2.04.20r.
Temat : Wydrapywanka na plastelinie.
Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności manualnej oraz inwencji twórczej
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
Cele operacyjne (dziecko):
- operuje różnymi formami linii
- używa właściwego nacisku, aby nie przedziurawić kartki
- odzwierciedla w pracy własne spostrzeżenia
Pomoce: kartka brystolu, plastelina, patyczek, piłeczka lub woreczek, muzyka
Dzisiaj zaczniemy od ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
1.„Poszukiwanie wiosny” – gimnastyka narządów mowy.
Rodzic opowiada dziecku o języczku, który wybrał się na poszukiwanie wiosny. Prosi, aby dziecko we wskazanym momencie wykonywały określone czynności.( bawcie się państwo
razem z dziećmi, to odpręża).
Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków (dziecko naśladuje głosy
ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu
(kląska, uderzając językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany (mówi kle, kle).
Zatrzymał się na leśnej polanie (mówi prr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizuje
wargi ruchem okrężnym). Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr (wykonuje krótki wdech
nosem, chwilę zatrzymuje powietrze i długo wydycha je ustami). Było ciepło i przyjemnie
(uśmiecha się). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało
wiosną (oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydychając ustami). Języczek
pochylił się i powąchał kwiaty (wdycha powietrze nosem) i kichnął (mówi apsik!). W tym
momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża (ziewa, przeciska
język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i
pogalopował do domu (kląska, uderzając językiem o podniebienie)
2„ Krople deszczu”- zabawa dydaktyczno- ruchowa przy muzyce z wykorzystaniem piłeczki lub woreczka.
Dziecko trzyma w ręce kropelkę - piłkę, gdy muzyka gra dziecko swobodnie biega po pokoju, kiedy muzyka cichnie dorosły podaje informację, gdzie spadają kropelki (np. na głowę, na
lewą stopę, na plecy, na nos, na prawą dłoń itd.). Dziecko kładzie piłeczkę na wymienione miejsca.
3. Wydrapywanka.
Na kartkę z bloku technicznego nakładamy kawałki plasteliny (najlepiej w jednym kolorze, raczej ciemnym) i rozprowadzamy je palcami w różnych kierunkach – aż do uzyskania
jednolitej powierzchni. ( dzieciaki już ćwiczyły rozciąganie plasteliny, więc powinny dać radę).
Po zapełnieniu całej kartki wydrapujemy w plastelinie za pomocą zapałek, wykałaczek lub przyciętych patyczków dowolne wzory. Całość można utrwalić lakierem bezbarwnym.
Hej kochani pamiętajcie, ze to wy sprzątacie, po zajęciu a nie mama i tata.
Pozdrawiam Was gorąco.