1.04.20r.
Temat: „ Lubimy matematykę” – zabawy matematyczne utrwalające nabyte umiejętności.
Pomoce: guziki, kubek, kartka papieru, kredki, metalowy garnek, łyżka, sznurek, groch, muzyka, frotka
Cele główne:
- Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.
- Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.
- Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
- Utrwalenie strony prawej i lewej.
Cele operacyjne (dziecko):
- Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować.
- Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym – cyfrą.
- Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
- Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
- Określa stronę prawą i lewą.
- Potrafi rozpoznać cyfry i odczytywać je.
- Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
- Współdziała i wymienia informacje
„Witamy swoje palce” – rodzic mówi (lub starsze rodzeństwo) rymowankę, a dziecko realizują jej treść
Kciuk gotowy? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujący gotowy? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowy gotowy? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczny gotowy? Tak! – wystawiony czwarty palec
Mały gotowy? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dziecko przeliczają swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.
1.„Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć
Następnie układa przed sobą tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą . W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka liczmany i liczy.
Rodzic uderza w metalowy garnek łyżką, a dziecko odtwarzają dźwięki za pomocą liczmanów (guzików kredek), które układa na czystej kartce papieru odpowiednio je podpisując (można to ćwiczenie kilka razy).
Przy kolejnym powtórzeniu zabawy R. uderza w garnek, a dziecko podskakuje tyle razy ile dźwięków słyszy.
2.„Głodne gołębie” – zabawa ruchowo – matematyczna.
Tworzymy ze sznurka koło na podłodze. Rozsypujemy z daleka od koła groch.
Gdy gra muzyka „dziecko – gołąb” biega po Sali przy dowolnej muzyce, na przerwę w muzyce podbiega do miejsca z grochem bierze jedno ziarno grochu i zanosi do koła ze sznurka.
Dziecko ma uzbierać 9 ziaren grochu – przelicza groch i układa z niego cyfrę 9.
3.„Kapturek myśliciela” – ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację. Dziecko chwyta małżowinę uszną kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.
4.Określanie przestrzeni – prawo – lewo. Pobawmy się z dzieckiem – potrzebna będzie frotka .
Dorosły kładzie na podłodze zwycząjną kartkę papieru. Dziecko staje na niej. Żeby odczuło: W tym miejscu stoję, trzeba położyć dłonie na dziecięcej głowie, lekko nacisnąć i powiedzieć:
Tu, w tym miejscu jesteś.
- Podnieś ręce do góry. Popatrz w górę. Tam jest góra. Weź woreczek (z piaskiem lub grochem - można go zastąpić małą piłeczką). Podrzuć do góry i popatrz, jak spada w dół. Tam jest dół.
- Spójrz przed siebie. Wyciągnij rękę i pokaż, co widzisz... Rzuć tam woreczek i obserwuj go. Gdzie upadł woreczek?... Stoję za tobą. Powiem ci, co jest za tobą. Nie odwracaj się, bo będzie to wszystko przed tobą.
- Weź woreczek i połóż go z tyłu, za siebie.
- Z boku, co tam się znajduje? Żeby ci się nie pomyliło, określimy stronę lewą i prawą. Podskocz cztery razy. Połóż dłonie na klatce piersiowej i przesuń tak, abyś znalazł swoje serce. Serce masz po lewej stronie.
Masz lewą stronę ciała: lewe ucho, lewe oko, lewą rękę, lewe biodro, lewą nogę. To wszystko masz z lewej strony. Wyciągnij tę rękę w lewą stronę. Powiedz, co znajduje się po twojej lewej stronie? Rzuć tam woreczek i obserwuj.
- Strona-prawa. To jest prawe ucho, prawe oko, prawa ręka, prawe biodro, prawa noga. Wyciągnij prawą rękę w prawą stronę Pokaż lewą rękę. Założę ci na nią frotkę, abyś pamiętał - to jest prawa ręka.. Popatrz i powiedz, co znajduje się po twojej prawej stronie. Rzuć tam woreczek i obserwuj.
Od momentu założenia frotki na prawy nadgarstek, dziecko (te dzieci, które wciąż mają problem z określaniem stron ciała) powinno ją nosić od rana do wieczora. Jest to konieczne dla „wdrukowania się" w dziecięcą świadomość strony lewej i prawej.
To tyle na dzisiaj. Pozdrawiam .