30.03.20r.
Temat zajęcia:
„Goście w glinianym garnku” – wprowadzenie litery G,g na podst. wyrazu „garnek”
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy i myślenia
- zapoznanie z literą „G,g”
- doskonalenie umiejętności czytaniaa
Cele operacyjne:
- doskonali umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści;
- doskonali umiejętność analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej słowa globus;
- przelicza sylaby i głoski w słowie;
- wyszukuje głoskę g w słowach;
- rozwija pamięć słuchową;
- poznaje literę G, g;
- zaznacza miejsce litery G, g w wyrazach;
- pisze literę G, g po śladzie;
- rozwija umiejętność czytania wyrazów z poznanych liter
- wykazuje się sprawnością manualną.
Pomoce: garnek, sylwety lub figurki zwierząt, litery (można je wyciąć z gazet, najlepiej jak zrobi to dziecko lub z kart pracy – linki podane na stronie; niestety nie mogę wkleić właściwej kart bo złamałabym przepis o prawach autorskich), dowolna muzyka, lusterko, sznurek lub wełna, tacka z kaszą
Przygotowujemy garnek do którego wkładamy figurki zwierząt lub sylwety wycięte z różnych czasopism( np. żaba, ptak, myszka, albo inne które akurat państwo posiadają). Oczywiście leżeli mamy taką możliwość.
1.Wprowadzenie – czytamy dziecku krótki tekst „Goście w glinianym garnku”
„Pewnego dnia wybrał się dziadek na targ, żeby sprzedać gliniane garnki. Droga wiodła przez las, przez pole. Nagle wóz wjechał na kamień, przekręcił się i na drogę stoczył się jeden gliniany garnek. Dziadek tego nie zauważył i pojechał dalej. Leżał sobie tak garnek na drodze i leżał aż zaczęli odwiedzać go dziwni goście.
Dziadek wracał z targu patrzy a tu jego garnek na drodze. Dziadek zszedł z wozu, podchodzi, wyciąga rękę aby go podnieść. I nagle co to, słyszy dobiegające z garnka różne głosy. Przestraszył się i cofnął. Zaczął nasłuchiwać.”
– Czy jesteś ciekaw, jacy goście zamieszkali w garnku?
– Prosimy aby dziecko podeszło i wybrało jedno zwierzątko i przedstawiło jego głos. Robimy tak z pozostałymi. Następnie prosimy dziecko o podzielenie nazw zwierząt na sylaby, podało głoskę na jaką wyraz się zaczyna.
2. Analiza i synteza wyrazu podstawowego
– dziecko dzieli wyraz „garnek” na sylaby, na głoski. Zaznacza ile jest głosek w tym wyrazie, dzieli na samogłoski i spółgłoski za pomocą nakrywek ( czerwony kolor samogłoski, niebieski spółgłoski).
–potem zamienia nakrywki znanymi już literami lub układa je pod nakrywkami (dzieci powinny pamiętać to z zajęć w przedszkolu)
3. Prezentacja nowej litery małej i wielkiej, pisanej i drukowanej
– omówienie kształtu,
– pisanie ręką w powietrzu , na dywanie, na stole
4. Wyszukiwanie wyrazów z g w nagłosie (na początku wyrazu), śródgłosie (w środku wyrazu) i wygłosie (na końcu wyrazu)
5. Zabawy z wyrazami zaczynającymi się głoską g:
- tworzenie zdrobnień np. globus – globusik , gawron – gawronek itp.
- tworzenie rymów : grzyby – ryby, góra – chmura itp
6.Zabawa ruchowa „dywan literowy”- rozkładamy na podłodze różne litery alfabetu (wielkie, małe, drukowane, pisane ), dziecko w trakcie dowolnej muzyki swobodnie biega zwinnie omijając je, kiedy muzyka milknie ma jak najszybciej wziąć do ręki literę, którą państwo mu pokażą w tym przypadku „g” ( małą, wielką, pisaną, drukowaną), liter „g” musi być kilka.
Można to samo robić z innymi literami.
7. Jak pisać literę, żeby nie było nudno?
- tacka z kaszą – ktoś z dorosłych lub starsze rodzeństwo tworzy wzór a dziecko pisze po śladzie, następnie pisze samo,
- lusterko – dziecko na nie chucha i pisze literę,
- układanie litery z wełny lub sznurka.
Następnie dziecko wyszukuje literę w np. dowolnych książeczkach dla dzieci.