31.03.2020r.
31.03.2020r.
AKTYWNOŚĆ JĘZYKOWA
Nauka wiersza pt.: - „Pierwiosnek” (autor; Władysław Broniewski)
Cel ogólny
-rozwijanie pamięci
Cele operacyjne
Dziecko:
-doskonali oddech w trakcie recytacji wiersza, recutuje wiersz
-wie, że wszystkie wiosenne kwiaty są pod ochoną
-rozpoznaje pierwiosnek spośród innych kwiatów
Na wstępie porozmawiajcie Państwo z dzieckiem na temat aktualnej pory roku , którą jest Wiosna.
Można opowiedzeć jak to przez długie zimowe miesiące - ogrody, lasy i łąki pozostawały w uśpieniu. Każda pora roku ma swój koniec i teraz, kiedy słońce mocniej przygrzewa, dni stają się coraz dłuższe i cieplejsze, na drzewach pojawiły się pierwsze listki, a spod resztek śniegu wyrosły przebiśniegi, zawilce, przylaszczki, pierwiosnki i inne kwiatki.
- Zachęcam Państwa do przeczytania dziecku tego pięknego wiersza oraz wspólnej nauki :)
„Pierwiosnek”
Jeszcze w polu tyle śniegu,
jeszcze strumyk lodem ścięty,
a pierwiosnek już na brzegu
wyrósł śliczny, uśmiechnięty.
Witaj, witaj, kwiatku biały,
główkę jasną zwróć do słonka,
już bociany przyleciały,
w niebie słychać śpiew skowronka.
Stare wierzby nachyliły
miękkie bazie ponad kwiatkiem:
"Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,
czyś nie widział jej przypadkiem?"
Lecz on widać milczeć wolał.
O czym myślał - któż to zgadnie?
Spojrzał w niebo, spojrzał w pola,
szepnął cicho: "Jak tu ładnie
Poniżej podaję linki dzięki którym dziecko będzie mogło zobaczyć, jak wygląda pierwiosnek i inne wiosenne kwiaty.
https://www.ogrodowisko.pl/artykuly/134-zwiastuny-wiosny-pierwiosnki
http://ladnydom.pl/Ogrody/56,113408,11329546,Krokusy__przebisniegi__ranniki_i_inne_zwiastuny_wiosny.html
Można zadać kilka pytań dotyczących treści wiersza :
- jakie oznaki wiosny opisane są w wierszu?
- czy wiersz jest smutny, czy radosny
- o jakich ptakach była mowa w wierszu,
- o jakich roslinach była mowa w wierszu
- jak wygladał pierwiosnek?
Zanim przejdziemy do kolejnej aktywności możemy zaproponować dziecku zabawę ruchową :
Wiosenne porządki w ogrodzie
Dziecko naśladuje czynności wykonywane wiosną w ogrodzie.
Rodzic opowiada :
Wszystko dookoła budzi się do życia. Pojawiają się pierwsze rośliny, ptaki zaczynają radośnie śpiewać. Ludzie rozpoczynają wiosenne prace w ogrodach.
Proszę, aby teraz dziecko próbowało naśladować czynności, jakie wykonujemy w ogrodzie wiosną (proszę pokazywać dziecku te czynności, aby mogło je nasladować).
Najpierw kopie grządki, następnie dokładnie je grabi. W grządkach robi dołki, do których wkłada sadzonki różnych roślin, korzenie lekko przysypuje ziemią. Proszę posadzić kolejną roślinę (powtórzyć dowolną ilość razy). Teraz niech dziecko podleje wszystkie posadzone rośliny. Prace w ogrodzie zakończone, możecie teraz odpocząć.
AKTYWNOŚĆ PLASTYCZNA
Praca plastyczna - „Marcowy garnek pogody”
Celem tego zajęcia jest rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej dziecka
POMOCE: Szablony garnków, emblematy: słonka, deszczu, śniegu i chmury,skrawki materiału, emblematy kwiatów , ilustracje kwiatów wiosennych, klej, kredki lub inne dowolne pomoce (wg możliwości)
- Proszę przeczytać krótki wierszyk dziecku, aby wprowadzić go do tematu zajęć.
„MARZEC”
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy cos i bulgocze.
- Powiedz, Marcu, Co masz w garncu?
- Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę
- z nich przyrządzam Wam pogodę.
Rozmowa na temat wiersza:
- do kogo porównany był marzec w wierszu?
- jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
- jaką potrawę ugotował?
- jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?
- Gotujemy „ZUPĘ MARCOWĄ”
- Pytamy dziecko: Co wrzucamy do garnka gdy chcemy ugotować zupę np.: jarzynową ? Dziecko wymienia składniki, które powinny znaleźć sie w zupie.
- A teraz przygotujemy przepis na „zupę marcową”.
Pozwalamy wybrać zdjęcia, rysunki, emblematy itp, które zdaniem waszego dziecka należą do składników zupy marcowej. Zadniem dziecka oczywiście z Państwa pomocą, jest przyklejenie elementów na wczesniej wykony z kartonu szablon garnka.
Jeśli dziecko będzie wolało narysować swoją „zupę marcową”, to oczywiście może to zrobić.
Tłumaczymy dziecku, że tak, jak w garnku w zupie są wymieszane różne warzywa, tak wczesną wiosną pogoda bywa kapryśna i zmienna. Dlatego znane jest przysłowie „W marcu, jak w garncu”
3. Na koniec zapraszam do marcowego masażu relaksacyjnego na plecach.
Jaka dziś pogoda?
- Może słońce świeci?- okrężne ruchy dłońmi
- Albo deszczyk kropi?- uderzenia opuszkami palców
- Nie to deszczyk buty topi- szybkie i mocne ruchy palców
- Może ulewa nas zalewa?- oklepywanie dłońmi
- Lub piorun trzaska w drzewa?- lekkie klaśnięcie w dłonie
- Potem w ziemie szybko leci- opadnięcie dłoni na plecy
- Jak się czują wszystkie dzieci?- masowanie po szyi.
Pozdrawiam :)