.youtube.com/watch?v=fwB5i7AGRdQ
Na dziś to wszystko, pozdrawiam i do poniedziałku :)